Brána do pekla – Connolly John

V jedenácti letech by se měli kluci zajímat tak maximálně o blbnutí na ulici a videohry. Jenže se stalo, že spoustě spisovatelů připadají chlapci tohoto věku jako nejlepší materiál na zachraňování světa. Vyčítat jim to nikdo nebude – většinou to totiž bývá náramná legrace, a ani tento velkolepý souboj s pekelnými mocnostmi nebude výjimkou.

Brána do pekla - John Connolly

Samuel Johnson je trošku zvláštní kluk. Na rozdíl od svých vrstevníků přemýšlí (vlastně je tak trošku ztělesněním toho, co by se populární internetovou terminologií popsalo jako „troll“), a tak ho před Halloweenem napadne, proč ostatním dětem nevypálit rybník a nevydat se na koledu o den dřív. Nakonec ale někdo vypálí rybník jemu. Samuel se totiž stane svědkem toho, jak jeho sousedka paní Abernathyová otevře bránu do Pekla.

Smutné je, že zbývá už jen pár dní, než vládce pekel, jeho Zlojalnost, vtrhne na Zemi a celou ji zničí (potřebuje k tomu asistenci paní Abernathyové), smutnější však je, že šmírující Samuel neunikl sousedčině pozornosti a je teď první na žebříčku nežádoucích osob. Takže na bedrech malého kluka opět spočinul osud světa a musí to zvládnout s naprosto příšernou ženskou v patách.

Ano, Brána do pekla je jednou z těch „dětských“ knih, které lidé kupují svým dětem a mladším sourozencům, aby si je pak mohli sami přečíst. A musím říct, že tenhle kousek ve společnosti svých starších kamarádů (Artemis Fowl, Bartimaeova trilogie) nezapadne.

Pravdou je, že příběh není tak propracovaný jako jiné knížky z této skupiny (třeba výše zmiňované), je trošku plytký, z pohledu dospělého jednoduchý. Pro děti je ale naprosto adekvátní, skvěle rozvržený (po každé chmurnější scéně vždycky následuje uvolnění), nenásilně edukativní (nákres toho, co se s vámi stane v černé díře, vydá za deset učebnic a ještě procvičíte bránici) a hlavní hrdina není žádný superman, ale obyčejný kluk, který (aspoň fyzicky) dokáže, co by dokázala většina desetiletých.

Co na knížce ocení dospělí, není ani (ne)propracovaný příběh či charaktery, ale humor. Koncentrace suchého anglického humoru, senzačních hlášek a parádních obratů je hustá jako sirup a osobně jsem některé sitcomové situace pročítala několikrát, než jsem se jich nabažila. Vražedné tempo nabere hlavně po příchodu ďáblů na svět, neboť lidé nehodlají prodat svůj svět zadarmo, a výsledná taškařice je výborná. Nechybí ani vážnější či děsivější scény (ano, i polokomedie pro děti dokáže být strašidelná a napínavá), ale humorná stránka jasně vede.

Brána do pekla je výborná knížka hlavně pro děti, které se u ní budou bát i smát. (Dovedu si představit, že je mi dvanáct, koušu si nehty, nemůžu od ní odtrhnout zrak, popáté ignoruju mámino volání na oběd a pak běhám po rodině a nutím všechny, aby si ji taky přečetli (průběžně kladu kontrolní otázky, jestli mi nelžou)… a je mi trochu líto, že už mi dvanáct není.) Ale ani dospělí nepřijdou zkrátka (autor možná bere ohledy na rodiče, kteří musí číst, co jim ratolest vnutí) a spoustu pasáží a vtipů si užijí ještě víc, než ty děti. Poslední roky už na knížkách moc často nevidíme nápis „pro čtenáře od 9–99 let“, ale tohle je přesně ona. Pokud k tomuto druhu literatury nostalgicky inklinujete už od dětství nebo ji máte komu darovat, neváhejte. Je to čiré dětinské potěšení na dvě stě dvaceti stránkách.

Samuela Johnsona trápí spousta věcí. Jeho tátu zajímá spíš jeho auto než rodina, a jeho máma žije ve vlastním světě. Jediný, kdo Samuelovi doopravdy rozumí, je jeho jezevčík Boswell. Aby toho nebylo málo, jejich sousedé v čele se zlolajnou paní Abernathyovou se pokoušejí otevřít bránu do pekla. Na Samuelovi je, aby jim v tom zabránil, jenže mu nikdo nevěří, a čas se krátí… A tak osud celého lidstva spočívá v rukou malého kluka, ještě menšího psa a velmi nešťastného démona Baldriána… (anotace)

• Brána do pekla
  • Autor: John Connolly
  • Překlad: Jaroslava Kočová