Artemis Fowl a Atlantský komplex – Colfer Eoin

Je to už bezmála deset let, co se mladičký irský zločinec poprvé zapletl se skřítky a navzdory tomu, že měl do kladného chlapečka daleko, podmanil si čtenáře všech věkových kategorií. Nyní dostáváme do rukou v pořadí už sedmou knihu o Artemisi Fowlovi – jaké dobrodružství se pod zelenými knižními deskami skrývá tentokrát?

Artemis Fowl a atlantský komplex

Artemisovi je patnáct a změnil se. Nutný vývoj z krysy v dobráka prodělal už v předchozích dílech, jenže tentokrát je to s ním vážné. Chce zachraňovat svět (a ledovce) a všemožně se vykoupit ze špatností, které spáchal. Být totiž od dětství geniálním zločincem není jen tak. A když se špatné svědomí smíchá se skřítčím kouzlem, jehož působení se chlapec nesčetněkrát vystavil, hned je zaděláno na průšvih. Průšvih se tentokrát jmenuje Atlantský komplex, skřítkovská psychická choroba, která pokrývá všechno od obsedantně kompulzivní poruchy přes paranoiu, halucinace až ke schizofrenii. Ve zkratce, Artík se nám zcvoknul. A co hůř, začne v něm přebíjet jeho alternativní osobnost přitroublý romantik Orion, který realitu bere jako něco naprosto nepotřebného. Jo, a ještě hůř, skřítčí svět je zase v ohrožení. A Artemis mu ve svém stavu moc k užitku nebude…

Každý nový Artemis je pro fanoušky něco jako svátek. U tohohle dílu si ale i nejzarytější fanda musí všimnout, že tu něco nesedí. Předchozí díly se totiž zakládaly na intrikách, několikrát překroucených zvratech, přičemž Artemis byl před svým protivníkem většinou o krok napřed. Člověk si nikdy nebyl jistý, co čekat, a jediné, čemu mohl doopravdy věřit, bylo to, že „Arty přece ví, co dělá.“ Atlantský komplex je jiný. Artemis tu v podstatě ani nevystupuje, jen jeho zblázněná verze občas střídána Orionem.

O chod příběhu se starají hlavně ostatní postavy, tedy Myrta s Klusákem, sourozenci Butlerovi si žijí přes půlku knihy ve vlastní dějové linii, permoník Sláma se bohužel musí spokojit jen s pár štěky a hlavní padouch (ne, tentokrát to není Opal Koboi, ale člověku se po ní i zasteskne) postrádá to správné, geniálně zvrhlé charisma. Ačkoliv i on má úžasně složitý plán, Artemis mu na paty nešlape a ani ostatní klaďasové až do konce nevědí, která bije. Příběh se tak omezuje na dvě paralelní honičky, které se asi uprostřed spojí v jednu. Akce je tu dost a dost, Myrta a spol. si nevydechnou, takže se nenudí ani čtenář, ale pořád tomu chybí to staré dobré artemisovské překombinovávání.

Co však sedmičce nechybí, je typický rýpavý humor, jedna z věcí, proč je Artemis oblíbený i mezi dospělými. Sice to není taková zásobárna zabijáckých hlášek, jako byl například šestý Časový paradox, ale i tak se člověk dost nasměje. Hodně se tentokrát sází na Oriona, jeho zkreslený pohled na svět a absenci sebemenší autocenzury. Nezaostává ani oblíbená dvojice Klusák/Sláma a kromě toho autor nezapomíná ani na satirické miniepizodky ze života naprosto postradatelných postav, které sice nemají žádný význam, ale člověk se v tom prostě pozná.

Nový Artemis je zkrátka dobrá oddychová zábava, jen to není Artemis, jak ho známe. Působí trochu, jako by se autor nemohl rozhodnout, jestli se soustředit na Artemisův vnitřní konflikt nebo na skřítčí dobrodružství, a vznikla mu z toho taková ani ryba ani rak. Místo promyšleného propletence intrik sází na přímočarou akci a jednoduchou příběhovou linku. Tak jednoduchou, že po dočtení člověk přemýšlí, jak se sakra Colferovi podařilo tímhletím zabít tři sta stránek. Pořád je to ale vtipná a čtivá knížka pro mládež a fanoušky určitě potěší, protože, i když to není žádný argument, „je Artemis prostě Artemis.“ Ano, oproti ostatním kouskům série propad a nevyužitý potenciál, ale pokud máte Artíkovo univerzum rádi, užijete si ji. Mimochodem, Eoin Colfer ohlásil, že osmý díl, který má vyjít příští rok v létě, bude už poslední, takže, pokud si to nerozmyslí, berme tohle jako rozjezd před velkým finále.

Geniální zločinec Artemis Fowl se změnil. Je hodný, slušný, je romantický… Tato choroba se nazývá Atlantský komplex a souvisí s poruchou osobnosti. Ovšem v této podobě neumí bojovat s nepřátelskými roboty, kteří zaútočili na Atlantis. Artemis, nebo Orion? Dokáže kapitánka Krátká získat zpět skutečného Artemise, jak jej známe? (anotace)

• Autor: Eoin Colfer
  • Překlad: Veronika Volhejnová
  • Formát: hardback