Green Simon R. – Východ Modrého Měsíce

Tak zde máme další fantasy. Příběh z časů, kdy se na svět začala vracet divoká magie, příběh osvětlující původ Jestřába a Rybářky. Příběh sám je divoký jako výše zmíněná magie, plný sarkasmu, cyniky, černého humoru a hrdinství (téměř ve stylu sovětského filmu).

Green Simon R. - Východ Modrého Měsíce    Jako obvykle v heroic fantasy jde o záchranu před temnotou, leč tentokrát pojatou na naše poměry dosti netradičně. Drak zde nesbírá zlato, ale motýly, princezna je tak divoká, že je před ní nutno zachraňovat draka, hrdina se zpočátku chová jako normální smrtelník (posléze přechází do stádia “pan nezlikvidovatelný”), dvorský život je  náležitě otravný, jen zlo, zrada a předsudky jsou v zásadě tradiční. Děj zpestřují skutečnosti typu: hrdina je druhorozený princ a je odsouzen k likvidaci, nebo: princezna je bez svého souhlasu zaslíbena (jako zástava mírové smlouvy) jí neznámému princi, samozřejmě šlo o prvorozeného bratra hrdiny, atd. Čtenář se tedy nenudí, na své si přijdou i milovníci bitevních jatek, i když “regulérní” bitva je tu jen jedna až těsně před koncem.

Není to špatný příběh, je náležitě svižný, ale má i své vady. Pozorný čtenář nejpozději v polovině knihy začne mít tušení, jak bude vypadat rozuzlení (i když úplný závěr nepatří mezi ty zcela běžné), autor v průběhu děje střídá až příliš násilně  humorné (tak či onak) pasáže s velmi klasickým hrdinstvím, jaké známe ze sovětských válečných či amerických akčních filmů, typ zranění hrdiny zůstává neustále týž, stejně jako magická léčba na počkání, princezna je kapitola sama o sobě.

Přes výše zmíněné vady na kráse (a několik málo korektorských úletů) si čtenář přijde na své.V knize se dozví o původu hrdinů cyklu Jestřáb a Rybářka, jak Jestřáb přišel o oko, proč ta nesnášenlivost k aristokracii (oba k ní de facto patří a ví o co kráčí), ale kterak se tahle dvojka dala k policajtům už tu není.  Není to špatné čtení, ale tradicionalistům pravděpodobně vyhovovat nebude, stejně jako jemnějším povahám.