Fenix vítězný– John C. Wright

Dnes si připomeneme jednu povedenou new space operu…

Fénix

Hlavní hrdina byl svržen z božského Olympu, aby čelil realitě bez výsad, vědění a možností Zlaté Ekumeny. Padá na dno společnosti, ze které snad není úniku. Jenže vždy se najde místo, kde přežívá společenství vyděděnců. V naší realitě je to ulice nebo vězení. V deset tisíc let vzdálené budoucnosti je to…to už se ale nechte překvapit.

Nutno podotknout, že si hlavní hrdina Faeton ve společnosti vyděděnců zpočátku počíná nezkušeně, jako puberťák. Jako výrazná osobnost však dokáže chyby napravit. K hlavní dějové lince – tedy opětovné získání vesmírné lodi Fénix Vítězný – se autor vrací v průběhu druhé poloviny knihy. Jistě k tomu pomůže jedna událost, která mírně připomíná deus ex machina, rovněž to není jen one man show nepřekonatelného hrdiny, děj posouvají dál i vedlejší postavy, bez jejichž přispění by se Faeton z místa nepohnul.

Wright představuje svět daleké budoucnosti, jenž se blíží utopii, takže čtenáři, který nepřistoupí na jeho realitu, může děj připadat mírně naivní. Příběh knihy se od prvního dílu – Zlatého věku – mění v mírně dobrodružnou četbu prolnutou s filozofickými pasážemi, které posouvají příběh dál. Sám Faeton si chvílemi počíná až paranoidně, ale divte se mu, když má mocného soupeře, o kterém neví prakticky nic. Autor dokázal být v první části zajímavý především ze sociologického hlediska, když odhaloval nadmysli stvořené různými spojeními inteligencí, a i v druhém díle se mu, přes omezení vyvrženecké společnosti, podaří objevit několik originálních inteligentních en­tit.

Příběh pokračuje tam, kde skončil předchozí díl. Autor však vybral k oddělení jednotlivých částí výrazná dějová překlenutí, takže budiž mu rozdělení příběhu do více svazků odpuštěno. Přesto je potřeba čtenářům doporučit, aby si před čtením knihy osvěžili předchozí příběh, a pokud vyvrcholení cyklu vyjde zase až po třech letech, je třeba učinit tak poté znovu. Už jen proto, že trilogii Zlatý věk lze řadit mezi náročnější četbu, jíž dopravní prostředky nesvědčí.

Od edice New Space Opera čtenáři očekávají, že bude posouvat hranice fantastiky někam dál, a lze podotknout, že Fénixovi Vítěznému se to sice daří méně, než jak tomu bylo u prvního dílu trilogie Zlatý věk, ale stále se to daří.

A tak se těšme na vyvrcholení série se zatím nepřeloženým názvem The Golden Transcendence. Vždyť příběh hrdiny, který touží přes různá příkoří objevovat vesmírné dálavy, je pro scifistu odnepaměti nesmírně sympatické téma, a Wright navíc dokázal závěr románu adekvátně vygradovat.

John. C. Wright: Fénix vítězný

Překlad: Vladimír Lackovič

Obálka: Stephan Martiniere