Kočkodlak a nomádi – Lewandowski Konrad T.

Nevím, jakým zázrakem si získal hrdina s vyloženě béčkovým jménem své fanoušky, ale stalo se tak. Kočkodlak Xin se zaryl do srdcí českých fanů mnohem více, než ve své polské domovině a proto čtvrté pokračování napsal K. T. Lewandowski na objednávku Laseru jen a jen pro našince.

Lewandowski Konrad T. - Kočkodlak a nomádiV minulém díle Kočkodlakova mise se Xin rozdělil na dvě osobnosti, z nichž jedna zůstala v domovském světě a ta druhá se dostala do paralelního Prvosvěta, v němž putují kočovníci po travnaté pláni. Právě druhý kočkodlak se stal vůdcem kmene, který se díky Xinovu nezvyklému zevnějšku a nadlidským dovednostem rychle rozrůstá. Nomádi si však od svého vůdce slibují víc, nosí v sobě touhu po nalezení Státu a věří, že jim v tom démonický vládce pomůže.

Co se týče obsahu, stalo se něco, v co jsem u tohoto autora nevěřil, trochu jsem se nudil. Přestože má kniha dvě stě stran, nalezneme v ní hlavně na začátku spoustu vaty. Popisy obyčejů nomádů bych toleroval u kdejakého špalku, ne však u útlého svazku. Když k tomu připočtěme autorovou vášeň k perverznostem, nezůstane pro samotný děj příliš prostoru a proto také příběh vyznívá dost jednoduše.

Já sám jsem si před léty zaměnil Xina za čočkodlaka a od té doby se mu takhle posmívám, ovšem autor je v tomto směru ještě vynalézavější. Složeniny kudlankodlačka a pavoukodlak jsou pro sluch normálního Čecha vpravdě monstrózní a asi mě ještě nějakou dobu budou strašit ve snech.

Když jsem před lety začetl do kočkodlaka, připadal mi skvělý. Jeho svět měl tolik zvláštností, opravdu hnusní záporáci, zajímavé fungování magie a hrdinové balancující na hraně mezi řádem a chaosem, to vše příběhu dodávalo hororovou atmosféru.  Přesně výše zmíněné mi chybí u příběhu z Prvosvěta. Postavy v knize působí nemastně neslaně a atmosféra jakbysmet. Místo toho se Lewandowski pouští do vysvětlování zákonů svého vesmíru. Zkrátka páchá to, co kdejaký západní spisovatel fantasy ság a musím říct, že se tak děje s podobným (tedy žalostným) úspěchem.

Kočkodak a nomádi (Čočkodlak a nýmandi) je podprůměrná fantasy za skvělou cenu. Na závěr si autor nechal dost prostoru na pokračování a tak se snad časem dočkáme pokračování. Jak jsem si všiml, kniha se prodává dobře, takže ze strany vydavatele by měla být vůle. Za čas mě tedy čeká hodně rozhodování, jestli po další jeho knize sáhnout, protože kvalita kočkodlakovských knih jde z kopce, který je bohužel čím dál strmější.