Agent Řádu – Asher Neal

Vítejte zpět ve vesmíru, řízeném umělými inteligencemi, které se často chovají jako lidé a někdy i jako bohové, utržení ze řetězu. Vítejte ve vesmíru Řádu!

Agent Řádu

Nakladatelství Polaris vypustilo na trh další knihu Neala Ashera a s ní přichází i nové dobrodružství z vesmíru Řádu, společenství založeného na cestování runsibly (mimoprostorovými „branami“), řízeného sítí umělých inteligencí. Tradiční obálka a formát upozorňují na nyní již klasickou knižní řadu oblíbeného autora.

Na zpola opuštěné stanici Celedon v jakési zapomenuté končině vesmíru je vyhlášen poplach. Runsiblem mají přicestovat uprchlíci ze zničené výpravy do soustavy Tvůrců. Tvůrci stvořili Draky a využívali převzatou džainskou technologii. Jak ukázala výprava, džainská technologie nakonec zničila civilizaci Tvůrců. Zbytek výpravy je zachráněn, pronásledovatelé byli zničeni s runsiblem, ale to je jen začátek potíží. Akce Skellora a Pana Jeřába byly jen slabou předzvěstí věcí příštích. Džainské technologie se totiž objevují v prostoru ovládaném Řádem a ukazuje se, že je v nich systém. Zemská bezpečnostní centrála do akce nasazuje své nejlepší agenty – Horace Blegga a Iana Cormaca. Mezitím ale udeří sama džainská technologie. Kdo zneužívá separatisty k jejímu šíření? Co je skutečným cílem džainské technologie? Jak se k situaci postaví Draci?

V knize se ocitáme v relativně dobře známém vesmíru, technika a technologie už nejsou nic nového, stejně jako většina reálií. Místo obvyklé směsi exotického prostředí a příběhu musí tento svazek stát čistě na příběhu samotném. Ústřední osou děje je zde odhalování tajemství džainské technologie. Boj s ní, ač se to na první pohled nezdá, je až na druhé koleji. Karty sice byly rozdány už v předchozích částech „řádového“ (či cormacovského) cyklu, ale pořád se objevují nové skutečnosti, které posouvají vnímání celého obrazu „řádové“ budoucnosti. Máme před sebou směs akce a detektivky, kde akce převládá. Vedle klasických ingrediencí vesmírného dobrodružství (pátrání, honičky, troška sexu, notná porce intrik, nějaká ta exotika) se zde proti předchozím dílům cyklu dočkáme i několika vesmírných bitev a pozemních operací, při kterých se mimo jiné dostaneme i mimo řádový vesmír. Navíc je zde i přiměřená porce psychologie, což ve světě, ve kterém umělá inteligence může mít „švába na mozku“, kde si je možné nechat zálohovat obsah lebky a nejsmrtelnějším nepřítelem lidské složky civilizace je nuda, nabývá nepopiratelně na významu.

Aby bylo možno číst knihu samostatně bez znalosti předchozích svazků, jsou v textu příhodně rozmístěny příslušné narážky. O mistrovství autora i překladatele vypovídá, že narážky organicky zapadají do příběhu a neruší celkový dojem ze čtení.

Asherovu knihu je možno hodnotit jako velmi kvalitní dobrodružné čtení, postrádající onu překvapivost nepoznaného. Exotika Stahovače je sice nenávratně pryč, ale celkem úspěšně ji nahrazuje drsná akce. Agent Řádu rozhodně není špatný příběh, ale je přes nespornou kvalitu jen „dalším v řadě“. Přes výše uvedené dojmy mohu čtenářům knihu vřele doporučit, neboť v žebříčku dobrodružného čtiva stojí vysoko nad běžným průměrem.

Ten, kdo se zdál být geniálním zločincem, může být jen loutkou v mnohem větší hře.
To, co se jevilo jako lokální nebezpečí, hrozí podkopat samotné základy Řádu.
Z osm set let vzdálené budoucnosti se nečekaně otevře časově asynchronní runsiblová brána do prostoru lidského Řádu. Ti, kteří jí procházejí, byli vysláni z Řádu se zvláštním úkolem dopravit mimozemské „Tvůrce” zpět do jeho domovské civilizace v Malém Magellanově oblaku. Jakmile však tito uprchlíci bezpečně dorazí, brána je rychle uzavřena a okamžitě svržena do blízkého slunce, protože je pronásleduje cosi neznámého.
Od těch, kteří prošli runsiblem, se agent Comrac dozví, že civilizaci Tvůrců zničil smrtící virus známý jako džainská technologie. To samozřejmě vyvolá otázky: proč byl Drak, masivní biokonstrukt Tvůrců, doopravdy poslán do Řádu a proč se džainská uzlina znenadání ocitla v rukou někoho, kdo s ní mohl napáchat nejvíce škody?
Ve stejné době bytost zvaná Legát cílevědomě rozšiřuje v Řádu další zhoubné džainské uzliny a odpadlická útočnost loď Srdcový král narazí mimo hranice Řádu na cosi velice nebezpečného… (anotace)

• Autor: Neal Asher
  • Překlad: Petr Kotrle