George R. R. Martin: Tufova dobrodružství

Občas je potřeba zavzpomínat na dobu, kdy někteří autoři nebyli známí tolik co dnes. V tomto článku se proto podíváme na zoubek George R. R. Martinovi a jeho sbírce sci-fi povídek Tufova dobrodružství.

George R. R. Martin: Tufova dobdrodružství

Když se řekne George R. R. Martin, většina lidí začne pokyvovat hlavou a mrmlat si, že to je ten týpek, co vytvořil Hru o trůny. Přejděme s notnou dávkou taktu, že by se správně mělo říkat: „Ten týpek, co vytvořil Píseň ledu a ohně,“ a řekněme si, že já jej vnímám úplně jinak. Pro mě to bude navždy ten týpek, co vytvořil Tufova dobrodružství. Knihu, jež mi otevřela dveře do fantastiky.

Před úspěchem své monumentální fantasy ságy byl Martin především úspěšný a uznávaný spisovatel sci-fi povídek. Proto se není čemu divit, když je celá kniha namísto do tradičních kapitol rozdělena do tu více či méně navazujících uzavřených příběhů. Zde se jich nachází šest a každý z nich je radost číst, neboť Martin v nich dokáže skvěle míchat vážnost a odlehčenost s řemeslnou zručností zednického mistra.

Hlavní hrdina této knihy se jmenuje Haviland Tuf. Dva a půl metru vysoký, nezdravě bledý a asexuální muž, který miluje kočky, dobré pivo a sarkasmus takové jakosti, že jsem nejednou vyprsknul smíchy na plnou tramvaj a vyděsil pár lidí. Díky jeho schopnostem, inteligenci a štěstí se mu podaří získat prastarou a obrovskou archu, kterou kdysi použili jako biologickou zbraň proti dávnému nepříteli celého lidstva. A protože si řekne, že by nemuselo být špatné změnit své současné povolání drobného obchodníka za genového inženýra, vydá se spolu s archou na cestu vesmírem a za dobrodružstvím.

Když pominu kratičký Prolog, tak musím uznat, že úvodní text Morová hvězda nemůže skončit nijak překvapivě, neboť je už v anotaci příběhu jasně řečeno, že obrovskou vesmírnou archu ovládá dobrácký obr Haviland Tuf. To nicméně nijak neubírá propracovanosti této povídky a především postav, které v ní vystupují. Víme sice, kdo nakonec archu získá, ale cesta, která k tomu vede, je tak spletitá a plná nečekaných zvratů, že jsem se občas přistihl s nevěřícně otevřenými ústy.

Následující příběh Chléb a ryby se odehrává nějaký čas po ovládnutí archy a jedná se o spojku všech následujících dobrodružství. Archa je po tisících rocích nepoužívání značně zchátralá a je potřeba na ní udělat potřebné opravy. Z toho důvodu Haviland doletí na planetu S’uthlam, která je známá svou technologickou vyspělostí a slušným obchodním jednáním. Možnost získat unikátní válečnou loď a s její pomocí vyřešit zdejší populační problém ale může probudit chamtivost v leckom, a tak Tuf se dostane do svízelné situace.

Tento příběh je pro celou knihu nejdůležitější, poněvadž se díky opravám na své lodi Tuf zadluží a jeho čest mu velí tento dluh uhradit. Proto následně vyhledává potenciálně nebezpečné mise, na nichž si vydělá dostatek peněz. Dle mého mínění představuje Chléb a ryby nejlepší část z celé knihy, neboť tu je vše, proč mám tuto knihu rád. Haviland Tuf se tu dostane do politických machinací, která ho mají přimět k opuštění archy. Těmto tlakům však dokáže odolávat a nakonec se mu i podaří navrhnout řešení problémů.

Ne všechno je ale až tak růžové, jak by z mého popisu mohlo vypadat. Bestie pro Norna je příběh, který vypráví o planetě, kde se snaží navzájem znepřátelené klany porazit jeden druhého ve zvířecích gladiátorských hrách. Musím říci, že tento příběh je z knihy asi nejslabší, neboť gladiátorské hry ve sci-fi jsou už poněkud klišé a zde se nesetkáme s ničím extra originálním. Jediné, co v Bestii pro Norna stojí za zmínku, je fantastický popis zvířat, která obývají Havilandův vesmír a která Tuf klonuje pro místní šlechtu.

Kniha Tufova dobrodružství je skvělou ukázkou Martinova vypravěčského talentu a schopnosti vytvořit vesmír, o němž si čtenáři budou přát vědět, co nejvíc to jde. Stránky mi mizely před očima jako panáky zlaté tequily v žaludku. Byla to prostě rychlost. Když jsem tuto knihu četl jako malý, ještě jsem nedokázal plně docenit její propracovanost, ale už tehdy jsem chápal, že čtu něco výjimečného. Dnes už jsem schopen vstřebat více informací, a tak jsem si dokázal Tufova dobrodružství užít ještě lépe než kdysi.

Autor nejenom dokázal svým humorem pobavit, ale podařilo se mu navodit i neuvěřitelný smutek nad ztrátou jednoho člena posádky v prvním příběhu. Doporučuji tuto knihu všem příznivcům George R. R. Martina a všem, kdo mají rádi kvalitní sci-fi. Vadí mi jedině to, že se v češtině neobjevilo více příběhů s tímto nezapomenutelným a originálním hrdinou.

• George R. R. Martin: Tufova dobrodružství
  • Albatros, 2000
  • Překlad: Pavel Medek