Kadeti fantasie – Bronec Michael (ed.)

Máte-li rádi českou fantastiku a zajímá-li vás, co se děje ve stínu jejích největších hvězd, račte věnovat pozornost Žoldnéřům fantazie, sborníku toho nej z posledního ročníku stejnojmenné soutěže (dřív O železnou rukavici lorda Trollslayera). Pokud však chcete mít z této delikatesy dokonalý zážitek, sáhněte i po dezertu – knize Kadeti fantasie, která nabízí povídky z 11. až 15. místa. Ty se totiž vůbec nemají zač stydět a tvoří k hlavnímu sborníku zajímavý a příjemný doplněk.

Bronec Michael (ed.) - Kadeti fantasieA nerozmýšlejte se dlouho – Kadeti vyšli jako polofanzin, tudíž je k dispozici pouze tři sta výtisků. Pohrdavé ohrnutí rtu nad nějakou amatérskou publikací však není na místě. Sborník si sice vzhledem na regulérní knihu nehraje, ale má barevnou obálku, vnitřní ilustrace a kvalitní zpracování. Jeho obsah je pak pestrou směsí rozmanitých námětů pěti mladých tvůrců, kteří čtenářům dokazují, proč na záda vítězům dýchali právě oni.

Úvodní Eldarinn Martina Sládka originalitou neoslní. O krásných a vznešených elfech a nepřátelských a ošklivých orcích už byly popsány tuny papíru. Proto potěší, že se autor rozhodl pojmout jejich vzájemný střet jiným způsobem. Místo monstrózních bitev tu máme pouze jednoho elfího mladíka, který podniká dlouhou a zoufalou cestu za záchranou své snoubenky. A ač toho utrpení autor naložil na bedra hrdiny snad až příliš, takže se reálnost příběhu chvílemi potácí nad propastí, rozhodně ji není třeba zatracovat – je příjemně čtivá a má podařený závěr.

Klaun a růže Julie Novákové (12. místo) čtenáře zavede do zablácené vesničky, kam právě přijel cirkus vedený despotickým principálem. Klaun, vlastnící prostořeké zrcadlo, by od něj rád utekl, jen k tomu mít odvahu. Tu by, zdá se, mohl načerpat od krásné dívky, kterou potkává ve zdejším strašidelném lese. Jenže málokdy vše dopadne tak, jak si člověk plánuje… Autorka vypráví melancholický příběh o lidské důvěře a hodnotách, který vás donutí k zamyšlení.

Ve sborníku své místo má i Bloody Mary Hanky Vranové (13. – 14. místo). Akční detektivka o svérázné vyšetřovatelce s mírně řečeno neobvyklými zvyky, jako je spaní v rakvi či bydlení v dodávce, působí oproti předchozím spíše jemně laděným příběhům jako blesk z čistého nebe. Zápletce by ovšem slušela větší propracovanost a hlavní hrdince více charismatu.

O ždibec lépe by mohlo skončit Víc, než si myslíš Lukáše Vaníčka (15. místo). Autor čtenářům představuje poutavý příběh slepé šermířky a němého pistolníka, které osud svede dohromady. Námět zajímavý, řemeslné zpracování nijak nezaostává za dalšími texty, bojové scény na jedničku, jen škoda nedůstojného zakončení, díky němuž příběh tak trochu vyšumí do ztracena…

Závěrečný Nasciturus (13. – 14. místo) Radovana Kolbaby nás vezme na výlet do kouzelné elfí a skřítčí říše. Zábavná a milá povídka, z níž je ovšem čtenář tak trochu zmaten. Má to být pohádková fantasy s nadhledem, či čistě humorný příběh? V každém případě je humor v ní místy lehce křečovitý. Což je škoda, protože jinak je to milá a hravá povídka.

Kadeti fantasie jsou příjemným sborníkem, který dokazuje vysokou kvalitu letošního ročníku soutěže, a budete-li myslet na to, že tohle není to nej, ale jen téměř nej, užijete si ho. Držme mladým tvůrcům palce, potenciál na to, aby příště byli v první desítce, rozhodně všichni mají…

Pavla Lžičařová (šéfredaktor)

pavla.lzicaro­va@fantasypla­net.cz