Kámen a krev – Červenák Juraj

Udatný Bivoj, vědma Mirena, černokněžník Rogan, kníže Vladrag, bohatýr Ilja, člen císařské gardy Slavoboj a kapitán Báthory. Hrdinové, které jejich autor Juraj Červenák proslavil v mnoha povídkách, novelách a románech. Chcete si je připomenout? Nebo jste se snad ještě nestačili seznámit? Povídková sbírka Kámen a krev vám je všechny nabízí mírou vrchovatou, a to hezky pohromadě. A čeká vás toho ještě mnohem víc…

Červenák Juraj - Kámen a krevHlavně tradičně povedená obálka, o kterou se opět postaral Michal Ivan. Červenák také všechny příběhy tu více, tu méně, tu od podlahy (Pekelníci, kteří dříve vyšli pod názvem Hrdlorez ve slovenské Fantázii) upravil, připsal ke každému předmluvu (nečtěte tu před Věrozvěsty, tedy pokud se nechcete dozvědět závěr předem), a především sbírku doplnil zbrusu novým příběhem, kterým vrací do hry černokněžníka Rogana a jeho věrného vlka Goryvlada. To vše dohromady tvoří pěkně obsáhlý svazek o síle téměř pěti set stran. Ale žádný strach, nudit se rozhodně nebudete.

Červenák se téměř výhradně věnuje historické fantasy, takže reprezentativní sbírka povídek, mapující jeho tvorbu od počátku devadesátých let až do současnosti, nabízí čtenářům osm příběhů právě z tohoto subžánru. Ne že by například hororový Útěk Jonathana Harkera (Pevnost 11/2008) byl méně působivý, ale dějiny okořeněné špetkou magie a kouzel prostě autorovi sluší nejvíc. V jeho podání se totiž nudná fakta z učebnic dějepisu mění ve čtivé příběhy plné akce.

Tak třeba Rogan je zábavnou postavou, kterou si užijete především díky dialogům s vlkem Gorjou. Povídku Věrozvěstové autor propojil s příchodem Cyrila a Metoděje na Moravu. Ne, žádný časový skok se nekoná, příběh se opravdu odehrává v roce 863 a našim poněkud zestárlým (ale o nic méně schopným) hrdinům stále častěji klepe na dveře Morana. Povídka je čtivá, plná akce a magie, okořeněná typickým Roganovým humorem a zakončená způsobem, který asi příznivcům tohoto hrdiny nepůjde pod nos. Dobrý autor se však vyznačuje i tím, že umí překvapit a nebojí se kontroverze.

Bohatýr Ilja Muromec je zase hrdina s charismatem jako řemen a jeho temné příběhy Černé srdce a Doupě řvoucí smrti nemají s odlehčeným tónem Roganových dobrodružstvích mnoho společného. Zato jejich atmosféra je dokonalá. A můžete se těšit i na netradiční zapojení prvků z Mrazíka.

Bivoj je postava z klasických českých bájí, ovšem přizpůsobena autorovu akčnímu stylu. Netradičně pojatých odkazů na Jiráskovo dílo se dočkáte spíš v dilogii Bivoj běsobijce a Bivoj válečník, tady na vás čeká typický Červenákův příběh Vládce stříbrného šípu, jehož propracovanost a strhující děj autorovi přinesly cenu Einsteinův mozek.

Kapka krve s vědmou Mirenou v hlavní roli dokazuje, že Červenákovi nečiní problém dosadit jako hlavního hrdinu ženu. Pochopitelně to však nesmí být žádná křehká princezna čekající na záchranu v podobě udatného reka. Mirena je drsná hrdinka, co se o sebe umí postarat, ale úvod povídky ukáže, že všechny ženské city úplně nepohřbila.

O Vladragovi, knížeti z prostředí bohatýrských bylin a východoslovanské mytologie, Červenák v předmluvě tvrdí, že je jednou z jeho nejzábavnějších postav. A proč? Kvůli svým manželkám a nezbedným dětem si totiž Slavoboj neodpočine ani ve chvílích, kdy nemusí bránit nezávislost svého kmene. Povídka není špatná, ale Iljova či Bivojova dobrodružství zaujmou víc.

Kámen a krev je pak historickou detektivkou, v níž se český bojovník Slavoboj nechce smířit s nabízejícím se řešením zločinu z centra Konstantinopole. Nezbývá, než se do pátrání po pravých vinících pustit sám. Změna obvyklého prostředí, žánru a pojetí hlavního hrdiny působí osvěžujícím dojmem a řadí příběh k nejpovedenější textům knihy.

Povídky jsou seřazeny chronologicky, takže poslední příběh patří Korneliovi Báthorymu, kterého zatím známe z povedeného, ovšem ne oslňujícího románu Strážcové Varadínu. Ani v této sbírce vás Pekelníci nesrazí na kolena, i přes svižné tempo a jednu „roztomilou“ obludku. Určitě tedy v tomto případě neplatí rčení to nejlepší na konec.

Kámen a krev je vydařenou sbírkou, kterou si jako speciální delikatesu vychutnají pravověrní červenákofilové, ale, a to především, i ti, co se zatím se spisovatelovou tvorbou nesetkali. Je pro ně vhodným odrazovým můstkem k dalším románům a novelám a příležitost seznámit se s autorovým stylem. Protože toto je 100% čistý Červenák.

Pavla Lžičařová (šéfredaktor)

pavla.lzicaro­va@fantasypla­net.cz