Časoválky I. – Gambit Ivanhoe – Hawke Simon

Před nedávnem vyšel nový svazek z řady „Časoválky“ od Simona Hawkea. Je nutno položit důraz na slovo „nový“, protože první svazek „Gambit Ivanhoe“ vydal Baronet v roce 1993, tedy před celými devíti lety. Kniha tehdy poutala velmi výstižným obrázkem na obalu, na němž rytíř ve zbroji pálí ze samopalu. Účelem následujícího textu je seznámit dnešní čtenáře s obsahem této již poněkud postarší publikace.

Hawke Simon - Gambit IvanhoeV úvodu se seznamujeme  s vrchním seržantem Lucasem Priestem, příslušníkem Temporálního sboru armády Spojených států a ocitáme se spolu s ním  uprostřed bitvy mezi Římany a Kartaginci. V hrdinových vzpomínkách se vracíme do okamžiku, kdy se nechal naverbovat a proděláme celou náborovou akci.  V rámci náboru je popsána organizační struktura a hlavní úkoly Temporálního sboru. Vynález stroje času (zde zvaný chronoplát) přinesl vedle nebývalých možností pro historickou vědu také řadu problémů, k jejichž eliminaci slouží mimo jiné i Temporální sbor (a jemu nadřízený Arbitrážní sbor).  Navíc má cestování v čase jisté technické nedostatky, takže kromě rizika na místě nasazení lze ještě zmizet při samotném přesunu.

Po návratu z starého Říma zajde Lucas do baru, setká se s několika známými a při té příležitosti zjišťuje údaje o svém dalším nasazení. Schází se s dalšími spolubojovníky, kteří se mají účastnit téže akce. Jsou to starší seržant  R. B. Johnson, kaprál Hooker a svobodník Finn Delaney. Skupina je transportována do Anglie 12. století. Už uvítání na utajené základně je podezřele přívětivé (včetně slibu povýšení do důstojnických hodností a propuštění do civilu po skončení akce). Následuje ho zatraceně tvrdý výcvik a úprava vzhledu podle konkrétních osob. Čeká je nejnebezpečnější možná akce – „reparačka“ – návrat pozměněné historie do nám známého stavu. Dezertér z Arbirtážního sboru  jménem Irving Goldblum se rozhodl nahradit Richarda Lví srdce a změnit dějiny. Úspěšně se zbavil několika likvidačních komand a „naše“ skupina se má stát další v řadě. V nejprve musí splynout s okolím –  vojáci jsou nuceni přebrat role několika konkrétních osob. Lucas se stává Ivanhoem, Hooker jeho panošem, Bobby Johnson Robinem Hoodem a Finn Delaney jeho přítelem Little Johnem.

Kdo četl román Ivanhoe od Waltera Scotta, má výraznou výhodu, neboť další děj je naroubován přímo do něj. Jsou zde ale jisté odlišnosti – zbojníci jsou věčně pod parou (Robin byl pořádný ožrala), Marion je pěkná bestie a skutečný velitel tlupy, lady Rowena je sice pohledná, ale nadržená a prosta inteligence. Skutečnost naše hrdiny poněkud rozčaruje, ale profesionálně se s ní vyrovnají. Jejich práce začíná na turnaji v Ashby, pořádaném Johnem Lacklandem, „zastupujícím“ na trůně nepřítomného Richarda. Průběh turnaje odpovídá (samozřejmě až na podrobnosti) slavné předloze. Na jeho konci vstupuje do děje falešný Richard, který má díky (při dezerci) zcizené technice rámcový přehled o svých protivnících. Snaží se je zlikvidovat a zároveň realizovat své původní plány o cestě k moci. Zinscenoval zajetí oblíbených představitelů saské (protinormanské) opozice Cedrika a Athelstana i s jejich doprovodem, aby vyprovokoval povstání. Ke slovu přicházejí zbraně i intriky a likvidační komando má první ztráty. Přichází o Hookera a Lucas je raněn. Do děje vstupuje další dezertér. Jmenuje se Hunter a jde mu v zásadě jen o pohodový život. Pro jeho zachování je ochoten vypomoci likvidačnímu komandu, takže zachraňuje Lucase a poskytuje celému komandu nezbytnou technickou pomoc. K rozhodující bitvě dochází v Torquilstone. Ke slovu přicházejí nejen klasické středověké zbraně, ale i samopaly a chronopláty. Historie je sice za cenu mnoha obětí na všech zúčastněných stranách zachráněna, zbytek komanda stažen, ale vyprávění (v souladu s předlohou) předkládá čtenáři ještě jeden souboj, aby se  octlo v okamžiku, kdy se Lucas na nějaké další náborové akci Temporálního sboru nechává znovu najmout.

Simon Hawke využil oblíbeného tématu a vytvořil jakousi obdobu Andersonovy Stráže času. Místo skutečné historie, vyžadující značný objem znalostí a solidní zdroje informací použil mnohem jednodušší řešení a postavil svůj dobrodružný příběh na základě všeobecně známého historického románu. Princip cestování časem a možných časových paradoxů je v knize podán poněkud nepřehledně, ale protože  je ve vyprávění důraz kladen převážně na akci, není to příliš na závadu. Specifickou složku příběhu tvoří i notná dávka osobitého humoru, odlehčující tento zajímavý hybrid sci-fi a klasického historického románu ve stylu romantismu. Výsledkem je vcelku dobré oddychové čtení, které by sice bylo možno doporučit, ale pro velký časový odstup od data vydání bude obtížně sehnatelné.