Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci – Pratchett Terry

Pozor na inteligentní krysy! A jednu záludnou kočku. Ovládnou svět.
Další skvělý příběh anglického humoristy Terryho Pratchetta.

Pratchett Terry - Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavciSlavný britský autor fantasy cyklu „Úžasná Zeměplocha“ nám díky nakl. Talpress představuje svůj nejnovější román „Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci“. Tento příběh z roku 2001 patří i nepatří do jeho výše zmiňovaného seriálu. V celé knize nenarazíte na jedinou zmínku o Zeměploše. Dokonce ani na přebalu to neuvádí nakladatel. Jen podle celkové atmosféry, a hlavně podle některých indicií, se můžete domyslet, že se tam příběh nakonec odehrává. Mám na mysli třeba slova jako „svinstvo z magické university“, nebo „městská hlídka“. Ale pro čtenáře je důležitý pouze fakt, že jde o výborný humorný příběh.
Nebudu tajit, že nejsem skalním příznivcem cyklu Zeměplochy. Kniha o Maurici a jeho krysách mne zaujala ze dvou důvodů: a) že je o kočkách, a jako majitel kočky prostě miluji Pratchettovu knihu Nefalšovaná kočka, tak proč by tato měla být horší, b) že na rozdíl od cyklu Zeměplocha nemá ani 300, ani 400 a více stran. Jak říkám, čeho je moc, toho je příliš.
Námět příběhu je vlastně takovou autorovou verzí bajky. Díky „svinstvu ze smetiště magické university“, které krysy snědí, začnou myslet a mluvit jako lidi. A protože kočka Mauric je jen kočka, která všechny hlodavce vidí pouze jako utíkající svačinky na nožičkách, sežere přeměněnou krysu, a je náhle taky prudce inteligentní. A protože kočka je na rozdíl třeba od psa tvor egoistický, proradný a fikaný, ukecá krysy a začnou obcházet města jako v příběhu o krysařovi. Sehnat nějakého nekňubu, co umí pískat na píšťalku, je nejmenší problém. Takových se kolem válí desítky. Třeba Karlík. Sirota, který chce jen hrát na flétnu a sem tam dostat najíst. Tyto kamuflážní akce jim dokonale vycházejí. Vtrhnou do města jako krysí pohroma, pak se objeví krysař-pištec Karlík (jaký zázrak), vyinkasuje zlaťáčky a odvede milé krysy ven, do dalšího města. To se ale změní, když svůj trik chtějí provést v zapadlém městečku u Überwaldu. Nejen že krysy už to dělat nechtějí, protože je to snad trochu neetické vůči chudákům lidem (Mauric z toho může dostat psotník), ale někdo je už asi předběhl. V celém městě není jediná živá krysa. Jen ve sklepení je něco děsivého, něco tak strašného, že krysy začnou uvažovat, co je vlastně čeká po smrti.
Právě to uvědomování si sebe samých je na knize to nejzábavnější. Jejich logické vývody, co je to smrt, kde se dostane ta věc, která s tebou sní, když ty spíš? (A není to to zelenkavé, co nemáš v mrtvole jíst, ani to narůžovělé, co máme za očima.) A chodí pro ně po smrti postavička v černém s kosičkou přes rameno? Vlastně celkový vývoj jejich chápání světa kolem nich pomocí mozku. Jak už jsem řekl, bajkový příběh, kde zvířata myslí jako lidi. A každá krysa je samozřejmě individualita. Jen ta jejich jména podle oblíbené konzervy ze smetiště – Koktejlová směs, Ďábelský guláš, Šunkoflek, Nutriční hodnota, Toxický odpad a rambo velitel Černý přeliv. A nesmíme zapomenout na děvče Zlomyslenu, opravdu divnou dceru pana starosty, která je totálně zblázněná z pohádkových příběhů. Prostě se Pratchett opět vyřádil. Celou dobu čtení máte na tváři usměv, možná jen v té části knihy, kdy se objeví Zlo, se moc nenasmějete. Je to taky jediné místo, kde jsem se, stejně jako vyděšené krysy v tunelu, i já trochu ztratil v příběhu. Ale konec vtipný, všechno vtipné.
Překlad byl opět v režii nepřekonatelného Jana Kantůrka, tak snad není potřeba ani nic komentovat. I když kniha není přímo z cyklu „Úžasná  Zeměplocha“, ani obálkou, určitě si to nenechte ujít.

1. Recenze
    Zdravím,možná budu trochu rejpat, ale nezdá se Vám, že poslední dobou nám pan Pratchett trochu zpohodlněl? Když jsem začínal číst první díly Zeměplochy byl jsem unesen, výbuchy smíchu následované pomalu epileptikými záchvaty :o). Jenže teď, já nevím, připadá mi, jako kdybych většinu gegů rozpoznal již dříve. Takže to největší kouzlo Zeměplochy se nadobro ztrácí, již není co objevovat. Když to řeknu jinak, již mě nepřekvapí foťák s malím skřítkem uvnitř, ani Smrť, který má rád Kari. Možná je škoda, že Pratchet chrlí jednu knihu za druhou. Nemyslel jsem tím, že autor píše špatně, to chraňte bohové, autorovi, ale hlavně panu Kantůrkovi se nadá naprosto nic vytknout, jen poslední dobou postrándám v jeho knihách něco nového, co by mne opět odrovnalo ;o). Jinak Mauric docela odpovídá stylu dnešní tvorby pana Pratchetta – je to vtipné, je to dobré, ale rozhodně to není nejlepší.Proto se myslím, že hodnocení 9/10 je na tuto knížku příliš mnoho…Mějte se fajnGhostikhttp://blog.ghostik.comhttp://www.ghostik.com

2. Vysoké hodnocení je u mne celkem obvyklé. Když to přečtu, tak to musí být dobré, můj problém. A je to dané i tím, že opravdu nejsem fanda do Úžasné Zeměplochy. Právě z důvodů, které napsal Ghostik, už se to stále opakuje a je to jen obsáhlejší a obsáhlejší. Tak že po 3 letech abstinence Pratchetta mne kniha nadchla. A mám rád kočky. Proto tu jsou vlastně ty komentáře, jiný pohled není na škodu.

3. A vis co je k placi, ze presne na tohle vsazi Pratchett. On je totiz primo ucebnicova ukazka komercne uspesneho autora. Pise a pise a vydelava a vydelava – jiz nejde o kvalitu, ale o jmeno. Slysel jsem ze podepsal s jeho vydavatelstvim smlouvu ze napise tri knizky rocne!!! nevim co je na tom pravdy, ale pokud to pravda je pak mi jeho rychlost psani pripomina Batovu tovarnu na boty – hlavne rychle kvalita nerozhoduje ;o) Jenze pro nekoho kdo si ho precte poprve, nebo po dlohe dobe to bude super zazitek. Bohuzel nadavat nemuzeme, jde o zakony trhu, preji mu aby mu to takhle slo co nejdele.Bobokingu ohledne toho hodnoceni – pochopil jsem z toho ze ctes jen to co je dobre, tak to je rozdil mezi nami dvema, ja kupuji skoro vse co vyjde v oblasti Fantasy a pak nadavam jakou jsem to zase koupil blbost :o)))Ghostikhttp://www.ghostik.comhttp://blog.ghostik.comghostik@ghostik.com

4. 2ghostik
    ghostiku, kdyz teda kupujes skoro vsechno tak rekni co muzes z posledni doby doporucit :))

5. Mno, tvrdit že na přebalu není zmínka o Zeměploše, když se to odehrává v Überwaldu, může tvrdit opravdu jen neznalec… 🙂 pravda, Pratchett už dávno není co býval, ale co jsem četla z těch posledních, jsou sice slabé, ale pořád VÝRAZNÝ nadprůměr, a mívají mnohem silnější příběhy (třeba takové Fantastično postrádalo příběh úplně). Chudák Zeměplocha je prostě a jednoduše okoukaná…

6. Ghostíkovi.
    Slyšel jsi špatně, “three-book deal” znamená toliko to, že má smlouvu na tři knížky.

7. To Ghostik
    No ale smlouvy na knihy jsou naprosto ve světě normální. Všechny super star jako King, Clancy atd, inkasují desítky miliónů dolarů jen za slib, že něco napíšou a nakl. to bude moci vydat. To mne vždycky dostane, King ukáže náčrtek dvou tří příběhů a se slibem, že to někdy dopíše, vyinkasuje 20-30 melounů. Ono to tak samo úplně volné není, ale prostě jen za slib, to je šílené.Jinak Ghostiku mám taky úplně všechno, co ve SFaFaH u nás vyjde, bo vedu už od 1993 SF klub v ostravské knihovně, kde jsem “neomezený vládce a nákupčí” a není kniha, kterou bych nemohl mít. Peníze od členů klubu se díky bohu stále ve vydatném množství vlívají do kasičky, a nikdo mi nikdy do ničeho nekecá. Tak že si koupím všechno a pak si prostě jen vybírám. Ať žije absolutistická monarchie. Tak si někteří přestavují knižní ráj.

8. Boboking: ty parchante :)) ano takhle si ten raj opravdu predstavuji, sedim a tise zavidim :))

9. To Romison
    No taky to tak vidím, ale i v ráji jsou hadi. Stojí to dost námahy a času obdělávat klub, stále shánět knihy, snažit se mít vše, koukat, co kdo asi ukradl. Čtenáří v klubu si zvykli na vysoký standard. Ví se všechno díky netu a já musím lítat. Zeptejte se třeba našeho red. Ivo Poledníka.

10. Jasně nepozastavolal jsem se nad tím že ty smlouvy má – to rozhodně ne, vím ako to chodí, jen jsem měl tu informaci že v té smlouvě bylo stanoveno, že musí psát tempem tří knihy ročně, teď již vím (thanks Janiš) že to tak formulované nebylo :o)To boboking – grrr!!! :o)) se tak někdo kurva má :o)

11. Pratchett
    Problém bude aj v tom, že sa Pratchett časom mení. Ako napísala Sírwen, v posledných knihách sa do popredia dostáva viac dej a myšlienky ako v prých častiach zemeplochy. Je to trochu ťažšie čítanie, možno nie natoľko objavné ako kedysi ale to sa asi ani nedá čakať.

12. První zmínka.
    Poprvé se o Mauricovi (Móricovi) zmiňuje Pratchet v jedné z knih z hlídkou. Zapoměl jsem kde ta (nenápadná) zmínka je, ale děj knihy Mauric a jeho vzdělaní hlodavci na ni přímo navazuje (a z hlediska posledních několika knih z “regulérní” série je vlastně retrospektivou!!). Nevzpomene si někdo, kde se vyskytla? (pokud vím, byla zmíněna jako jedna z pohrom, které postihly Ankh-Morpork).

13. To Boboking
    Dva roky na vejšce v Ostravě jsem poctivě tahal na hřbetě knihy z “Bobokingova knižního ráje”, kdo tam nebyl neuvěří, ale já jsem ty dva roky jezdil jen do knihovny a zpátky a jen četl. Škoda, že takých knižních rájů není více, kdekoliv jsem o tom vyprávěl všude mě mají za blázna. Je pravda,že na netu se dá zjistit spousta informací a i pan Suchánek (Návrat)občas nestíhá. Viděl jsem tě nakupovat onehdy v Geraltovi a fakt tiše záviděl.

14. satira
    Koukám, že většině konzumentů Zeměplochy uniká to hlavní – že ve skutečnosti jde o společenskou satiru, která se v každém díle naváží do jiného jevu či události. Fantasy kulisy umožňují autorovi jeho činnost bez toho, že by byl soudně obtěžován potrefenými.

15. co je na TP božské?je to jeho nadhled, s jakou popisuje stáří,jeho vtip, s kterým zvládá intimní chvíle (opravdu neopakovatelný zážitek)a jeho melancholie, s jakou uzavírá příběh.Tahle kniha nemá imige pravé zeměplošské knihy a taky až na pár názvů nemá se Zeměplochou nic společného. Je trochu o něčem jiném, autor do ní dal více ze sebe, trochu více vtipné psychologie. Musím říct, že mi kniha hodně sedla.

16. vzdy som tvrdila,ze krysy su inteligentnejsie nez vyzeraju,aspon ze to konecne niekto zverejnil.a samozrejme po precitani tejto knihy len malokto zabije nejakeho hlodavca.