DOOM 2 – Peklo na zemi – Hugh Daffyd ab & Linaweaver

Začínáme přesně tam, kde jsme skončili v prvním dílu. Naši hrdinové, mariňáci Fly a Arlene, se teleportovali z Phobosu na Deimos, zatímco démoni provedli invazi na samotnou Zemi. Naši dva ničitelé démonů se ale nemají jak dopravit domů, proto si z náhradních dílů sami postaví transportní loď (nic neříkejte prosím vás) a přepraví se na rodnou hroudu.

Hugh Daffyd ab & Linaweaver - DOOM 2 - Peklo na zemiPřistanou blízko Salt Lake City a záhy na vlastní kůži pocítí, že démoni si planetu již stihli podrobit. Podařilo se jim to v rekordním čase, protože většina lidské armády s démony z neznámých (a nevysvětlených) důvodů kolaboruje. Svobodných zůstává jen pár míst, mezi nimi i opevněné Salt Lake City, které má pod palcem náboženská skupina mormonů.

President mormonů vyšle oba hrdiny na nebezpečnou misi. Mají se dopravit do Los Angeles, kde by měla být centrála alienů. Tam mají za úkol získat jistá počítačová data, která mají napovědět jak s démony lépe bojovat. Jako podpora s nimi vyrážejí dvě posily. Jsou jimi ortodoxní mormon Albert a čtrnáctiletá hackerka Jill. Na džíp tedy naloží několik tun zbraní a vyrážejí na cestu do neznáma….

První díl Doomu byl velice nudný. Byl sice nabitý akcí, ale když se v 95% textu po někom střílí nebo uskakuje před plamennými koulemi, působí to ve výsledku monotónně až nudně. To si spisovatelské duo zřejmě uvědomilo a v druhém díle se pokusilo o nápravu. Už samotný začátek má pomalý rozjezd, první opravdový výstřel padne až někde kolem šedesáté strany. Vůbec vše je pomalejší, pravidelně se opakují chvíle drsných bojů a následného klidu před další bouří. Nedá se říct, že by hrdinové měli o přestávkách zrovna filosofické myšlenky, spíš tak nějak lidsky přemýšlejí o svých spolubojovnících, démonech, strachu a také sami o sobě. Nejedná se však o žádné těžké psychologické drama, vše je snadno stravitelné. Vítanou změnou je také fakt, že příběh už nevypráví pouze Fly, ale pravidelně se střídá s ostatními postavami, takže každý odvypráví svůj díl.

Zajímavé bylo zapojení mormonů. Spisovatelé se o nich zmiňují často a rádi, na několika místech jsou dokonce úryvky ze slavné Book of Mormon. Nedá se však říct, že by toto náboženství nějakým způsobem prosazovali, jedná se spíše o oživující prvek. Trošku nedodělaně na mě působilo pojetí světa, ve kterém se Doom odehrává. Budoucnost, ve které se už zcela běžně létá do vesmíru, ale přesto se pořád používají obyčejné pistole, brokovnice a džípy, je zkrátka málo uvěřitelná. Chápu, že samotná hra už byla taková (srovnejte sprostou pistolku s ničivým BFG), ale stejně si myslím, že v tomto směru mohla být odvedena mnohem lepší práce. Skutečně znechucen jsem byl až faktem, že všichni hrdinové útrapami procházejí jako nezničitelní Rambové. Jeden ze čtveřice se sice v závěru vážně zraní, ale do té doby projdou téměř bez škrábnutí jakkoli hustým deštěm kulek, což působilo hrozně naivně.

Dost však kritiky. Obecně se Peklo na zemi čte dobře, mnohem lépe než jeho první díl, u kterého jsem usínal. Je to čtivo lehké, povětšinou svižné, sem tam nějaký ten drsnější fórek nebo hláška, lehké koketování s láskou… je patrné, že po prvním díle někdo autorům promluvil do duše. Nejlepší na románu je nepředvídatelnost příběhu. Od začátku je sice čtenáři jasné, že stanovený cíl se nakonec podaří uskutečnit, ale jednotlivé střílečky a napínavé situace jsou vloženy tak umně, že člověk je doopravdy zvědavý, co přijde dál. Navíc je každá bojová scéna jiná, živá, nejedná se o žádné repetice. Konec je opět otevřený a mohu prozradit, že v příštím díle příběh chytne ještě lepší grády.

Přesto všechno se mi nedaří nalézt nic originálního. Když se za románem ohlédnu zpátky, ničím zvláštním mě neoslovil. Jedná se o klasickou nenáročnou oddechovku. Neurazí, nenadchne.

1. Nakladatel musí být z něčeho živ, chápu, beru a absolutně nic proti. Ale, FantomPrinte, co takhle po čase vydat zase něco z opačného konce kvalitativního spektra? Co třeba sbírku povídek a novel Vernona Vingea? Btw jak se prodávala Hlubina na nebi?

2. FantomPrint, když se podívám na produkci za poslední dobu (Warcraft, Doom, Dragonrealm, Starcraft, Diablo…), zavání mi to totálním zlatokopectvím a programovou orientací na ty nejlacinější SF pod sluncem. Taky by mě zajímalo, čeho lepšího se můžeme dočkat?

3. Horsi nez vydavatel mi pripadaji lide, jenz si tuhle hruzu zakoupi. Vazne by me zajimalo komu je tato kniha urcena?? Snad jako vanocni darek pro choromyslne obcany nasi zeme. U hry Doom 2 jsem travil bezpocet hodin, ale zadnou chut na knihu to ve me fakt nevyvolava. A kolik stromu muselo padnout, aby shit tohohle zrna vysel na slunce bozi. Beda vam, ve FantomPrintu, at vase kaolinove doly tezi jen pisek a vas televizor necht nikdy nenaladi stabilni obraz!

4. Já to rozhodně nezatracuju, pokud je taková produkce vyvážena něčím pořádným. Je mi jasné, že jen z kvalitní literatury se žít nedá. Ale je mi taky jasné, že to je pro nakladatele velké lákadlo říct si “knižní spodina skvěle nese, tak proč vydávat ještě něco jiného?”.

5. IMHO než vydávání “pokleslé” literatury, kterou si kupovat nemusíte, je vydávání kvalitní literatury uměle rozsekané do X dílů aby se na tom co nejvíc trhlo…a tohle např. Fantom s Hlubinou na nebi neudělal, i když rozseham se to k tomu určitě nabízelo…místo toho vydal jednu formátově možná netypickou, zato ale skvělou knihu, celý příběh hezky pohromadě bez zbytečného čekání a co si možná ani neuvědomujete bez dodatečných nákladů pro čtenáře (už jsem tady o tom psal mockrát takže to znova dělat nebudu, ale zamyslete se nad tím)…a jestli jednou za dloouhou dobu Fantom vydá takovouhle knížku a takhle profi udělanou po všech stránkách, tak je mi uplně ukradeny, co bude vydavat celou dobu a na čem bude skutečně vydělávat…

6. pistole
    2 autor : faktická poznámka, proč by v daleké budoucnosti (nebo nedaleké) nebyla normální pistole ? Totiž, pistole je na střílení lidí a za 150 let jedna kulka 9mm zabije stejně spolehlivě a levně jako dnes, tak proč na lidi používat BFG nebo plasma gun ? Pistole je v principu dnes stejná jako před 100 lety, pokrok ve všech oblastech vědy byl za tu dobu obrovský, ale dnešní pistole je v základu pořád stejná jako ta 100 let stará, proč ? Protože je to téměř dokonalé řešení. Stejně jako třeba kolo, taky je furt kulatý 🙂

7. Hlava na špalku
    Ajax má pravdu, ta jeho první věta snad vysvětluje vše. Ale protože mi hlas lidu není lhostejný, pokusím se o nějaké vysvětlení. Zdůrazňuju vysvětlení, rozhodně to není nějaká obhajoba.Začnu trochu zeširoka. Nakladatelství je na rozdíl od mnoha jiných oborů podnikání pod intenzivní “veřejnou kontrolou”. Takže nakladatel musí občas “čelit” podobným otázkám jako je ta Transfixova. Jenže si prosím uvědomte, že je to činnost, která živí mě a mou rodinu. Logicky z toho vyplývá, že každá knížka mi musí něco vydělat. A vydělá jen ta knížka, které se prodá dostatečné množství. A dostatečné množství se prodá jen těch knih, které si najdou své čtenáře.Věřte mi, že bych rád vydával své oblíbené hard sci-fi a space opery. Ale takové “povyražení” si můžu dovolit jen jednou za čas a za situace, kdy mi na takovou knihu vydělají ony haněné “komerční braky”. No a teď k té kvalitě. Samozřejmě bych rád a s chutí vydával vychvalované a ctěné autory. Když jsem začínal s vydáváním, jedna z prvých knih, o kterou jsem měl zájem byl Střet králů, ovšem pozdě. I Erikson mi proklouzl k Talpresu… O Sapkowském, Feistovi, Tolkienovi a dalších ani nemluvím. Ale i když nemám tyto veličiny ve své “stáji”, tak jsem vydal knížky C. Asaro, L. Flewelling, S. Brusta, C. Berg, V. Vingeho nebo z domácích autorů A. Pavelkové (za svobodna) nebo M. Žambocha. Zajímavé je, že třeba u knih C. Berg si v celkem divoké diskusi na FP nikdo nevšímal kvality knih, ale za to se tvrdě kritizovala sazba… Není pak moc těžké vyvolat zdání, že Fantom Print vydává jen špatné knihy. Ale to jen na okraj, nerad bych začínal další polemiku s šéfredaktorem FP.Možná je pro někoho úspěšné nakladatelství to, které dostává nejvíce cen. Pro mě je to ale nakladatelství ekonomicky silné a bez problémů fungující. Nedlužím tiskárnám, takže každou druhou knížku netisknu jinde (zkuste se občas podívat do tiráže knih, mých 52 vydaných je z 95% tištěno v jediné tiskárně). Nikdy jsem neměl zablokovaný vytištěný náklad knihy do doby, než zaplatím aspoň část dluhů. Nedlužím překladatelům honoráře několik let zpátky, nemám pod stejným jménem jednatele už desátou novou firmu, nemám takovou pověst u literárních agentur, že mi některé už v životě nic neprodají. A kromě toho nemám poličky přeplněné Mloky…Pokud bych se řídil hlasy volajícími jen po “kvalitní literatuře”, možná bych měl nějaké ocenění ve vitrínce, ale taky všechny výše uvedené problémy na krku. A tak raději oželím ty Mloky…A ať nejsem nezdvořilý, tak ještě odpovědi na otázky. Vinge se na sci-fi prodává velmi dobře, prakticky je vyprodaný, ovšem v nákladu, který se fantasy nedívá ani na paty. Sbírku Vingeho povídek určitě neplánuju, nějaký další román bych i rád vydal, ale žádnou pořádnou “vesmírnou scifárnu” nenapsal. Z fantasy to bude koncem června akční pecka Strážci blesku Stana Nichollse a začátkem července román Trpaslíci (viz. červnová Pevnost, kde je ukázka). Doufám, že nominace na nejlepší fantasy v Německu je jistou zárukou kvality… K vydání se připravují další dvě knihy (Taltos a Teckla) Stevena Brusta o nájemném zabijákovi Vladu Taltosovi, Skrytý válečník Lynn Flewelling nebo „upířina“ P. N. Elrod Vampire Files (je to název omnibusu tří knih, takže český název ještě není určený). Během prázdnin taky vyjde prvá kniha z nové trilogie WarCraft a až přestanete nadávat, že si s tím nedám pokoj, tak věřte, že tentokrát je to opravdu parádní čtení (autor R. Knaak). Občas je třeba odhodit předsudky, nemyslíte?Nicméně – máte-li zajímavý tip na nějakou knihu, klidně napište, mail je pravý a funkční.

8. to FANTOM print
    A znovu vydat Oheň nad hlubinou se nechystáte? Aspoň první díl už je vyprodaný. Horko těžko jsem se k němu dostal přes knihovny právě minulý týden a je to bohovské čtení.

9. Re: pistole
    Neříkám, že se nemůže objevit, ale neměla by mít roli klasického prvku… To samé můžeš říct o normálním luku, ale určitě by Ti vadilo, kdyby v akčním filmu ze současnosti šlo krásnou americkou novinářku vysvobodit ze spárů zlotřilých teroristů komando ozbrojené obouručními meči a kušemi. O to mi šloBtw, vážně si myslíš, že za sto let se bude běžně používat zbrań, která usmrcuje pomocí kovových střepin uvedených do pohybu detonací fosilních paliv? Eeee

10. k článku
    Ještě něco. Knihu jsem původně ohodnotil 5/10, ale po konzultaci s Nakorem jsme to o bodík snížili, protože na průměr se úroveň prostě nevyšplhala (na druhou stranu Doom 2 si zaslouží minimálně o dva body vyšší hodnocení než první díl, který jsem “lehce” nadhodnotil…)

11. fantomas
    Vazne me unavuji vecne stiznosti vydavatelu, narky, jak museji na kvalitni autory vydavat spousty braku, aby jejich rodiny meli co jist. Situace je holt takova, ale tohle breceni mi prijde zcela neprofesionalni a nuzne.

12. to buliznik
    proc jako? kdyz ctenari kupujou takovy sracky, tak je jako vydavatel budu vydavat, abych pak mohl vydat ty kvalitni knihy, ktery se pak prodavaj na hovno, co ti na tom vadi? nekdy opravdu dekuj vydavatelum, ze opravdu chtej vydat i ty kvalitni nekomercni knizky, treba vydani takove Kirinyagy musela bejt pro polaris jen knizka pro radost.

13. BULIZNIK: me to neprislo jako breceni a narky, spis jako uvedeni na rovinu toho jak to je, pro ty kterym to stale nedochazi…

14. presne tak, navic Fantom jen reagoval na tu nekonecnou radu kecu ,jak tahle ci ona knizka nestoji za nic…k V.Vingovi jen dodam, ze na internetu se da najit novela TrueNames (nejsem si ale legalnosti uplne jistej) + velice zajimave komentare k ni, stejne tak i jeho slavna esej o Singularite

15. To Buliznik
    Mě zase vážně unavují jedinci, kteří neumí číst. Jasně píšu, že nejde o žádnou obhajobu, měl jsem jen zájem uvést některé věci na pravou míru. Bohužel právě takoví jedinci jako ty vytvářejí dusnou atmosféru. S nulovou znalostí problematiky, vybaven základní znalostí čtení máš pocit, že můžeš soudit. Žádná zodpovědnost a spousta řečí – tohle mi připadne zcela neprofesionální a nuzné…Za žádnou ze svých knih se nestydím a tudiž nemám potřebu je obhajovat, co by brak nutný k obživě mé rodiny. Je to prostě holá realita, na našem mikroskopickém trhu nelze vydávat náročné tituly, které by na sebe (a samozřejmě i na mě) vydělaly. Vždycky se objeví “bílá vrána”, která tohle popře, ale na systematické vydávání takových knih to prostě není.

16. a Oheň nad hlubinou teda asi znovu nebude co? vellká škoda

17. Možná to nebude tak ztracené, začínám nad tím vážně uvažovat. Asi bych to udělal v tom novém velkém formátu, ale určitě ne dříve než příští rok. A taky bude záležet na tom, jak dobře se bude prodávat DOOM 🙂

18. lol, ale vážně já bych si to v tom novém formátu koupil klidně znova, ta kniha si to zaslouží…

19. to Fantom
    Rikam ti jedno, clovece, od FantomPrintu si uz nekoupim ani jednu knihu. Celem vzad od veci potistenych vasi signaturou!Navic, jak rikas, jsem “vybaven zakladni znalosti cteni”, takze bych ty vase intelektualni skvosty, co vydavate, stejne ani nevstrebal.

20. No a to je na tom krásné – máš možnost volby a nikdo tě nenutí si koupit co nechceš. Každý máme právo na vlastní názor a svobodnou volbu.

21. Nechápem v čo je problém mne osobne vôbec nevadí, že niektoré knižky od Fantomu sú komerčné tituly(koľko ľudí tolko chuti). Kto bude chcieť tak si ich bude kupovať a nikto mu v tom nerzabráni, teda niekto to vydávať musí. No a čo, ža je to práve Fantom. Pokiaľ s tým niekto mám problém nech si podobné knižky nekupuje a neotravuje nás ostatných a vydavateľa kadejakými blbotinami ohľadom toho čo vydáva. Mňa niekedy nahnevá keď takúto blbotinu nepoznám a kúpim si ju, taký je už život, naštastie sa to nestáva často.

22. Ja myslim, ze to tady resime porad dokola… u kazde knihy znova a znova a trochu v pozmenenych verzich…Nekdo se rozhodl, ze bude vydavat knihy a tak se tim snazi uzivat. A kdyz se nekomu nelibi, co vydava tak at si koupi neco jineho nebo at si zalozi svoje nakladatelstvi a vydava si “vlastni” knihy. Jaky to ma vyznam, kdyz budem nadavat vsem, ze vydavaji braky? Stejne s tim nic nenadelame, pokud to bude nekdo chtit, tak se to bude vydavat..To Fantom Print: Kdyz vim, ze se mi nejaka kniha libila a chci si ji koupit, tak mi vubec nezalezi na tom, kdo ji vytiskl, kdo ji prelozil, kdo dela reklamu… Zalezi tak mozna na tom jestli podporim velke knihkupectvi ala Librex nebo jestli zajdu do sveho oblibeneho Fantasy a SF obchodu:-) Spis hodne ocenuji, ze se tady s name nekdo jako vy je ochoten bavit a poslechnout si, co by mohl vydat a prozradi, co vyjde…. Za to vam dekuji:-) A nejen vam, ale i dalsim ucastikum vsech debat na FP – vcetne Incoma :-))

23. to het2
    hehe na internetu se da najit veci chlapce ;)) klidne i kompletni dilo Vingeo ;))

24. Prosímtě, Shako, mě to dneska nějak namyslí, můžeš mi vysvětlit jestli mám halucucanice, nebo je v tvém komentáři opravdu můj nick? a v jaké spojitosti?měě booliiii hlaaavaaaaa

25. Pripomienky
    Podla mna bol prvy diel cool. Tiez tam panovalo to napetie jak dalej a pod ale o to nejde ide o to ze napisat knihu o hre je tazsie jak hru o knihe mne sa zda ze tu hru vistihli ja som sa do toho vzil jako pravy citatel SCI-FY a uvedomil som si az na to ze im furt neco vychadzalo az na koniec ze asi dvojka by mohla byt lepsie ale mne sa pacil ten pohlad prvej osoby ze hovoril prybeh len fly prave to je na tom to cool podla mna by viac pohladov na situaciu bolo dost zle ako neviete co si mate vybrat neviete kery pribeh je ten najlepsi a viete lan ze to je prybeh o nieco mne sa prvy diel pacil bola tam akcia bol tam humor ale aj jemna stipka lasky a priatelstva BOLO TO COOL

26. čet sem jedníčku a byla super už se ne peklo na zemi těšim.

27. pochvala
    nejlepsi kniha pod sluncem napinave zaplatil bych klidne 100000000000