Fantázia 3/2010

Slovenský časopis Fantázia, aj keď sa to nezdá, má už päťdesiatku za sebou. Vyzerá mlado, sviežo, ale aj dôstojne. Je presne taká, akú ju čitatelia chcú mať. Rovnako je na tom aj tohtoročné prázdninové číslo.

Fantázia nikdy nebola len o publicistike, jej poslaním nie je iba predstavovať novinky v rámci súčasnej popkultúry. Silnú úlohu v nej zohrávajú aj texty umeleckého charakteru – poviedky, či dokonca romány na pokračovanie, ako to bolo napríklad s Červenákovým dielom Sekera z bronzu, rúno zo zlata. Je len škoda, že veľa čitateľov týmto textom nevenuje pozornosť, prehliada ich a potom prichádza o množstvo zaujímavých zážitkov.

Tretie tohtoročné číslo Fantázie nemá síce vo svojom repertoári žiaden román, beletriu však zastupujú dve kvalitné poviedky. Tá prvá je od Dušana Taragela, známeho slovenského prozaika a žurnalistu, minuloročného porotcu súťaže Cena Fantázie. Jeho text s názvom Prístroj nie je typickým hororom, no aj tak zamrazí a pri čítaní môžu telo percipienta ovládať ťaživé pocity a myšlienky. Čo alebo kto je tým prístrojom? Je to ten aparát, ktorým Doktor berie životy ľudom, ktorí to potrebujú? Alebo je to sám „Doktor Smrť“, osoba bez akéhokoľvek citu spokojná so svojím povolaním, majúca z neho pôžitok? Jeho subjektívna spoveď je rozdelená do piatich častí a zatiaľ čo prvé dve nám priamo v praxi predstavujú jeho remeslo, tretia je až morbídne úsmevná. Štvrtú časť by sme mohli charakterizovať ako karikovsko-mafiánsku vyvražďovačku a piata … piata vám v celej svojej kráse jednoducho dvihne žalúdok. Pán Taragel touto poviedkou ukázal, akým je dobrým rozprávačom a nikto, komu sa Fantázia dostane do rúk by si Prístroj nemal nechať ujsť.

Druhým spisovateľom, ktorý umelecky zapĺňa literárnu sekciu je Kanaďan Paolo Bacigalupi. Jeho poviedky už mimo iného boli nominované na Ceny Huga aj Ceny Nebulu. Poviedka Hazardný hráč nás privádza do súčasného sveta novinárčiny, cez ktorý sa ťažko pretĺka mladý Laosan Ong. Je to svet, kde virtuálne kliknutia majú väčšiu cenu než dobré články, kde komercia a bulvár vyhráva nad tradíciami starých novín. Nie je to realita?

Na chvíľu ešte pobudnime v literárnej sekcii. Nachádza sa tu veľa recenzií, kvalitná esej od Miloša Ferka, tentoraz o vojnových románoch a je tu aj Duna. Presne tá, mnohými zbožňovaná Duna, dielo, kult vedeckej fantastiky. Je však škoda, že dostala len jeden a štvrť strany priestoru (zbytok sú čiernobiele fotografie) a čitateľ, ktorý je s dielom oboznámený sa nič nové nedozvie. A pritom Duna, to nie je len film Davida Lyncha, či vrcholné dielo Franka Herberta, ale aj televízna miniséria, či v neposlednom rade sú to počítačové hry.

Natáča sa aj nový film o planéte Arrakis? Na to by nám mohol odpovedať niektorý z filmových recenzentov Fantázie, tí sa však zaoberajú niečím iným. A to v prvom rade filmom Kick-Ass. Recenzie (na film aj komiks) sú spracované perfektne a geniálny slogan, ktorý o filme napísal Juraj Malíček stojí za to: „Kým som Kick-Ass nevidel, ani mi len nenapadlo, že budem chcieť povedať svetu čosi, kvôli čomu sa naučím, ako sa mení status na Facebooku.“

Ďuro Červenák sa zaoberá Robinom Hoodom a novou Nočnou morou z Elm street, z ktorej má určite doteraz nočné mory. Z Návratu do budúcnosti však nikto nočnú moru mať nebude. Jedinečná vízia Roberta Zemeckisa oslavuje už dvadsaťpäť rokov a naozaj stojí za pozretie. O tom nás na štyroch stranách informuje Imrich Reteša ml. Tento film však nie je jediným, kto oslavuje svoje narodeniny. Už pätnásť rokov je tu s nami Brloh – sieť obchodov určený práve nám, ľuďom, ktorým srdce bije za zvukov trpasličích kladív a hlavou sa preháňajú vesmírne lode. Fantázia úzko spolupracuje s Brlohom a aj keď niekomu občas môže vadiť prílišná reklama na tento obchod, teraz každý rád odpustí a Brlohu zaželá, nech sa dožije minimálne elfského veku.

Čo v tomto čísle nesedí je článok o tvorbe Stephena Kinga. Pritom mnohí ho budú čítať hneď, ako otvoria časopis. Autor sa zdá byť príliš subjektívny a svoje stanoviská nevysvetľuje. Je nevhodné napríklad napísať o knihe Carrie, že „…ak sa na základe TAKÉHOTO SLABÉHO románu môžete stať úspešným umelcom, je to super svet.“ , prípadne svoj názor na knihu To okomentovať spôsobom: „Tisícstranový (!) román sa mi nikdy nepáčil…“ a nepodať k týmto vetám vysvetlenie.

V hudobnej sfére prevláda samozrejme metal a recenzie na novinky a starinky. Ďalej sa nám predstavuje Gothika, japonská hudobná undergroundová skupina, ktorá bude hosťom na tohtoročnom Comics-salóne. Kto nezaváha môže súťažiť napríklad o soundtrack k filmu Kick-Ass. <>Apropo – súťaže. Je ich zasa dosť, tentokrát sa však v obsahu nedozvieme, na ktorej strane sa nachádzajú a to je dobre. Súťaženiachtivá osoba, nech si dôkladne prelúska celý časopis. Potom ho potešia nielen ceny, aké môže vyhrať, ale napríklad aj článok o znakoch kvalitnej mangy, spomínanie si na K.I.T.T.a z filmu Knight Rider, môže si pripomenúť, že akúsi ohybnú Cynthiu Rothrock už niekde videl, či začať šetriť na stolovú hru s názvom Moreplavci. Je tu článkov až-až, stačí si len vybrať. Alebo ešte lepšie – treba si časopis prečítať celý.

Aj toto číslo Fantázie totiž stojí za to, a aj keď má nejaké slabšie texty (ale veď, ktorý časopis ich nemá), dá sa s ním stráviť pár príjemných prázdninových hodín.

Marian Kubicsko (redaktor)

marian.kubicsko@fan­tasyplanet.cz