Lhář 1+2 – Ćwiek Jakub

Loki, král a patron podvodníků a zrádců, lstivý bůh falše, se ve svém životě drží jediného pravidla: přežít. Tato vlastnost z něho nakonec učiní „posledního“ (byl pouze adoptovaným Ódinovým synem) z majestátného rodu Ásů, pánů kdysi bájné Valhaly. Loki má totiž čich na vítěznou stranu, a protože se neštítí změnit barvu dresu, včas se přidá pod Andělský prapor, drtící všechny světové mytologie a démony pekelné ve jménu svého boha taktikou najdi a znič.

Lhar

Přestože se svým přeběhnutím stává de facto sluhou archandělů, plnícím úkoly, na které jsou opeřenci díky omezením od svého Pána krátcí, pohodlný život (život!) za tyto drobné úkoly Lokimu rozhodně stojí. Kývne proto na nabídku dělat za ně špinavou práci. Za drobnou odměnu, jedinou, která má mezi anděly nějakou hodnotu – jejich peří. Lhářova sbírka se tak postupně rozrůstá. Ve dvou sbírkách povídek polského spisovatele Jakuba Ćwieka máme tu čest poznat badass sympaťáka Lokiho, který si jen nerad odpouští (a proto také většinou neodpouští) jízlivé, ironické poznámky a výživné sarkastické vtipy. Každý z kratších textů představuje jednu Lokiho akci, v časovém rozmezí přibližně dvou tisíciletí, umístěných převážně v Evropě a Spojených státech (jedna se však nachází i v Egyptě).

V první sbírce postupně poznáváme rozsah Lhářových schopností, kouzel a triků, dozvíme se také něco málo z jeho Ásgardské minulosti, poznáme jeho vztah k andělům, svým nadřízeným – převážně archandělům Michaelovi a Gabrielovi… Brzy však jeho příhody začínají být poněkud stereotypními. Objeví se problém, je přivolán Loki, který vymyslí geniální způsob, jak se problému zbavit. Celkové vyznění povídek pak nejvíce připomíná bondovky. Pár výjimek (Koruna stvoření) se samozřejmě najde, spíše však potvrzují pravidlo. A tak, přestože je Lhář navýsost výživnou figurkou, přivítá čtenář jak větší zapojování archandělů a menších andělů do děje – vzájemné špičkování mezi nimi a Lokim je pekelně povedené, tak příchod nových vedlejších postav ve sbírce druhé. Svou náturou (neštítit se udělat pro přežití cokoliv) a hláškami schovanými po kapsách jsou řečtí bohové Backhus a Eros Lokimu velice podobní, což rozhodně není na škodu. Platí, že čím víc charakterů se na povídkovém poli objeví, s tím větší zábavou může čtenář počítat (s výjimkou pikopovídky Sebevrah, která patří mezi ty nejlepší i přes krátký rozsah a ryze komorní výpravu – jedna místnost, dvě postavy).

Všechny povídky pak jemně podkresluje jakýsi náčrt hlavního příběhu, z něhož je nám však zatím odhaleno jen velice málo. Proto můžeme být rádi, že nakladatelství Triton připravuje i třetí díl Lhářova cyklu, ve kterém má Loki poprvé možnost okusit si románový prostor. Snad se mu v něm bude volněji dýchat.

Tak jako jeho postavy mají své vtipy, Jakub Ćwiek se může pyšnit velikou haldou nápadů, jež ve svých textech rozsévá. Za dovedné a nenásilné prolínání mytologií (egyptské, hebrejské, řecké, severské…) by si zasloužil malou spisovatelskou svatozář (přesto stále zaostává za panem Gaimanem a jeho Americkými bohy či Anansiho chlapci). Ačkoliv byla první Lhářova sbírka Ćwiekovou literární prvotinou, jeho styl působí dojmem vypsaného tvůrce. Bez chyb však rozhodně není.

Polský spisovatel totiž bohužel nejde příliš do hloubky Lokiho postavy, která o to přímo žadoní. Autor raději s lehkostí a nadhledem trousí hlášky s kadencí slušného samopalu, zatímco stránky svých povídek barví krví nepřátel, namísto nějakých psychologicko-poznávacích cest do nitra svého hlavního hrdiny. Díky vtipným dialogům a svižné akci v kombinaci s bravurním žonglováním popkulturními, převážně filmovými odkazy (vrchol pak představuje historka s hercem Leonem Negerblackem) jsou Lhářovské sbírky povídek tou pravou letní odlehčenou zábavou, vhodnou k příjmu písmenek a příběhů během cestování nebo povalování u vody. Přesto se při jejím čtení neubráníte pocitu, že z toho šlo vytřískat mnohem víc. Tak snad v románu.

• Lhář/ Lhář 2
  • Autor: Jakub Ćwiek
  • Překlad: Robert Pilch
  • Forma: Paperback
  • Počet stran: 224/256
  • Cena: 199 Kč/259 Kč
  • Vydal: Triton, 2011

Josef Horký (redaktor)

josef.horky@fan­tasyplanet.cz

13 komentářů

1. Jejda,
    tohle jsem četl opravdu s velikým potěšením. no, v každém z nás je tak trochu LOKI a svaté je ne vždy svaté …

2. Jo, příjemné překvapení, druhý díl s menším počtem rozsáhlejších povídek mi přišel lepší, tak uvidíme, co se stane, až vyjde románová část s jedním příběhem, jinak Cwiek už chystá čtvrtý díl, tak snad se dočkáme všech, což mi připomíná otázku, neví se náhodou přibližně, kdy by měl vyjít 3. díl? Díky

3. vydání 3. dílu
    Robert Pilch v tuhle chvíli finišuje s překladem třetího dílu. Věřím, že knihu stihneme vydat ještě do konce roku.

4. Taky se těším, až to budu mít přeložené. 🙂 Ale vážně… Droboučká poznámka (spíš vysvětlení) k recenzi – obzvláště první díl je relativně jednoduchý co se týče “hloubky” postav, protože Ćwiek původně o vydání Lokiho příběhů vůbec neuvažoval. Psal je pro pobavení svých přátel – a ti ho přemluvili, aby je poslal do nakladatelství Fabryka Słów… Dobrá věc se podařila. 🙂

5. Včera v noci jsem dokončil překlad třetího dílu Lháře. Ještě ho po sobě přečtu a do konce týdne bych ho snad mohl odeslat nakladateli. 🙂

6. Lhář třetí díl
    Mám dotaz, možná že to je jen moje neschopnost, ale nemůžu najít na českém internetu zmíňku o tom že třetí díl už vyšel a neviděl jsem ho ani v žádné knize, takže pokud už vyšel tak bych chtěl poprosit někoho aby mi poslal odkaz nebo mně nějakým způsobem nasměroval. Díky.

Lhář

Valhala je v troskách. Loki, adoptovaný Odinův syn, patron podvodníků a zrádců, se postaví na stranu triumfujících zástupů Božích. Ve světě, kde se zbloudilá mytologická božstva spolčují s pekelnými démony, jsou jeho……

Valhala je v troskách. Loki, adoptovaný Odinův syn, patron podvodníků a zrádců, se postaví na stranu triumfujících zástupů Božích. Ve světě, kde se zbloudilá mytologická božstva spolčují s pekelnými démony, jsou jeho služby neocenitelné. Loki se stává andělským klukem pro všechno, alespoň to si archandělé myslí. On má však své vlastní plány. Na tomto i onom světě existují záležitosti, které není možné vyřídit se svatozáří nad hlavou.