Kobra z Aventine – Kobra 2 – Zahn Timothy

Když téměř po třech letech od vydání Kobry vyšel konečně druhý díl cyklu – Kobra z Aventine, celkem mile mě to překvapilo. Laser zachoval stejný formát jako u prvního dílu (pokrok proti prvním dílům cyklu Svět čarodějnic) a navíc knihu doplnil stručným souhrnem Zahnovy literární tvorby od Martina Šusta.

Zahn Tomothy - Kobra z Aventine - Kobra 2Z něho se čtenář konečně dozvídá, že v případě Kobry jde o trilogii, a zároveň narazí na jistou nesrovnalost. Na začátku knihy je totiž uvedeno, že originál tohoto dílu se jmenuje “Cobra”, zatímco Martin Šust uvádí originální název “Cobra Strike” (“Cobra” se jmenoval první díl). Ale dosti rýpání.

Aventine je lidmi kolonizovaný svět, oddělený od Dominia lidí říší Troftů. Kobry zde chrání osadníky před nástrahami divoké přírody. Příběh začíná pokusem o vzpouru několika Kober, které mají pocit, že by vládly planetě lépe, než oficiální vláda. Jonny Moreau s pomocí svého přítele (též Kobry) MacDonalda (přesněji řečeno – jeho ostatků) vzpouru zlikviduje. Vzhledem k tomu, že vláda opravdu nefunguje nejlépe, angažuje se v politice ve snaze zlepšit stav věcí.

Troftové po prohrané válce s lidmi obnovili své síly a znovu hrozí válka. Vláda Dominia v průběhu období míru stáhla všechny Kobry, které byly mimo armádu, na planetu Aventine a posléze tam byla přenesena i “výroba” Kober (viz “Kobra”). Jonny se tomuto kroku marně snažil zabránit. “Přestavba” člověka v Kobru totiž po několika desítkách let přináší nežádoucí “vedlejší efekty” – poruchy krvetvorby, poškození svalstva atd. V zásadě jde o věci, které příslušní činitelé Dominia z různých příčin neberou v potaz.

Navíc se stupňuje napětí mezi lidmi a Trofty a Kobry jsou jediné, z čeho mají Troftové opravdu strach. Existuje jistá možnost, jak zabránit válce. Jonny si to uvědomí a pustí se do práce.

V tomto díle nehrají hlavní roli technická vylepšení, ale politika, mezilidské vztahy na nejrůznějších úrovních a samozřejmě několik bojových scén. Dochází zde i na vztahy Dominia ke koloniím.

Autor čtenáři podává celkem slušný příběh, který lze sice číst i bez znalosti předchozího dílu, ale některé detaily pak nemusí být zcela zřejmé. Problémy Aventine i Dominia jsou v zásadě jen nastíněny a tvoří pozadí pro jednání hlavních postav. Příběh je celkem logický, neobsahuje žádné opravdu nečekané zvraty či události. Dílo je možno zařadit mezi slušný průměr ve své kategorii (dobrodružná sci-fi).

Redakční práce je celkem solidní, i když korektorům (stejně jako v minulém dílu) uniklo několik překlepů, obálka Davida Mattinglyho by se hodila prakticky na jakoukoliv sci-fi. Cena je o něco nižší než u prvního dílu (99,- Kč proti 119,- Kč), jaká bude situace u třetího dílu je ve hvězdách. Doufejme, že vyjde v kratším intervalu, než cca dva a půl roku.