DragonLance: Příběhy 1,3

Jeden z mála případů, kdy opravdu lituji, že jsem za fantasy knihu vyhodil peníze…

Jeden z mála případů, kdy opravdu lituji, že jsem za fantasy knihu vyhodil peníze, mi teď leží vedle klávesnice, do které s lehkou zuřivostí mlátím tydle písmenka. Jediné, co mě omlouvá je, že tenkrát, když jsem to kupoval, jsem byl ještě malý a nezkušený. Ať vás ani nenapadne si tyhle knihy kupovat! A právě pro tento účel je tato recenze: musím vás dostatečně varovat.

TSR je americká společnost, která stojí za spoustou Advanced Dungeons & Dragons (ADD) a právě také za DragonLance (Dračí kopí). DragonLance je svět, kde rozvíjí svou fantasii množství spisovatelů a spisovatelek, kteří by se jinak jednoduše neměli šanci uchytit, nebo několik málo lidí, mrhajících zde svým talentem. Z těch lepších mám na mysli duo Tracy Hickmana a Margaret Weisové. Snad právě jen oni se dovedli prosadit i mimo svět DragonLance, když se setkal s vlažným ohlasem jejich cyklus Brána smrti. (Margaret napsala také velmi slabý cyklus Hvězda strážců). Jména ostatních autorů se občas mohla objevit v některých slabších amerických časopisech nebo jsou známa pouze regionálně.

První svazek Příběhů z řady DragonLance nese název Magie Krynnu a jak jistě tušíte, je zaměřen na magii. Mezi povídky tohoto svazku, které “docela” ušly, počítám Netvora Krvavého moře od manželů Sieglových. Tato autorská dvojce prý splodila už na pětadvacet knih. Nejsem asi dostatečně vzdělaný, protože jsem o žádné nikdy nezaslechl ani slovo. Povídka nás přivádí na moře, kam se vydal na své loďce starý rybář chytat ryby (Nebo že by to nebyly ryby?). Nejlepší je Zkouška bratrství od Margaret Weisové, kde se setkáváme s nejoblíbenějšími hrdiny DragonLance: bratry Raistlinem (čaroděj) a Karamonem (válečník). Ve Věži Vysoké magie má mladý Raistlin složit zkoušku, ale na pozadí stojí něco důležitějšího. Bohužel to prozrazuje samotný název povídky. Další (poslední) dobrá povídka je Dědictví od Weisové a Hickmana. Zdála se mi trochu zdlouhavá na to, co nám nakonec doopravdy řekla. Ostatní povídky vlastně nestojí za nic.

Od koupi druhého svazku mně odradil samotný název, takže jí bohužel nemůžu zhodnotit. (Třeba je ale úplně skvělá!? 🙂

Takže Příběhy 3. Název Láska a Válka má navodit pocit, že se setkáme s romantickými vyprávěními, což není od pravdy vzdálené. Ovšem zase je tady jedno ovšem. Romantika není dost romantická, láska dost láskovatá, hrdinské činy dost hrdinské atd. Dobrá je novela Raistlinova dcera od Waisové a Despainové. Dokonce i pár * dalších povídek by se mohlo označit jako průměrné, ale já nevím, proč vás na ně vůbec upozorňovat, když je mým hlavním cílem vás od celé knihy odradit. Celkem zase shit. První kniha z toho vyšla lépe.

Aby jsme si to zrekapitulovali. Celá řada DragonLance se stále rýpá v tom samém na poměrně stísněném prostoru ostrova Krynn. Špatní spisovatelé na nás promlouvají ve svých nedostatečně kvalitních výplodech. Některé povídky jsou ale natolik slušné, že by se dokonce mohly objevit v nějakém časopise (v Ikarii asi těžko). Sečtu-li všechny plusy a minusy, dostanu… 2/10

Vyhoďte peníze radši na ulici než za tohle. Bude z nich mít totiž alespoň někdo radost (pokud si za ně nekoupí tyhle knihy).

* Pár znamená i v tomto případě dvě.

1. eech…sice jsem tuto recenzi pročítal jen zběžně a tak jsem asi mnohé důležité skuitečnosti přehlédl, ale podle mého osobního soudu Dragonlace jako takový(těch asi 8 knih začínajících Draky podzimního soumraku a končící Draky letního žáru) je nadprůmněrný a !srovnatelný
    dokonce třeba i s Eddingsem (nebijte mě). Povídky – tak u těch asi bude nejvíce objektivní recenzent, ale mám dojem, že se v jeho recenzi skrývalo opovržení i nad výše zmíněnou séríi popisující válku kopí a Raistlinův “pokus” stá se bohem.
    No co – jsem asi hodně subjektivní…

2. Co to je?!
    Co to má znamenat?!?!?!?
    Četli jste vůbec jiné knihy ze série DragonLance?
    Patrně ne,protože jinak by váš názor byl podstatně jiný.DRAGONLANCE JE JEDNA Z NEJLEPŠÍCH FANTASY VŠECH DOB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

3. Raistlin!!!
    Nesouhlasím s názorem, že Dragonlace = shit. Legendy (Zkouška bratrství a Válka zatracených)jsou úplně super. Momentálně mám velkou krizi, protože nemůžu sehnat třetí díl této velice povedené trilogie. Myslím si, že Margaret Weis a Tracy Hickman to napsaly opravdu výborně. Každý má svůj názor, a proto nesouhlasím s mladíkem, který tady psal přede mnou. Když jsem četla tyto dvě knihy, byla jsem jimi natolik ohromena, že jsem se nebyla schopna od nich odtrhnout zpět do reálného života. Raistlin, Karamon a Crysanie byli mými jedinými společníky po celých dlouhých 14 dní a teď je mi po nich moc smutno. Tyto knihy obsahují neočekávané zvraty a nepředpokládané události, vystupují v nich gnómové, skřítci, obři, elfové … udatný bojovník, čaroděj, kráska Crysanie … myslím, že tyto knihy mají vše, co by měly jako správné fantasy knihy mít. Vůbec nelituju toho, že jsem pro tyto knihy sáhla do regálů. A vy mladíku, co jste psal přede mnou, zkuste si ty knihy přečíst ještě jednou, asi jste se nedokázal plně vžít do toho strhujícího příběhu, protože jinak by jste tohle nikdy nenapsal. A nevím, co máte proti zemi Krynu? Každý fantasy autor má svou zemi. Mě naopak připadá docela uhozená “Zeměplocha” od Terryho :-((( Sláva Krynnu a Raistlinovi :-)))

4. souhlasim s ctenarkou prede mnou…Dragonlance Rules!!!Legendz jsou supr, Kroniky taky…

5. Myslím, že ohodnotit toto dílo jako 2/10 je dosti chudé..Podle me to má fakt úroveň a 2/10..to je prostě…..DĚS!

6. Coze, kurva coze??? Sorac Ondreji, ale tohle snad nemyslis vazne. Co treba vynikajici Knaakovy tragipovidky? Ale no nic. Dragonlance je skvely. Libi se mi trebas mnohem vic nez plky o zaklinaci.

7. Tak to co tady psal je blbost alespon podle LAska a Valka a navic Sotci, gnomove a tupi trpaslici byl velice vydareny navic mame tu jeste draky podzimniho soumraku,.. a to byla opravdu vice nez slusna prace. Bratri majeerove je pravda ze nebyli az zas tak zabavni ale uplne mi to vynahradilo procitnuti maga ktery je opravdu dokonaly!!! Urcite (az sezenes penize kdyz je ted hazis na zem) si kup dalsi dily a zkus je i precist protoze Dragonlance je velmi dobre vydarena saga jo a mimo jine bych byl rad jestli to nekdo bude cist a vi kde bych sehnal nejaky legendy a dalsi knihy k DRAGONLANCE tak at se mi pls ozve na mail diky!!!

8. Dragolance Kroniky a Legendy jsou fakt supr, i ty Pribehy 1 ujdou, ale Pribehy- Laska a valka sou fakt des – presne jak autor clanku napsal “Romantika není dost romantická, láska dost láskovatá, hrdinské činy dost hrdinské” je to proste nudny… Jo a Procitnuti maga je fakt dokonaly (i kdyz sem jen v pulce)

9. Dragonlance je fakt super saga. Aspoň pro mě je hned po Pánu prstenů nejlepší fantasy. Scháním první díl Legend a první část čtvrtého dílu Kronik: Draci letního žáru. Kdyby jse někdo věděl, kde se dají sehnat, tak se mi ozvěte.

10. to Louza
    heej prej plky o zaklínači… to je vidět žes to vůbec nepobral!!

11. Okej
    Hned po Pratchettovi je u mě Dragonlace na stejném místě jako Zakínač(A kdo ho zatracuje je …) Ale o těch povídkách naprosto souhlasím.Jo a ještě jeden názor: O mrtvých jen dobře ale… Tolkien je docela nuda(už jsem četl i lepčí věci)

12. Re: Co to je?!
    Naprosty souhlas. To autor recenze: Vazeny “pane recenzente”, pokud jste myslel vas tento Vas splecht jako vtip, tak se moc nepovedl. Pokud nemate rad Fantasy, tak ji nectete. Pokud ji rad nemate, asi ji moc dobre neznateJa jsem tyto knihy cetl a MNOHO lidi mi potvrdilo, ze se jedna o klasiku fantasy. Zajimalo by mne, je u Vas klasika zanru? Tolkiena vynechme, protoze, to je podle mne spis propracovany alternativni historicky epos nez fantasy typu mec a magie o niz je tu rec.opakujte si po nocich Sirak a snad se Vam rozsviti…

13. Hahaha. Opravdu se bavim. :)Mam rad fantasy, prave proto je mi lito, ze nekdo muze povazovat Takovehle knihy jako neco super a klasiku fantasy. Rekl bych, ze je to spise vasi neznalosti dostatecneho poctu jinych del. Z fleku vyjmenuju mnohem lepsi autory (z cele sire fantasy): Tolkien, GRR Martin, Gaiman, Sapkowski, Holdstock, Miéville, Kay, Howard, Feist, Eddings, Jordan, Goodkind, Pullman, Rowlingova, Zamboch, Pratchett, Williams, Le Guinova, Barker, Gemmell, Cook a dalsi a dalsi a dalsi…

14. To snad není možný! Doufám, že když si někdo přečte tuhle “recenzi”, tak hned nebude soudit knihy Dragonlance. Snad si taky přete komentáře k “recenzi”, protože jestli to neudělá, tak se připraví o hromadu svělých knih, které stojí za to si přečíst. V komentářích je alespoń pochopen duch těchto knih. Uznávám, že asi ne všechny povídky jsou absolutně dokonalé, ale celkově jsou ty knihy dokonalý !!

15. Jak nekoupit dobrou knihu
    Uz od roku 1995 jsem skalnim priznivcem sagy Dragonlance a myslim si ze muj nazor neni ovlivneni tim ze bych precetl jen par fantsy del. Legendy a Kroniky byly naprosto dokonaly! Pribehy uz byly horsi tam uz se projevilo to ze to psalo vic lidi, ale presto jsem si je koupil a nelituji toho. Margaret Weis a Tracy Hickman ukazali v tomhle dile co umi. Branu smrti jsem si taky koupil, ale tam jsem byl vesmes zklaman. Nechapu autora teto recenze nebo varovani ci co to je, jak muze podle 2 knizek odsuzovat 10 dalsich. Jako bezny ctenar jsem si myslel ze na tomto a podobnych servrech najdu radu co si koupit abych nelitoval, ale pokud se podobne postupuje i u jinych knih tak pomalu ztracim iluze o techto radach a doporucenich:(

16. No nevim.Prave to ctu a prijde mi to dost dobre.Pravda – jinak sem cetl jen Googkinga,Tolkiena a Feista a par dalsich,ale neprijde mi to na 2/10… Kazdopadne kazdy mame svuj nazor.Ten muj je – Dragonlance RuleZZZ! Navic,tohle je podle mne cista a surova fantazy.

17. Ale
    Ale prosimte, myslim ze pokud mas takovej nazor na Dragonlanci tak nejsi hoden tady vubec psat nejakou recenzi…neznam jedinyho cloveka kterej by si precet napr.Kroniky a nebyl zamilovanej..ja byl uz po prvnim dile..Dps..postava Tasslehoffa je dokonala..:) ale moji nejoblibenejsi jsou stejne Ostromečové.:D a jeste neco kdyz mas takovej nazor tak co pak rikas na R.A.Salvatora a jeho Drizzta???to je take blbe napsane a nekvalitni fantasy?

18. …. to Ocel: … haha 🙂 tak to je maso. Do téhle diskuze jsem nakoukla po sedmi letech díky tvému příspěvku, který mi blikl na mejlu 🙂 Můj názor z 13.12. 2001 stál trvá 🙂 Dragonlance jsou suppeeer a ráda si je dodnes čtu pořád dokola 🙂 Ten komu se nelíbí snad ani nemůže být pravý čtenář fantasy.

19. !!!§
    Dragonlance je skvělá sága! hrdinové? Legenda o Humovi? To je přece úžasné!!!!!!!!!