Elita: Budoucí královna nebo jen zmatená dívka?

Kniha Selekce z produkce nakladatelství CooBoo byla mezi mladými čtenáři dlouho očekávanou novinkou. Která z dívek kdy nesnila o tom, že se stane princeznou, bude nosit nádherné šaty a obskakovat jí bude spanilý princ. Ovšem teď už jde do tuhého, princ si z pětatřiceti dívek vybral pouze šest, jež prošly selekcí a jsou elitou. Ale jak dopadne druhý díl z pera Kiery Cassové? Je Elita zdařilým pokračováním, anebo jde o prokletý druhý díl, který jen vyplňuje mezeru a v podstatě se v něm čtenáři nic nového nedozví?

unnamed

Jsme opět v království Illéa, kde si princ Maxon vybírá svou princeznu a budoucí královnu, stejně tak jako kdysi jeho otec. Původně bylo dívek třicet pět z různých kast, do nichž se obyvatelé království dělí. Nyní je těchto dívek pouze šest. Maxonovo srdce sice touží po krásné Americe, ale ona si stále není jistá a nemůže dát princi záruku, že její láska patří jemu. A tak hra pokračuje dál. Která z dívek nakonec bude Maxonovou vyvolenou? A jak do všeho zapadají rebelové, kteří jsou proti tomu, aby si Maxon manželku našel, a tak stupňují své útoky na království?

Kiera Cassová se narodila v Jižní Karolíně a svou prvotinu vydala již v roce 2009. Ta však neměla příliš velký úspěch. Svoji druhou knihu vydala v roce 2012. Ta se během krátkého času stala bestsellerem a dokonce již Warner Bros získal filmová práva, takže se fanoušci Selekce dočkají i její filmové podoby. V současné době má série Selekce již pět dílů, kdy první tři jsou o dívce z páté kasty, o Americe. Další dva díly mají hrdinku jinou, kvůli možnému vyzrazení děje nebudu uvádět, kdo je tou osobou. U nás zatím vyšly díly dva a třetí se již chystá opět u nakladatelství CooBoo.

Kniha Selekce, ačkoliv byla přirovnávána k různým dystopiím i pohádkám, byla svým způsobem jedinečná a slibovala velmi zajímavé pokračování. Bohužel Elita je jen nastavovanou kaší a čtenáři se v ní moc nového nedozvědí. Kiera Cassová nevyužila potenciál nového světa a nechala vyvíjet jen postavy. Což by nebylo na škodu, kdyby se hlavní hrdinka America neutápěla v nerozhodnosti. Tentokrát se totiž po celou dobu nejvíce řešil milostný mnohoúhelník a největší zmatky v něm dělala právě sama America. Bohužel Aspen se objevuje, jen v pro něj ne moc příznivých situacích, a díky jeho prapodivnému chování si srdce čtenářek nejspíš nezíská. Oproti tomu Maxon je velký favorit, ovšem i u něj už se dá nalézt pár chyb a odehraje se kvůli němu hned několik zvratů. Koho si tedy America nakonec vybere? A má na to, stát se princeznou?

I když i tentokrát se na scéně objevují rebelové, což je příjemným zpestřením příběhu, stále nám o nich autorka neprozradí žádné informace. Naopak se objevují stále nové otázky. Jediné, co je čtenářům trochu více přiblíženo, jsou kasty, jejich vznik a nefunkčnost v praxi, a to hlavně díky tajemnému deníku, z něhož si America po celou dobu čte.

Ačkoliv Elita představy mnoha čtenářů nenaplní, i tak stojí za to sérii číst, protože čtivost jí rozhodně nechybí. A co si budeme povídat, už jen kvůli těm překrásným obálkám je ozdobou nejedné knihovny. Ovšem teď už jen můžeme doufat, že pokračování, jež vyjde pod názvem První, bude zdařilejší a konečně čtenářům poskytne tak dlouho očekávané odpovědi. Rozhodně by už bylo na čase.

65%
  • Kiera Cassová: Elita
  • CooBoo, 2015