Limes Inferior – Janusz A. Zajdel

Žil jednou jeden lifter, jmenoval se Adi Cherryson, ale nikdo mu neřekl jinak než Sneer. Nestaral se o společnost, ačkoliv byl velice inteligentní. Šlo mu pouze o sebe a o svůj pohodlný život. Přestože by mohl, nesnažil se ničeho dosáhnout, prostě jen žil. Avšak jednoho dne se vše změnilo. Shodou okolností se přihodilo, že začal více přemýšlet o světě kolem sebe. To ho dovedlo k několika zásadním otázkám. Od té doby nemohl zapomenout na prožité události a vrátit se zpátky ke starému životu, musel znát odpovědi. A tak se stalo, že se Sneer jednoho dne dozvěděl pravdu…

Limes Inferior - Janusz A. Zajdel

Román Limes Inferior se odehrává ve fiktivním mnohamilionovém městě, jakých je na světě mnoho. Jmenuje se Argoland, ale název není důležitý. Důležité je, že při bližším pohledu by vám připadal jako jedno velké mraveniště, z kterého ale není úniku. Jelikož jsou všechna města na světě stejná a za nimi se nachází pouze zemědělská půda, nemá nikdo z obyvatel důvod někam jezdit. Nehledě na fakt, že na takovou cestu by měl málo kdo z nich peníze či chcete-li body. Body jsou totiž v Argolandu oficiální měnou. Dělí se na červené, zelené a žluté, přičemž lidé dostávají body podle své třídy inteligence, kterých je celkem sedm. Záleží také na práci, kterou vykonávají, avšak díky celosvětové automatizaci pracují pouze vyšší třídy. Pokud jste tedy nulák, můžete si dovolit za své žluté body takové věci, o kterých se šesťákům může pouze zdát. Důležitou věcí v životě obyvatel Argolandu je Klíč. To je univerzální zařízení, které slouží jako platební karta, občanský průkaz, pas a vůbec všechno, na co si vzpomenete, v jednom. Body se tedy ukládají na Klíč a vy si za ně pak můžete v různých automatech po městě koupit jakékoliv zboží.

Ideálem společnosti se zdá být takový stav, kdy nikdo nebude pracovat a všichni si budou pouze užívat života, jelikož všechnu práci budou vykonávat stroje. Nevypadá to jako špatný život, že? Ovšem každý systém má své mouchy. A v tomto případě jich není zrovna málo. Přes všudypřítomnou policii a její tajné agenty bují v Arglonadu různé formy zločinu. Ať už se jedná o černý trh s body, výroba nelegálních zařízení na oblafnutí automatů či lifterské a downerské služby. Lifteři a downeři jsou závislí na této společnosti a jsou jejím výrobkem. Živí se tím, že nelegálně zvyšují či v případě downerů snižují inteligenční třídu jejich zákazníků. O takové služby je samozřejmě velký zájem, díky zvýšení své třídy si totiž můžete sehnat lepší práci a tím pádem máte také šanci získat více bodů.

Hlavní hrdina Sneer je jedním z lifterů. Není však ledajakým lifterem. Sneer patří mezi těch pár s opravdu dobrou pověstí, kteří z vás dokážou udělat i nuláka. Tato práce nabízí velký výdělek při poměrně krátké pracovní době. Sneer má tak spoustu času na utrácení svých „těžce vydřených“ žlutých bodů a užívání si života. Pokud je něco takového v Argolandu vůbec možné. Tento jeho bezstarostný život však skončí, když si po jistých událostech uvědomí, že vlastně o světě, ve kterém žije, vůbec nic neví. Nikdy ho nezajímala podstata věcí, nikdy se neptal proč, prostě mu stačilo, že věci fungují. Tak jako to stačí ostatním lidem v Argolandu. Jednoho dne potká Sneer tajemnou dívku, do které se zamiluje. Dívka, Alenka, se nakonec stane nejen symbolem jeho lásky, ale zároveň symbolem pravdy o věcech, o které se do této chvíle nezajímal, protože v něm zanechá spoustu dalších otázek.

Limes Inferior je dílo, které bychom mohli nazvat antiutopické stejně jako například slavný román Raye Bradburyho 451 stupňů Fahrenheita. To znamená, že se odehrává ve fiktivním světě, jehož společnost se ubírá špatným směrem a má navíc zásadní chyby. Ty jsou zapříčiněny především fanatickým prosazováním ideologických principů. Pokud jde o samotné lidi, ti jsou v Argolandu zavření jako slepice v kurníku, bez možnosti nějaké zásadní změny svého života. Většina z nich si to však neuvědomuje anebo nechce. Ti, kteří se pokusí zjistit pravdu a snaží se šířit své pochybnosti dále, jsou rázným způsobem umlčeni. Sneerovi se však podaří dostat až na vrchol této velké frašky, kde se dozví ohromující pravdu, která mimochodem tak trochu mění vyznění celého románu.

Je zřejmé, že Zajdel se v knize zamýšlí nad lidskou společností a především nad politickým režimem své doby. Společnost Argolandu připomíná nepovedeného křížence komunismu a kapitalismu, který je díky přehnanému ideologismu naprosto nefunkční a absurdní, avšak je nadále uměle přiživován těmi několika vyvolenými z úplného vrcholu společnosti. Obyčejní lidé nemají tušení, kdo řídí svět, a protože si myslí, že dosáhnout nulové třídy je maximum, netuší, co je za touto hranicí. Odtud také latinský název Limes Inferior, jehož překlad zní v češtině dolní hranice. Tato hranice odděluje známé od neznámého.

V novém vydání nechybí dvě autorovy krátké povídky s názvem Živá torpéda a Vyšší zájem, které k románu dobře zapadají. První z nich se odehrává na Měsíci, kde se banda únosců snaží získat zbraně hromadného ničení, které zde ukryli kdysi dávno tři vojáci. Druhá pak popisuje rozhovor spisovatele, který se snaží prodat svou knihu nakladateli. Děj knihy však příliš připomíná dění ve skutečném světě, což je v režimu, ve kterém žijí, velký problém.

Je nad sluce jasné, že román ze svého lesku od dob prvního vydání v roce 1982 nic neztratil. Otázky, které Zajdel v románu řeší, jsou, možná trochu překvapivě, stále aktuální. Kdo má tedy chuť na trochu toho filozofování, nechť neváhá.

Totalitní společnost, v níž jsou lidé rozděleni do tříd a odměňováni podle své inteligence, funguje zdánlivě bez problémů. Všichni jsou si rovni, i když někteří jsou si rovnější. Každý má nárok na základní potřeby – potraviny, bydlení, zdravotní péči. Lahůdky a luxusní zboží jsou ale jen pro ty s vyšší třídou, kteří mají přístup k „tvrdší měně“. Ta se dá ale naštěstí směnit a veksláci jsou všudypřítomní. A pak jsou tu lifteři. Máte-li dost peněz, dokážou nejrůznějšími nelegálními způsoby „vyliftovat“ vaši třídu, a tak vám zvýšit úroveň a příjmy. Sneer je jedním z těchto „veksláků“, který se na režim adaptoval. Přesto se začne zajímat, jak systém může fungovat, když se zdá, že společnost řídí pouze vyliftovaní hlupáci. Proniká do stále hlubších tajemství, včetně toho nejutajenějšího – kdo to vše řídí. Janusz A. Zajdel se stal počátkem osmdesátých let 20. století nejvýraznějším kritikem režimu v rámci science fiction a Limes inferior je jeho vrcholným dílem v tomto směru. (anotace)

• Limes Inferior
  • Autor: Janusz A. Zajdel
  • Překlad: Jaroslav Olša Jr. a Pavel Weigel