Kruh – Suzuki Kodži

Japonský román KRUH, známý především svojí filmovou verzí, nás zavede do současného Japonska, kde tajemná a smrtící kletba ohrožuje život několika lidí.

Suzuki Kodži - Kruh Knihou Kruh jsme se dostali do opravdu neprobádaných končin světové fantastiky, až do země vycházejícího slunce, do Japonska. Autor Kodži Suzuki (*1957) patří doma mezi autory bestsellerů. Jeho slávu ještě zvětšila filmová verze této knihy, jejíž pozdější americkou podobu jsme mohli zhlédnout i v našich kinech.

Příběh se odehrává v současném Japonsku, které se už až tak od celosvětového standardu neliší. Všechno se točí kolem peněz, kariéry a klidného a spokojeného života. Mládež řádí jako pominutá a všechno konání ovlivňuje sex. Plní touhy bojují se svými hormony, ženou se do každé milostné akce, a proto je trochu divné, když mladí a zdraví lidé najednou zemřou na akutní srdeční selhání. Během jednoho dne na tuto diagnózu zemřou čtyři. Každý jinde, bez nějaké spojitosti, ale…  A právě to ALE je postava tokijského reportéra místních novin Asakawy, který se jen shodou okolností dostane k dvěma příběhům o těchto úmrtích, jež si náhodou dokáže spojit. Jeho novinářský čich zachytí pach něčeho divného, něčeho temného, co ovlivnilo smrt jak mladíka, tak dívky. Postupně odhaluje další dvě úmrtí, jejichž společným prvkem je víkend strávený v přímořském rekreačním středisku Pacifik. A i když se už v minulosti Asakawa novinářsky „spálil“ s reportážemi o tajemných paranormálních událostech, nevydrží a vydá se po stopách mladých nebožtíků. Ve videopůjčovně zmiňovaného rekreačního střediska si vypůjčí záhadnou kazetu, kterou si pustí ve stejné chatce, kterou obývali poslední oběti neznámého vraha.

Suzuki vytvořil hororový příběh o smrtelném prokletí, které se ukrývá na pásce videokazety. Každý, kdo ji zhlédne, do týdne zemře, pokud nerozluští zaklínadlo. Ke vší smůle ale někdo podstatnou část řešení namluveného na videopásce přemaže jiným záznamem. Tak Asakawa má pouze sedm dní na to, aby záhadu rozluštil, jinak umře. A ke všemu zjistí, že jeho ledabylostí film viděli i jiní členové jeho rodiny. Suzuki založil svůj horor právě na tom, že Asakawa je moderní racionální člověk, který na nadpřirozeno nevěří, nebo spíše „přece nemůže“ věřit. Ale ti čtyři mladí opravdu umřeli. I když se neví, jestli přesně na tuto kletbu, ve výsledku jsou stejně mrtví. Právě stupňující nervozita vytváří v knize hororové napětí.

Co se týče literárního stylu, Kruh je napsaný spíše než jako horor stylem thrilleru. Hrdina postupuje dle logiky “krok za krokem” k vyluštění záhady, používá téměř detektivní postupy. Osobně mi kniha velmi připomínala díla Michaela Crichtona. Příběh založený na logice a poutavém vyprávění, minimální snaha o hlubší propracování charakteristiky jednotlivých postav, a kdyby ještě na konci byla bibliografie použitých pramenů z oblasti metafyziky a paranormálních jevů, měl bych podezření, že Kodži Suzuki je jen Crichtonův pseudonym pro japonské čtenáře.

Celý román mne velmi mile překvapil. Měl jsem to štěstí, že jsem k němu přistupoval bez ovlivnění filmem, který jsem dodnes neviděl. Opravdu jde o čtivé dílo, které má snad jedinou slabinu, a to v závěrečné pointě, jež mne připadala trochu odbytá, bez originality.

Jen by mne zajímalo, proč si podle nakladatelství Knižní klub autor vyžádal, aby byla kniha přeložena z anglického překladu a ne z japonského originálu.

1. no nevím co kniha, ale film obsahuje podle mě nejlepší hororovou scénu, jakou jsem za ty roky viděl. Jak ta černobílá holka vyleze z televize, to jsem fak uhýbal pohledem

2. Japonská originální verze je na DVD:Název : KRUHRežie:Hideo Nakata Hraje:Matsushima Nanako, Hiroyuki Sanada Země:JaponskoDélka: 96 min.Barevný: AnoMluveno: česky – dabováno

3. Tak co člověk to názor :)Já sem viděl kruhy oba (JP,AM) a je to uhoboučká kravina, s hororem to má společného jen to, že člověk občas zavírá oči ale né strachy ale protože nudou usíná :o)Jen mě tak napadá že mě nenapadá jediný film(horror) který by za něco stál…Můžete mi prosím něco doporučit, všechno to co je označováno hororem sou ukrutný slátaniny, neviděl sem snad nikdy horor který by mě alespoň trochu děsil, nebo něčím překvapil nebo…no vždyť víte co myslím :)Jediné co se mi líbilo byl Hellraiser, ale asi jen proto že miluju Barkera a jeho tvorbu.

4. Pro mne je dodnes nejlepší a nejděsivější horror noční můra z elm street 1…ty ostatní už byly voloviny.Z poslední doby třeba Hlubina (nebo jak se to jsmenovalo)

5. Herne HAHAHA Hellraiser, takova sracka 🙂 Jinak k tomu, co hledas (kdyz nebudu pocitat horrorovy komedie jako braindead, evil dead 1-3, bad taste, shaun of the dead, usvit mrtvych a tak – coz je podle me nejvetsi zabava:), tak z tech vaznych snad Mlceni jehnatek, shining nebo the thing(!).kazdopadne se staci podivat na studna.net, az pojede zase normalne 😉

6. toz tam asi melo byt Return of the Living dead v tom vyctu a ne Usvit mrtvych, protoze ani jedn z usvitu komedie neni…

7. ok, neni tak mozna prezentovany ve skatulkach, ale sranda to rozhodne je (v tom novem – Burt Reynolds !! PRAASK 🙂 nebo mimco). Mno asi jsem uz otrlejsi 🙂

8. No ten poslední Úsvit mrtvých se mi dost líbil-jeden z mála horrorů u kterého jsem se nechechtal, ale naopak jsem byl napnut

9. th HG: takto máme o horroru každá asi jiné mínění…Mlčení jehňátek je totální stupidita, nudné, trapné, taktové detektivka s krví. To fakt neberu jako horor.Když už horror tak splatter :o), když se u toho člově neděsí tak se mu alespoň zvedá žaludek.2Upuaut: jo na poslední úvit mrtvích sem zapoměl, to se mi taky celkem líbílo 🙂

10. Já jsem viděla bohužel jenom Am. verzi kruhu a málem jsem si ucvrkla, když ta holka vylejzá z televize a nebo jak nakonci, skoro v titulkách, je ta hlava její ho přítele – no, je to takový nečekaný. Knížku jsem četla taky a film se jí drží tak nějak zběžně. I přestože jsem viděla film dřív než jsem si stačila přěčíst knihu a tímpádem věděla jsem jak to dopadne, v noci by mě z postele nevitáhli ani stádem volů, ale to bude tím že jsem strašpitel.A herne jestliže se ti mlčení jehnátek nelíbí, zkus si přečíst knížku, ta je zajímavější.

11. Já nevím, jak vy, ale pro mě byl kruh tím nejděsivějším hororem, co jsem kdy viděla. Kdyby se se mnou na to nedívala kamarádka, tak bych asi umřela strachy. A upřímně řečeno, týden po tom jsem každou chvíli čekala, kdy se mi něco stane.

12. Lidi, co blbnete? ŽE TA AMERICKÁ VERZE BYLA STRAŠIDELNÁ? Nudná k ukousaní, to jo, ale to je asi tak všechno. Závěrečnej výlez z bedny, to už bylo k blití. Kdyby to nemělo japonskou předlohu, jeden by řekl, že takovou koninu můžou natočit jen v Americe. Radši mám místo cédé s tímhle ,,hororem” pivní tácek.Knížka asi bude lepší, nemůžu posoudit.

13. No, já se u té americké verze bála docela dost, a to jsem myslím docela otrlá.

14. Tak jsem to dočetla a musím říct, že kniha na mě udělala celkem dost velký dojem. Jenom nevím, jestli to bylo knihou samotnou, nebo tím, že jsem si při jejím čtení neustále představoval scény z filmu (teda z toho amerického remaku, originál sice vlastním, ale dosud jsem neshlédla).

15. Tak jsem to dočetla a musím říct, že kniha na mě udělala celkem dost velký dojem. Jenom nevím, jestli to bylo knihou samotnou, nebo tím, že jsem si při jejím čtení neustále představoval scény z filmu (teda z toho amerického remaku, originál sice vlastním, ale dosud jsem neshlédla).

16. Vraťme sa späť ku Kruhu. Asi dva mesiace som sa v noci budila zo spánku, lebo oproti posteli mám telku a bála som sa, že z nej niečo vyleze, ak už aj nevylieza. Nečítala som knižku, ale strašne by som chcela. Kde sa dá zohnať? Ale v češtine, nie v slovenskom rýchlopreklade. Poraďte mi niekto.

17. Já se přikláním k tomu, že Kruh byl zatím nejlepší horror, který jsem viděla. Dodnes spím s nohama u brady a koukám po dlouhých černých vlasech.

18. uplny suhlas z Nemom…Kruh bol trapny film, a to sa naozaj nepovazujem za brutalne odvazneho cloveka …proste somarina.Mucha na telke a vobec cela ta atmosfera,nelogicka zapletka a koniec? na smiech.

19. KRUH
    No já viděla jak verzi japonskou tak i americkou a musím říct, že knížka je asi nejlepší… fakt mě zaujala, ale film je taky výbornej….

20. fakticky to myslis vazne?MAS NEJAKY NOVY VERZE TOHOTO HORORU?

21. No já si právě pustila tu originální japonskou verzi jako rozhlasouvou hru a byl to docela nářez a kniha bude určitě ještě lepší oni japoci si na takové věci hodně potrpí a umí je napsat a pak to má ty zprávný grády a nejde je o co nehrůznější děs a hektolitry krve takže se nedivím,že to mnohým dnešním úchylákům nestačí,ale mě to zase tak tragický nepřišlo targická je ta ubohá americká zfilmovaná kopie, od který mě akorát bolely oči takže sem to vypla byl to jen trapně zkopírovanej hnus to si rači přečtu knihu !!!

22. tak si pusť originál,protože ten americkej film je jen ubohá napodobenina a nebo si pusť rozhlasouvou hru,male ztaky jen ORIGINÁL je super !!!

23. Věděla bych o něčem,ale zatím je to jen povídka v knize přepsaná z rukopisného originálu a jmenuje se to “Zrcadlo” a přepsal to Gerald Durell přesně tak jak si to z toho originálu přečel takže to logicky svádí k tomu,že se to doopravdy stalo tak tuhle věc bych ráda viděla zfilmovanou bylo by ot vážně něco neuvěřitelnýho !!!