Červený trpaslík- Nekonečno vítá ohleduplné řidiče

Červený trpaslík je přes osm kilometrů dlouhá kosmická loď Jupiterské důlní společnosti. Původně měla několik tisíc členů posádky, respektovaného kapitána, schopný lodní počítač a jasný cíl své cesty. Jenže to bylo před třemi miliony let.

Grant Rob , Naylor Doug - Červený trpaslík - Nekonečno vítá ohleduplné ř.

Současná posádka je složena z Dava Listera, posledního člověka v celém vesmíru, hologramu Rimmera, kdysi žijícího člověka, který si i po smrti ponechal všechny své odpudivé vlastnosti, a konečně Kocoura, neskutečně marnivého tvora s šesti bradavkami, jež se za dlouhá staletí evoluce vyvinul z kočky domácí. Časem se jejich řady rozrostou o uklízením posedlého robota Krytona a ženu z paralelní dimenze Kristinu Kochanskou. Celou loď řídí značně senilní počítač s IQ 6000, který ji nějakým zázrakem dokáže udržet v provozu…

První díl britského televizního seriálu Red Dwarf se vysílal v roce 1988. Do dnešního dne bylo natočeno celkem osm řad čítajících přesně 52 dílů. Je až s podivem, že i přes nevelký počet pokračování, nemluvě o počátečním nízkém rozpočtu, se stal tak populárním. Jeho sláva došla dokonce tak vysoko, že jedna nejmenovaná americká televizní stanice zakoupila příslušná autorská práva a stvořila vlastní seriál pro americkou kabelovou síť. Bohužel (nebo bohudík?) pilotní díl u diváků nesklidil valný úspěch, a tak bylo od dalšího natáčení upuštěno. Naneštěstí se prozatím zastavil i vývoj původního Červeného trpaslíka britské BBC. Teď přijde ta lepší zpráva – důvodem je chystaný celovečerní film. Moc informací zatím není k dispozici, zde je alespoň pár střípků: Celovečerní film Červený trpaslík má rozpočet kolem 19 miliónů liber. Zahrají si v něm všichni známí ze seriálu, včetně kapitána Hollistera. Na scénáři pracuje Doug Naylor, který se ujme i režie. Děj filmu začíná ještě před dějem seriálu a má svůj vlastní příběh. Podle autorů by film měl být takový, aby na něj mohli přijít i diváci, kteří nikdy Červeného trpaslíka neviděli. Začátek natáčení bude v září 2002 a premiéra až v létě 2003. O natáčení deváté řady se uvažuje, rozhodně však nezapočne před dokončením filmu.

Je pochopitelné, že stále rostoucí popularita Červeného trpaslíka dala také vznik jeho knižní podobě. První kniha popisující osudy této povedené posádky se v Británii objevila v roce 1989, k nám se však dostala až teď. Já osobně jsem byl na výsledek ohromně zvědav. Sami snad máte zkušenost, že převedení filmové podoby do knižní bývá problematické (naopak to potom platí dvojnásob). S radostí v srdci však musím oznámit, že Červený trpaslík opět nezklamal.

Nekonečno vítá ohleduplné řidiče (Infinity Welcomes Careful Drivers) si vzali do parády samotní tvůrci seriálu, Rob Grant a Doug Naylor. Odvedli zatraceně kvalitní práci.

Příběh v podstatě kopíruje seriál. Sledujeme osudy Dava Listera, který trčí na Mimasu, 1296 milionů kilometrů od Liverpoolu. Nemá doklady ani peníze a snad jediným způsobem, jak se dostat na rodnou planetu, je přijmout místo na těžařské lodi, která po absolvování celého turnusu na Zemi zakotví. Lister tedy začne pracovat na Červeném trpaslíkovi pod vedením toho nejsměšnějšího, nejzoufalejšího a nejubožejšího „člověka“ s největším egem v celém vesmíru – A. J. Rimmera. Jednoho krásného dne Rimmer neopraví tepelný štít kadmiového reaktoru, jehož selhání zahubí celou posádku. Přežije jen Lister, který je tou dobou za trest uvězněn ve stázi. Aby silná radiace nezamořila okolí, navede lodní počítač Holly Červeného trpaslíka ven ze sluneční soustavy. Když za tři miliony let radiace pomine, již značně samotou poznamenaný Holly Listera vzbudí. Aby sám v prázdném vesmíru Dave nezešílel, oživí Holly holografického Rimmera, z čehož se Dave okamžitě (a později ještě mnohokrát) téměř zblázní…

Jak jsem již předeslal, kniha je dílem samotných tvůrců Červeného trpaslíka. To zaručilo jistou dávku kvality, nemluvě o zachování oblíbeného stylu vypravování i charakterů jednotlivých postav.

Potenciál psaného textu byl v této knize využit hned na dvě jedničky s hvězdičkou. Při sledování seriálu nebylo vyjádřeno co se postavám honí hlavou v každodenním životě, jaké otázky si kladou nad sklenkou whisky v baru nebo jak přemýšlí při šťavnaté hádce. Krásným příkladem je kapitola, ve které Rimmer oživil druhý hologram sám sebe. Rimmerovo tiché přemítání o tom, jak svého identického dvojníka k smrti nenávidí vás jednoduše dostane. Podobně jako tato, i další slavné seriálové příhody jsou v knize převyprávěny a většinou i stejným způsobem obohaceny.

Bohužel, připadá mi, jakoby autoři nejdřív napsali tuto knihu a až později při natáčení seriálu zjistili, že něco před kamerou udělat nejde nebo by se dalo udělat lépe. Abyste rozuměli, některé zásadní fakty jsou v knize pozměněny. Asi nejnápadnějším rozdílem je naprostá absence kapitána Hollistera. Jeho funkci, stejně jako téměř totožné dialogy po něm převzala jakási bezejmenná Kapitánka. Seznam podobných prohřešků vůči seriálu zde nekončí. Nemá smysl je všechny vyjmenovávat, opravdový fanoušek by jich při zevrubném hledání našel spousty, ale vězte, že se vesměs jedná o menší nesrovnalosti a při čtení vás (příliš) nerozruší.

Tomuto skvělému dílku neubral na kráse ani překlad – v knize se objevují stejné legrační „hlášky“ a slovní obraty a dokonce i celé dialogy známé z televize. Po jazykové stránce nic vytknout nelze.

Nekonečno vítá ohleduplné řidiče je nadprůměrná kniha, která má velkou šanci zalíbit se i těm, kteří samotnému seriálu příliš nefandili. Skalní fanoušci budou nadšeni a ani ta zbylá menšina obyvatelstva nebude případné koupě litovat. Na další díl s názvem Červený trpaslík – Lepší než život (vydává opět Argo) asi sepíšeme pořadník…

Materiály pro článek byly čerpány ze stránky www.cervenytrpaslik.cz