Bohové Světa Řeky – Svět Řeky V. – Farmer P. José

Původní svět Řeky skončil prakticky v minulém díle. Ale jak mnozí víte nebo tušíte, pan Farmer si nechal skulinku v poslední větě, kterou se mohl opět vrátit a vysvětlit nejasnosti, které zůstaly. Otázkou zůstává, zda to vůbec mělo smysl.

Farmer P. José - Bohové Světa Řeky - Svět Řeky V.

Ze začátku docela doporučuji přečíst si doslov na konci knihy. Přeci jenom pochybuji, že byste si mohli pamatovat celý ten komplexní příběh, když jste jej četli průběžně během několika let. Je to takový velmi stručný obsah všeho předešlého. A když navíc připočteme velké množství hrdinů a jejich osudů, takové malé osvěžení paměti rozhodně není k zahození.

A z jakého důvodu pochybuji o účelnosti tohoto dílu? Farmer už dříve mixoval v různé míře akci s polemikou. Ale v tomto posledním díle akci ani tak nestřídá, jako jí spíš tu polemiku doplňuje. To znamená, že budete číst plno rozhovorů, myšlenkových pochodů, vzpomínek a podobně.

Řekl bych, že prvních pár stran je docela čtivých, kdy se děje něco tajemného a jejich pan „X“, neboli Loga, bude podivuhodným způsobem zavražděn. Proto veškeré osazenstvo věže začne tuhle záhadu luštit. Po této příhodě, která bude částečně vyřešena, se už ovšem všichni budou věnovat svým interním, společenským, psychickým a jiným problémům. Když říkám všichni, myslím tím samozřejmě Richarda Francise Burtona, který zde hraje prim, dále Alice Pleasance Liddellovou, Petera Jairuse Frigatea, Aphru Behnovou, Nura ed-Din el-Musafíra, barona de Marbot, Toma Milliona Turbina, Li Poa a Hvězdnou lžičku. Krátce si na ně posvítíte hned na prvních stránkách, kde bude v pár větách jejich charakteristika.

Děj se dále ubírá velmi pozvolna a pokud máte chuť na pořádnou akční knihu nebo alespoň na příval záhad a zážitků z okolí Řeky, jste na špatném místě. Prakticky takových 70% obsahu bude o problémech spojených s přelidňováním centrální části věže a o následcích, které z toho vzniknou. Osobně si myslím, že ke konci budete jako já kroutit hlavou nad neschopností minimálně Francise Burtona zabránit blížící se katastrofě, když v minulosti byl velkým stratégem a nic nenechával jen tak. A rozhodně se nenechal ukolébat ve falešné pohodě, štěstí a rodinnou idylkou. Nebudu víc prozrazovat, snad jen, že problémy, které vzniknou jejich nečinností, mi nesedí a i já osobně bych jim uměl zabránit. Celkově je tento díl pojat hlavně jako jakési osvětlení funkce celého Světa Řeky a dotažení všech tajemství do finiše. Ale jak sami zjistíte, finiš to není příliš uspokojivý. Alespoň pro mne. Očekával bych něco více intelektuálního, možná tajemného. Místo toho se dozvíte docela jednoduchou pointu, která mě mírně zklamala. Je to ovšem jen můj subjektivní pocit, možná vám bude konec naopak vyhovovat.

Co se ještě závěru týče, tak svou akční složkou předčí i začátek, takže v souhrnu by se celé dílko dalo charakterizovat jako: začátek s koncem napínavý a svým předchůdcům podobný, část mezi nimi filozofující a relaxační. Doporučení je tedy dvojí. Pokud se vám předchozí díly z tajuplného Světa Řeky líbily a jste nedočkaví dozvědět se i to nejmenší tajemství (i za cenu možného menšího zklamání), kupujte. Jestli ovšem upřednostňujete více tajemný závěr, který byl předložen v předchozím díle a rádi si ponecháte možnost hloubat nad smyslem celého obrovského projektu, nemusíte se s touhle závěrečnou knihou obtěžovat.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Triton.