Asterion: Krumpáč a motyky – Hrobnické historky – Zbyněk K. Holub

Hledáme hrobníka. Požadujeme: krumpáč, motyku, lopatu, nějakou speciální schopnost (krysodlak postačí) a lásku k alkoholu (kořalka výhodou). Na tento inzerát odpověděly čtyři postavy a čtenáři tak mohou už podruhé číst jejich neuvěřitelné eskapády.

Holub Zbyněk K.: Krumpáč a motyky - Hrobnické historky

Zbyněk Holub začíná svými knihami pomalu, ale jistě budovat velkou fantasy ságu ze světa Asterionu. Vše začalo povídkovou sbírkou Kaat, kde představil originální alternativu Sapkowského Zaklínače. Před dvěma lety vyšla kniha Krumpáč a motyky. V jejím epickém a výpravném příběhu hrála hlavní roli čtveřice svérázných hrobníků z města Albireo, které nelze soudit na první pohled.

Oblíbená parta hraje prim i v nové Holubově knize Hrobnické historky (ukázka). Ragli, Uřvaný Chlíst, Tichý oheň a Jednooký rum jsou jména, která čtenář bude potkávat velice často. Autor v nové knize nenapsal jednolitý román, ale použil v současné době rafinovanou metodu, jak veřejnosti, která nerada čte povídky, podat povídkovou sbírku. V novém díle se nachází série navzájem propojených povídek. Míra jejich propojenosti kolísá od přímé návaznosti po podobnost pouze na základě hlavních hrdinů.

Čtveřice ústředních postav sází na svoji sympatičnost a tajemství. Autor si sice podsekl pod sebou větev, když jejich příběhové pozadí naplno prozradil už v první knize, čtenáře tedy tolik nelákají a nedráždí jejich zvláštní schopnosti neustále lákavě a nedostatečně zmiňované, ale všechno zlé je k něčemu dobré – svých superschopností mohou naplno využívat.

Když padla rouška tajemství, stala se z party hrobníků čtveřice klasických fantasy rádoby antihrdinů, kteří chlastají kořalku, tu a tam někoho pohřbí a chovají se veskrze jako senilní dědkové, dokud je někdo nenaštve. Autor tak vytváří líbivou kombinaci dědkovské žoviálnosti, alkoholické oplzlosti i ryzí hrdinskosti, díky které si hrobníci srdce čtenáře získají okamžitě. A když ne, stále tu je ještě duch Brannon a jeho živý tříletý vnuk Smrťáček, o kterého se hrobníci starají. Jeho loštomiloušké šišlání vytváří nádherný protipól drsnosti světa, který je však podávaný s nadsázkou.

Příběh hrobníků balancuje mezi komedií a temnou městskou fantasy. Na jednu stranu městu Albireo hrozí zaplavení bestiemi z mnoha dimenzí, které lezou z prastarých portálů pod městem, popřípadě do města přichází parta mocných zabijáckých upírů, což je látka ideální pro temnou fantasy, ale proti nim stojí parta hrobníků, která dědkovsky komolí jména a v nouzi nejvyšší se vytasí se svými superschopnostmi. Zde se nabízí druhé připodobnění ke Kronikám Jakuba Vandrovce. Hlavní postava je zdánlivý antihrdina, ovšem na rozdíl od Pilipiukova ultrasného Vandrovce jsou hrobníci jemnější, pohádkovější a víc zapadají do mantinelů klasické fantasy.

A funguje to. Čtenář se bude bavit a fandit všem postavám, které na stránkách doslova ožívají, a bude s nimi prožívat každý okamžik v příběhu. Hrobnické historky však naráží na poměrně slabé pointy povídek. Autor se v nich nebojí rozehrát zápletku, ve které jde o osud celého města, a příběh už už nabírá spád na pořádně hutný a dynamický román, když v tu chvíli se děj zlomí a najednou přijde konec sice čekaný, ale svou jednoduchostí prostě nedostačující. Autor v každém povídkovém kuse sice důstojně, ale jednoduše až lacině ukončil každé své dílo.

Propojení s předchozími knihami je víc než markantní. V povídkách vystupují stejné postavy, pokračují rozjeté vztahy mezi nimi a v Historkách se opět objevují ve větší míře Eldebranští kati, hrdinové první Asterionské knihy. Začíná tak vznikat plastický a lákavý svět, který čtenáře pohltí.

Když to shrneme, tak tu máme svěží a zábavnou knihu plnou svérázných a chytlavých hrdinů, kteří zaujmou a pobaví. V mantinelech ryzí fantasy Holub napsal sérii příběhů plných bohů, temných bytostí a problémů, kvůli kterým hrobnická parta má stále napilno a krumpáč ani motyky nezahálí.

Při četbě se čtenář bude jednoduše bavit a užívat si nevázaného přístupu k velmi vážným problémům. Bude hrdiny rád následovat do útrob šíleného blázince i bojovat s tenaty bohyně iluzí a snů. Zbyněk Holub napsal další střípek velké Asterionské mozaiky a nezbývá, než se těšit na další.

Temné síly rozpínají křídla nad Albireem, Městem bílého mramoru. Kdosi se vkrádá do snů nic netušících spáčů… Agenti tajné služby, kouzelníci z Univerzity magie ani sám král ještě netuší, jaké nebezpečí může způsobit jedna tajemná hrobka a příliš zvědavý duch. A tak přichází čas pro neobvyklé hrdiny… Čtveřice svérázných hrobníků by ve svém pokročilém věku nejraději v klidu popíjela v hospodě U Tří skřetů a hrála oblíbený péťáng. Místo toho je ale čeká pořádný kus práce… A jako by snad záchrana města byla málo, zamiluje se jim hrobnický učeň… Hrobnické historky jsou jedna velká humorná, dobrodružná a především hrobařská jízda, která nedá čtenáři ani na chvíli vydechnout. (anotace)

• Krumpáč a motyky: Hrobnické historky
  • Autor: Zbyněk K. Holub
  • Překlad: –