Fantázia 1/2011

Niekedy sa oplatí kúpiť si časopis aj kvôli jednému článku. Neveríte? Tak si zožeňte najnovšie číslo Fantázie a nalistujte si sekciu Poviedky. Po prečítaní jednej z nich si budete môcť povedať, že ste svoje našetrené eurá investovali dobre.

Fantázia 1/2011

Určite nechcem znevažovať ostatné články, no poviedka Vakcinátor od Michaela Marshalla Smitha vysoko prevažuje nad všetkým, čo sa v prvom tohtoročnom čísle Fantázie nachádza. Príbeh jedného „maníka“ s prapodivným spôsobom zarábania si peňazí vás chytí od prvých viet a už nepustí. Text je úderný, hlášky sú drsné, podaktoré dokážu až výnimočne štýlovo komentovať životné pravdy. Pôvodne som chcel zopár viet aj prepísať, no sú 18+ only, keďže v sebe obsahujú šťavnaté vulgarizmy. Nechýba napätie a je to sci-fi. Také dobré sci-fi, že osadenstvo Fantázie neváhalo a text (pomerne dlhý) doplnilo celostranovými farebnými ilustráciami. Nepamätám si, kedy bola literárna sekcia farebná, no Vakcinátor si to naozaj zaslúži. A treba pochváliť aj prekladateľku. Bez nej by poviedka určite nemala taký náboj.

Druhá poviedka – Vyhnanec z Lebbenu od Mareka Kolcuna – samozrejme nedosahuje takých kvalít ako predchádzajúca. Autor totiž nie je profesionál a svoje dielo poslal do súťaže o Cenu Fantázie 2010, kde skončilo na peknom dvanástom mieste. Keď si poviedku prečítate, zistíte, že to určite nebolo kvôli predvídateľnej pointe, nie práve najprijateľnejším dialógom, ale kvôli schopne popísaným, až vizuálnym súbojom, ktoré sa v príbehu nachádzajú.

Medzi čitateľmi sú aj takí, čo beletriu nečítajú radi, prípadne, ako zistíte v listárni, nečítajú slovenskú fantastiku vôbec. Pre nich tu dominujú iné články. Už z obálky sa na nás pozerá nie príliš príjemným pohľadom Baby Doll – hlavná hrdinka nového filmového projektu Zacka Snydera s názvom Sucker Punch. Či bude mať v kinách priaznivú odozvu, to sa dozvieme už čoskoro, no tých päť strán nás na film určite navnadí (alebo navnadia vnady?).

Podobne je to aj s filmom Green Hornet, či články o road movie scéne. Seriálom zasa kraľuje The Walking Dead. Dúfam, že si dakto z komerčnej (a hoci aj nekomerčnej) televízie článok Juraja Červenáka prečíta a dôjde mu, že by nebolo zlé, priniesť tento seriál aj na naše obrazovky. Alebo vyhrabe niečo z tvorby Karla Zemana. Po obsiahlom materiáli o Ray Harryhausenovi bolo totiž logické, že sa český filmový mág v našom dvojmesačníku musí objaviť. Vedeli ste, že blízko vydavateľstva Fantázie natáčali Cestu do praveku? A blízko našli aj čelovú časť neandertálca! Možno to bol úplne prvý fantasta žijúci na Slovensku! A možno aj o ňom niekedy v budúcnosti vznikne stolová hra. Teraz si však túto sekciu obsadil Howard Phillips Lovecraft, vlastne hra, ktorá sa inšpirovala jeho dielami – Arkham Horror. Okrem nej sa píše aj o Claustrophobii, herných počítačových a konzolových novinkách zajtrajška ako napríklad Gears of War 3, či Crysis 2.

Hudobná sekcia sa prestala venovať čisto metalovej hudbe. Dá sa tu nájsť článok o progressive rockovej skupine Genesis, kde nespieval nik iný ako Peter Gabriel a za bicími sedel Phil Collins. A je tu aj Cats – muzikál, na ktorý sa nedá zabudnúť.

V komixovej a manga sekcii sa pokračuje v rubrike Cosplay a myslím si, že toto číslo nie je posledné, kde sa o fanúšikoch obliekajúcich sa do kostýmov obľúbených (zväčša) anime postáv bude hovoriť. Veď ďalší slovenský con – AnimeSHOW – je za nami a priniesol bohatú úrodu. Túto sekciu by nemali vynechať ani čitatelia, ktorí sa o japonskú kreslenú kultúru nezaujímajú. Lucia Halčínová totiž v nej predstavuje Dvanásť kráľovstiev – veľkolepý fantasy epos z čínskej mytológie.

Samozrejmosťou Fantázie je tradičná esej Miloša Ferka s mierne uštekanou témou. Je tu profil zabudnutého akčného hrdinu, tentokrát Lorenza Lamasa, ako aj profil nezabudnuteľných Profesionálov a množstvo ďalších a ďalších zaujímavých článkov.

Fantázia sa zmenila. Jej tvorcovia si vypočuli hlas ľudu, teda tých, ktorí neodmietli zúčastniť sa ankety a prispôsobili časopis viac čitateľom. Vytratila sa dvojstránka zvaná fotosession, rovnako sa už nepíše o figúrkach. Čím ďalej, tým viac je kvalitného textu a o to je menej obrázkov. Možno nepoteší, že čiernobielych fotografií je o niečo viac než v predchádzajúcich číslach, možno nepoteší cena, ktorá sa zvýšila. To sú však len malé negatíva prvého tohtoročného dvojmesačníka, ktorá je z čísla na číslo zaujímavejšia a kvalitnejšia.

Marian Kubicsko (redaktor)

marian.kubicsko@fan­tasyplanet.cz