Conan a Krvavá Hvězda – Evans Richard D.

Svého času jsem se z nedostatku čtiva probíral knihovnou a pod ruku mi přitom padl útlý svazek z roku 1992, obsahující příběh „Conan a Krvavá hvězda“ od Richarda D. Evanse, který od té doby vstoupil do conanovských luhů a hájů ještě mnohokrát.

Conan přijíždí do Brythunie. V Dargesu se mu podaří uloupit drahokam známý jako Krvavá hvězda, ve kterém je zaklet bůh Murehad. Krátce nato zachrání místního krále Alazida před výpraskem, je jím očarován a vyslán s poselstvem do Hyperboreje. Cestou se v mizerném počasí odtrhne od výpravy a narazí na město čarodějnic. Krátce nato se ukazuje, že čarodějnice jsou Braxthové – podivné pavoukovité potvory s magickými schopnostmi. Jejich krev může osvobodit Murehada z krystalu, k čemuž po několika peripetiích také dojde. Conan zároveň získává vlastní malou družinu – Zloděje Yerhua a čarodějku Krotanu, k tomu nádavkem i nějaké zlato. Po úniku z doupěte Braxthů se opět setkává se svou výpravou. Protože však zaúřadovaly intriky, je nucen své druhy vytáhnout z vězení v jednom z hyperborejských pohraničních měst. Než se podaří doručit poselství, musí naši hrdinové ještě mnohokrát bojovat, uniknout z vězení a odhalit spiknutí na dvoře hyperborejského krále. Ani návrat zpět do Dargesu v Brythunii není jednoduchý, ale nakonec se vše podaří dotáhnout do úspěšného konce.

Teoreticky je možno tento příběh odsunout mezi řadu jemu podobných, skutečnost ale vypadá poněkud jinak. Od roku 1992 u nás vyšla řada příběhů o Conanovi, a to jak zahraničního, tak tuzemského původu. Podle mého osobního názoru je ale Conan a Krvavá hvězda jeden z nejlepších (ne-li nejlepší) conanovský příběh česko-slovenské provenience a zároveň asi to nejlepší, co v daném literárním (conanologickém) žánru Richard D. Evans (neboli Vlado Ríša – pozn. redakce) vůbec napsal.

Děj příběhu má skvělý spád, obsahuje (ve značném množství) dobré a tehdy neotřelé nápady, má všechny potřebné ingredience v tom správném množství. Najdeme zde souboje, menší bitvy, spiknutí, zradu, magii, odvahu i statečnost a to vše je navíc podáno s nevšední lehkostí a humorem (občas i černým). Každá kapitola, která je drobným příběhem (a dobrodružstvím) sama o sobě, posouvá vyprávění o notný kus dopředu. Je zde řada klasických i neočekávaných dějových zvratů, vše se děje v relativně rychlém sledu a výsledný dojem přebíjí vše, co po této knize v tuzemsku následovalo (viz např. Conan a Tygří amulet). Celkový dojem z knihy navíc umocňuje obálka s obrázkem od Martina Zhoufa, na které na čtenáře zírá z krystalu sám Murehad.

Pokud tuto publikaci někde uvidíte, neváhejte a kupte ji, patří přes jistou “letitost” mezi to nejlepší ve své kategorii.

1. Anebo ne
    Nemůžu posoudit, jak na tom CaKH je ve srovnání s ostatními Ríšovými a vůbec českými conanovkami, protože jsem jich moc nečetl, ale tuhle ano a nepřišla mi moc povedená. Ani dobře napsaná, srovnej http://ikarie.cz/interkom/1992/19921217.htm – vybavuju si taky větu, kde C. klouzající ze zasněžené hory “zkoušel pád brzdit mečem jako brzdou”.

2. Vážený pane Vaňku! Z mého hlediska má z našich conanovek asi nejlepší “šťávu”. Tuhle sortu beru stejně jako rodokapsy nebo Šutráka. V každém kusu podobné “literatury” je řada pitomostí(ať už omylem či záměrně), které nelze brát vážně. To, co následovalo, byly sice také conanovky, ale pokaždé jim něco chybělo. Samozřejmě z hlediska skutečné literární kritiky to bude o něčem jiném, ale já hodnotím “ukořistěnou” literaturu pouze ze subjektivního hlediska nadšeného konzumenta (velmi vzácně čtenáře). Jde mi spíš o informování či komentáře, protože skutečné recenze jsou specifická díla s přesně daným obsahem, což v životě nevytvořím. Rád bych Vás touto cestou požádal o Váš názor na Harrisonovu knihu “Ať žijí hvězdy a pruhy…”(hlavně ohledně kvality překladu). Mě osobně to dost zklamalo (v dohledné době se na FP objeví můj komentář). Můj mail Vám dodá šéfredaktor, případně kontaktujte Dárečka.

3. Sveho času (po převratu) jsem conanovky sbíral, a haldově četl. A musim rici ze tato kniha je bezesporu nejlepsi conanovka co nenapsal R.E.Howard. Jsem rad ze si zde na tuto knihu nekdo vzpomnel.

4. Odpověď Lukovi: Tak tos jich moc nečetl, kamaráde. Neříkám, že patří do nejhorší sorty, ale ani nejlepší. Přečti si některou conanovku třeba od Medka, a pak hodnoť. Sám autor už napsal lepší conanovky. Lukovo tvrzení mi připomíná tu pitominu, co nějaký Ghostík napsal na tyto stranky mezi komentaři k nějaký knížce, volně cituju: “Žamboch a Kulhánek jsou jediní u nás, kdo se může srovnávat se zahraničními autory…” A co čet ten borec jinýho, proboha? Rečkovou… asi.

5. Nelze než souhlasit že Conan a Krvavá Hvězda je nejlepší Conanovak u nás. (mám jí dokonce radši než cokoli od R.E.Howarda).Dokonce jí zhltala i moje přítelkyně a to je sakra kritik.Kniha s perfektním dějem, spádem a spojena s skvělím vypravěčským uměním V.R.Vzhledem k tomu že jsem Conana přečetl komplet, tím myslím všechny knihy které u nás vyšli (včetně samizdatu), a spoustu zahraničních (USA,POLSKO atd…) dokonce vlastní i pár Japonských exemplářů(ty jsem atím nečetl), mám tedy podle čeho posuzovat. Prostě CaKH je best of…

6. Vážený pane Pešťáku,
    mám docela rád původní Howardovy conanovky pro jejich… “šťávu” je docela dobré označení, a ty od jiných autorů měřím jimi, nebo jinými dobrodružnými fantasy, ne z hlediska Vysoké Literatury (jež stejně nemohu získat). Nijak Vám nechci Váš názor upírat, jen když jsem narazil na tak nadšené doporučení, chtěl jsem v zájmu ochrany spotřebitele nebo pravdy v reklamě upozornit čtenáře, že je to opravdu pouze subjektivní názor, zdaleka ne všeobecně sdílený. Pokud se ukáže, že se na něm shodne většina českých conanofilů… inu, poučím se o něčem, co jsem nevěděl, a spokojím se s místem na straně menšiny.2) Naprostou většinu vycházejících SF nečtu, což platí i/zejména pro Harrisonovo Ať žijí hvězdy a pruhy. Mám dobré zkušenosti s (anglickým) recenzentem, podle něhož, zvláště v pozdějších dílech série, jde o nepovedené dílo autorova stáří, plné špatně začleněného (a anachronistického) politického kazatelství a dějově značně nevěrohodné. K překladu se pochopitelně vyjádřit nemůžu, ale (je léto a já jsem pro každou špatnost) pokud mi knihu přes Dárečka zapůjčíte (a dovolíte dělat do ní poznámky měkkou tužkou), posoudím ho.

7. No jo, před lety Zdeněk Rampas odtrubil lovnou sezónu na Vlada Ríšu a Jan Vaněk jr. prostě od té doby neslezl ze stopy, na níž věrně poštěkává (viz jeho blbá a naprosto ujetá recenze na Hrútvang v nějakém dávném Interkomu). Proto má takovou starost o “ochranu” čtenářů…

8. pro J. Vaňka Jr.
    1) To je vskutku věc názoru, ale ve všem, co u nás vyšlo potom mi “něco” chybí, i když z čistě literárního hlediska jsou v té záplavě i opravdu dobré věci.2) Harrisona Vám pošlu po Dárečkovi hned, jak to bude možné.

9. Ale houby
    Pokud někdo věří, že na to, abych poznal špatné psaní, potřebuju schválení ať už od Zdeňka nebo Michaela, já ho jistě nepřesvědčím, ale přece jenom nechci nechat bez komentáře lež: nikdy jsem Hrútvang nerecenzoval, v Interkomu ani jinde.

10. Re: Ale houby
    no ale to nic nemeni na faktu, ze vypadas jak matej 😉

11. Omlouvám se všem, které jsem mystifikoval, měl jsem na mysli Vaňkovu hloupou recenzi na Ríšův román Bokha-loo…

12. Re: Píše se to Bokha-lú
    Doporučuji všem nečíst pouze recenzi na Bokha-lú, ale vychutnat si tuto zhovadilost celou. Je tam spousta “ríšovin”, které si nemůžete nechat ujít. Conan a Krvavá Hvězda se sice dosti vymyká standardní tvorbě pané Ríši,asi to bud tím, že to nenapsal sám, ale i tak jej lze hodnotit pouze jako slabý podprůměr české fantasy.Ještě něco k otázce lovné sezóny na Vlada Ríšu. Pochopitelně existuje a odtroubil ji ten trouba Evans sám, nikoho víc k tomu ani nepotřebuje, žádného Rampase, Bronce, Vaňka, tím, co a jak píše a tím co si dovolí vydat a ještě pak sám sebe v Ikárii prezentovat jako jednoho z nejlepších autorů české fantasy. A jde po sobě dosti tvrdě a každým dalším dílkem se dostává blíž ke dnu své vlastní umělecké žumpy

13. Konečně zase Conan a Krvavá hvězda
    Pokud je mi známo, to už psal Ríša zcela sám; složitý vznik a spoluautory měl pouze první Gooka.

14. Ja tu recenzi cetl. No spise, by se dalo rict rozbor, a ne recenzi. A hloupe mi to teda rozhodne neprislo. Pokud jsem ovsem cetl tu samou. Cetl jsem i Bakha-Lu. Nekolikrat. Dokud jsem neuveril tomu, ze je to opravdu mozne. Vydat ho v takovem stavu a takove kvalite. Ale jak je vidno, mozne to je. A pokud bude Waldo Sary dal unikat odpovednym redaktorum, kteri by se na vyse zminovane knize vyradili, tak nas jeste od onoho samotneho pseudo(nyma)spisovatele, neodpovedneho redaktora a vydavatele v jednom, ceka nejedno nemile literarni prekvapeni.

15. Conan a Krvavá hvězda
    Četl jsem – dobrá conanovka ale nejlepší rozhodně není … četl jsem i lepší (např. Hodina draka) od skvělého autora R.E.Howard.