Emancipátor 2 – Vládce všeho – Aldridge Ray

Druhý díl prozatím skvělé trilogie Emancipátor od tvůrce Dilvermoonu.

Ray Aldridge - Emancipátor - Vládce všeho - kniha Ruize Awa, superagenta Umělecké ligy, která se zabývá ochodem s otroky, jsme opustili v nezávidění hodné situaci. Na konci první knihy s názvem Faraoský kontrakt se mu podařilo zajmout vzdušný člun plný otroků  zlé Corean, s jejichž pomocí se snaží uprchnout. Po četných útrapách se skupinka tří kouzelníků a princezny Nisy, do které je Ruiz hluboce zamilován, dostává do Mořských věží. Toto starobylé město je centrem všemožných pirátů, chamtivých lordů, nájemných žoldáků a je jeho jedinou šancí dostat se společně s novými přáteli z planety.
Situace není růžová,  navíc je jisté, že Corean neustále slídí po okolí a shromažďuje stopy o Ruizově družině. Celé jeho putování navíc zpomalují otroci, za něž přejal zodpovědnost. Zdrojem největších problémů je však bývalá princezna Nisa. Jeho láska k ní totiž vzrostla tak hodně, že je neschopný chovat se ironicky k smrti jako dřív. Najednou má pro co žít a jen kvůli milované dívce spáchá několik zdánlivě nesmyslných činů, které by si kdysi, když byl ještě chladným zabijákem Ligy, nedovolil. Jeho šance na přežití v nepřátelském městě je mizivá a musí proto přijmout nabídku výrobce bojových monster Publia. Obchodník mu slíbí odvoz z planety, pokud pro něj zabije jednu významnou osobnost. Ruiz nemá příliš na výběr, proto souhlasí. S najatými žoldáky podnikne útok proti pevnosti vlivného Yubera, ale nic nejde přesně podle plánu a na řadu přichází promyšlená improvizace. Nastane několik neočekávaných zvratů a žádná ze zúčastněných stran nehraje fér. Luxus fair play si nemůže dovolit dokonce ani Ruiz Aw.
Všichni několikrát zradí, spousta lidí zemře a Aw se dostane ke spoustě nových indicií, které vedou ke společnému cíli – dnu obrovské výtahové šachty v Yuberově pevnosti, která vede kamsi do hlubin země. Někde tam se má skrývat tajemství v podobě tajuplného stroje…

Emancipátor 2: Vládce všeho je jednou z nejlepších sci-fi knih, jaké jsem v poslední době četl. Naprosto brilantní děj, skvěle promyšlené postavy a prostředí. Nikdy spolehlivě nepředpovíte, co se bude dít dál, ale ač činy hrdinů jsou naprosto logické, nikdy vás nenapadnou dříve.
Pro čtenáře sci-fi, zvláště pak cyberpunku je to naprosto, ale naprosto skvělá četba. Musíte si sice přečíst slabší první díl, ale Vládce všeho vás za vaše peníze spolehlivě nezklame.

Nad hodnocením jsem váhal dlouho. Mám cyberpunk rád, a proto bych dal tomuto titulu 10/10. Ti, co nemají rádi hmyzí bojovníky na zemi , vzdušné čluny ve vzduchu a pancéřované ještěry ve vodě, si dají 8/10. Vy ostatní “obyčejní” scifisté si knihu přečtěte, nebudete litovat. A když ano, tak snad ne moc. Sem s třetím dílem!