Charlungští bojoví obři – Mark Stone A1 – Richard Louis

Příznivci nezničitelného kapitána SDPP Marka Stona se konečně dočkali prvního příběhu z druhé řady série Mark Stone.

Richard Louis - Charlungští bojoví obři - Mark Stone A1Vyprávění začíná tradičně přidělením úkolu v kanceláři generála Khova, pokračuje pak na planetě na středověkém stupni vývoje. Hrdinovy eskapády probíhají podle zaběhlých tradic – nejprve se mu podaří zachránit krásnou dívku (místní princeznu) před podivným a velmi odolným obrem, pak se zamíchá do místní politiky a válek (z části v roli zvěda a vyjednavače), aby jako příčinu místních sporů odhalil vměšování vesmírných pirátů. Čtenář samozřejmě nepřijde o dobrodružství, lásky, bitvy a souboje (osobní i vesmírných lodí), nástrahy místní přírody a lidské intriky. Osvědčené prvky, použité lepším způsobem zajisté potěší většinu vyznavačů původní řady (i když pár „znalců“ bude zajisté reptat) i případné nové čtenáře.

Nový autor, skrytý za pseudonymem Louis Richard (podle některých pověstí jde prý o Vlado Ríšu), vytvořil minimálně o jednu až dvě třídy kvalitnější příběh, než  na jaký se poslední dobou zmohl J. P. Garen. Na způsobu použití dříve běžných reálií je sice vidět, že některé „zavedené“ skutečnosti a detaily novému autorovi unikly (jde například o některá technická řešení androida Raye či o styl a techniku boje kosmických lodí), ale celkový výsledek zcela splnil mé očekávání (oživení stylu vyprávění, zvýšení kvality). Nová série Mark Stone sice i nadále zůstává v kategorii „vlakového čtiva“,  pokud však bude kvalita růst naznačeným způsobem, je tu naděje, že se v ní dostane na špici a možná postoupí i do vyšší  třídy.

I když jde o novou řadu příběhů, vnější vzhled publikace zůstává zachován. Tradiční formát, obálka i Bauerova kresba (ilustrující část příběhu!) na přední a stručná rekapitulace obsahu spolu se seznamem posledních čtyř dílů na zadní straně nedoznaly zjevných změn.

Je nesporným faktem, že  autor (či autoři) jednotlivých dílů nové série jsou do jisté míry omezeni rámcem daným původními díly, ale právě děj předchozích příběhů je natolik „děravý“ (případně nedotažený), že mají dostatečně široké pole působnosti na prakticky neomezenou dobu. Dříve obvyklé schéma dvou království na jednom kontinentu (každé o jednom či dvou městech a pár vesnicích) bylo neudržitelné, stejně jako odbyté či bez ladu a skladu smíchané historické reálie, jejichž použití spíše vycházelo ze starých filmů než ze skutečnosti. Vesmírné boje omezené na manévrování, použití raket a štítů, stejně jako výše uvedené (i neuvedené) nedostatky otvírají novým autorům netušené možnosti. Čtenáři nezbývá než doufat, že autoři nových dílů budou koordinovat své snahy a jednotlivé nové díly se nebudou navzájem zjevně lišit v reáliích (ať  již daných, či nově vytvářených).

Komerční úspěch tohoto projektu (údajně v Čechách zastínil rhodanovské příběhy) přiměl vydavatele k u nás poněkud netradičnímu způsobu rozšíření nabídky. Je sice otázkou, jak se na podobnou iniciativu bude tvářit původní autor (případně jeho literární agent), ale to v zásadě není problém čtenářů. Od tohoto dílu mají dle upozornění vydavatele vycházet dvě řady – řada „A“ – nové příběhy; a řada „B“ – reedice starých příběhů, o které je největší zájem. Na přední straně obálky se rozlišení série a číslo dílu v sérii (v tomto případě A1) nachází na konci slov MARK, za rozlišením je symbol delfína. Doufejme, že to tak bude i na dalším dílu.