Královna v nesnázích – Toman Miloš

Útlá modrá knížečka, která se mezi pompézněji vypravenými svazky fantastické literatury v knihkupectví snadno ztratí. Navíc jméno autora, který je znám hlavně svými díly z oblasti marketingu, by mohlo knihkupce zmást natolik, že by Královnu v nesnázích snadno mohli šoupnout do regálu společenských věd. Připočteme-li koláž na obálce sestávající z namalovaného sýra, zelené myši, truhličky a dívky s chlapíkem, kteří jakoby vypadli z plakátů z padesátých let, nedůvěra se může prohloubit. Nicméně správný čtenář fantastiky by měl být předsudků prost, a tak se podívejme pod obálku této útlé románové prvotiny.

Královna v nesnázích

William C. Thomson je mladý anglický gentleman s velmi zajímavými, a hlavně nadmíru užitečnými schopnostmi – umí procházet zdí a vzápětí být na libovolnou dobu neviditelným, a také dokáže porozumět kterémukoli cizímu jazyku. Jelikož se ale v dobré anglické společnosti o takovémto nadání nemluví s velkým nadšením, snaží se William již od útlého dětství tyto schopnosti potlačovat, co to dá. Když se však při rutinní plavbě z Anglie do Rio de Janeira ocitne ve světě, kde se s magií lze potkat ve všedním životě (i když ne na každém kroku) a shodou okolností se nachomýtne k bandě spiklenců, kteří se chystají zdiskreditovat zdejší panovnici, probudí se nejen jeho zajímavé schopnosti, ale i přirozený smysl pro spravedlnost. S pomocí zelené myši – nadmíru inteligentní a nadmíru si libující v delikátních sýrech – vymyslí William strategii, se kterou by dokázal mocichtivého šlechtice odvrátit od jeho piklů a jen tak mimochodem se dopídit, zdali by nebyla otevřena cesta zpět do jeho světa.

Už z předmluvy je jasné, že autor oplývá smyslem pro humor – což je první devíza. Druhou je fakt, že jeho sloh je opravdu čtivý, což dokáže alespoň trochu ospravedlnit dosti neoriginální děj – hrdina bez bázně a hany prostě zachraňuje ve svém okolí každého, kdo se dá, a to ve světě, který je a trochu není jako ten náš. Vyprávění se nevyhýbá ani vsuvkám, které s hlavním cílem hlavní postavy moc nesouvisejí, ať už se jedná o vraždu továrníka v pochybné hospodě, setkání se strašidly či nákup u praštěného vynálezce, u kterého se dá sehnat přístroj na zesílení ticha nebo transdimenzionální rádio. Možná jsou zbytečné, ale z valné většiny celkem zábavné. Autor staví své vtipné pointy na věcech, které běžný čtenář zná z našeho světa, a i když se má děj odehrávat zhruba ve dvacátých letech dvacátého století, odkazuje i na události mnohem pozdějšího data.

Královna v nesnázích je spíše než plnokrevná fantasy dobrodružně-humoristickým románem s fantaskními prvky. Jako lehce stravitelná a zábavná jednohubka na dlouhou cestu autobusem nebo vlakem není k zahození. Co může lehce zachmuřit, je cena – za obnos kolem dvou set se určitě dají sehnat knihy silnější co do počtu stránek a od proslulejších autorů. Toto bude zřejmě nejpádnějším argumentem při zvažování koupě. Máte-li však chuť podpořit českého spisovatelského nováčka, který má nadání aspoň trochu pobavit, i když k sobě míchá věci, které protřelý čtenář fantastické literatury zná asi na milion způsobů, přivřete oči a po této drobné knížečce sáhněte. Otázkou však zůstává, zdali po ní sáhnete i podruhé.

William C. Thomson je mladý muž, jemuž do stoprocentního gentlemana něco málo schází, či spíše přebývá. Disponuje totiž schopnostmi, o něž zpočátku ani moc nestojí. Umět procházet zdí, být neviditelný či rozumět cizím jazykům, to se mu zdá být pro člověka jeho postavení nevhodné. Čím hlouběji se však zaplétá do podivuhodných příběhů, tím více si uvědomuje, že bez těchto dovedností by jen těžko obstál. Zvláště když se zčistajasna ocitne v neznámé zemi, kde čas i prostor fungují trochu jinak. V první knize série nejde o nic menšího, než o záchranu království před mocichtivým lordem. Našemu hrdinovi zdatně sekunduje zelená myš, podivuhodný tvor nadaný nejen schopností mluvit, ale také bystrým mozkem. Magie se do děje vměšuje jen zřídka, takže více záleží na důvtipu. A jak to dopadne? Nechte se překvapit… (anotace)

• Autor: Miloš Toman
  • Formát: paperback
  • Počet stran: 180