Bájná loď – Svět Řeky II. – Farmer Philip José

Recenze na první díl se zde objevila nedávno a kniha dle vašich ohlasů rozhodně stála za přečtení. A(le) jak je to s druhým dílem???

Farmer Philip José - Bájná loď - Svět Řeky II.

V prvním dílu jsme sledovali Francise Burtona a asi každý si na něj zvykl a byl by rád, kdyby sledoval jeho osudy i nadále. Protože se ale svět netočí (neplaví) jen kolem jednoho z mnoha miliard, posouvá se děj k další hlavní postavě Sama Clemense, autora Huckleberryho Finna. A jako mnozí má svůj sen. Nebo spíš Sen. Být kapitánem na té největší lodi – parníku, která se kdy ať už na Zemi nebo zde na planetě „Xy“ objevila. Stát na můstku, pokuřovat doutníček a shlížet na zírající dav, který nikdy nic podobného neviděl, nezažil a taky už nikdy aspoň v tomto životě nezahlédne.

Jediným „problémečkem“ je, že neví, kde na tomto Bohem nebo kým utvořeném světě sežene dostatek železa a dalších surovin, které jsou nezbytné k takové kolosální námaze. A takovou malou náhodou (nebo možná ani ne) spadne několik desítek kilometrů od něj meteorit, který si na nedostatek železa nemůže stěžovat. Takže zbývá jediné, zabrat území, kde se rozprostírá, začít těžit, získat lidi, kteří pro něj budou pracovat za příslib losování, kdo bude v posádce (obyvatel je několik desítek tisíc, berou sto) a ze všeho toho se nezbláznit. Přitom zůstává nezbytností přežít, odrazit případné útoky sousedních států a stoletá plavba k pramenům Řeky může začít.

To je jen stínový náčrt možného děje, kterého se dočkáte. Ale abych to vše ještě trošičku upřesnil, tak ono ani po celou knihu o nic jiného nepůjde. Pokud jste četli první díl a já předpokládám, že ano, potom očekávejte mírně jiný typ vyprávění. Francis Burton pořád cestoval, potkával nové lidi, místa, poznával různá historická období a hlavně se snažil v novém světě zorientovat a jeho ústy i očima předat nám, čtenářům, jak to tam vlastně chodí. V tomto dílu už prakticky všechno znáte (snad kromě toho velkého tajemství, o které půjde až do úplného konce), takže se vlak, který má naložený příběh rozjíždí zcela jinou kolejí, která až na výjimky patří Samu Clemensovi. V této pomyslné lokomotivě budete moci spatřit nikdy se nevzdalujícího Joe Millera – titantropa, Samova největšího přítele, který měří hodně přes dva metry, má obrovský frňák, neustále šišlá a slouží zároveň jako Samova ochranka. Tuto postavu jsem si hodně oblíbil a určitě si i vy sem tam roztočíte kolečka, jak budete luštit, co to vlastně „fakva vekl“. Potom se kolem bude motat hodně kamarádů z okruhu inženýrů i bojovníků, například slavný Savinien de Cirano Il de Bergerac, francouzský nepřemožitelný bojovník s kordem, piják i pisálek. A protikladem Sama zde bude vystupovat král Jan, Jan Bezzemek, Prohnilý Jan, Ničemný Jan, Smilný Jan, Svinský Jan, jednoduše zradami a pletichami prolezlá modrá krev.

Příběh se tedy sice bude motat na místě, ale stále docela živě, a o nějaká překvapení časem také nebude nouze. Najdou se bohužel pasáže, které by se daly bez potíží vyloučit, ale pořád nejsou nudné tak, abyste byli znechuceni. Můžu vám předem prozradit, že na takové lahůdky se můžete třepat nedočkavostí do Temného záměru, kde jsem opravdu nějakou stránku přeskočil, protože jsem nepotřeboval vědět, kde se kdo kdy na Zemi s kým vyspal, s kým setkal a s kým vedl vybranou diskusi o nějakém „veleslavném díle“.

Bájnou loď tedy stále s klidným srdcem čtenáři prvního dílu doporučím, samozřejmě se všemi radami a doporučeními, která jsem popsal výše, protože pořád má v sobě určitou šťávu a dávku tajemna, která se jak to tak vypadá bude udržovat až do konce čtvrté?, šesté? knihy.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Triton.