Mark Stone 53 – Ve stínu pravdy – Macek Petr

Máme tady konec ledna a s ním i nový sešit seriálu Mark Stone. Opět jde o tuzemský produkt, takže příznivci původního garénovského provedení tradičně zapláčou. Jak se již u nás pomalu stává tradicí, i tento díl (zatím) nekonečného seriálu je laděn silně humoristicky, až parodicky.

Macek Petr - Mark Stone 53 - Ve stínu pravdySDPP má finanční problémy a generál Khov se snaží vyrazit ze státního rozpočtu vyšší příspěvky. Na předváděčce pro sezvané VIP se ale Mark Stone nepředvede právě nejlépe. Následně je vyslán na misi na planetu Salazar, kde má odhalit černou skládku průmyslových odpadů a pokud možno odhalit pachatele. Jako „nestranný“ pozorovatel, jehož úkolem je podat zprávu o využívání prostředků SDPP je na misi přidělen policejní poručík Bob Wagner. Výpravy se samozřejmě účastní i Ray. Po příletu k Salazaru absolvují naši hrdinové nepříliš úspěšný souboj s neznámou malou (a zatraceně hbitou) lodí, který přežijí hlavně díky Bobovi. Krátce po vylodění na povrchu objeví Mark  skládku odpadu, zároveň ale domorodci polapí a kamsi odvezou Boba. Následuje pátrání po zmizelém, zjištění několika překvapivých skutečností a pak už události následují ve zběsilém tempu.

Celý příběh odpovídá duchem i provedením tuzemskému přístupu k tématu. Má tudíž klasické přednosti, ale i nedostatky. Dodržování reálií a daných pravidel původní Garénovy série bylo autorem odsunuto na druhou kolej (hrdinové se vyloďují na primitivní planetě v běžném kosmonautickém „civilu“ a pak zoufale shánějí stylový oděv), v textu převládají humorné složky, větší či menší jedovatosti a zlomyslné narážky na naši současnost.

V přijatelné míře jsou zde parodovány samotné základy tohoto knižního seriálu (mj. Mark s Rayem musí prchat před nadrženými ženskými), ale autor  nepřekročil určitou mez přijatelnosti (jako se to povedlo Jiřímu Pavlovskému v minulém dílu). Samozřejmě zde nechybí patřičná porce bitek, útěků a soubojů, kořeněná trefnými hláškami a pořádnou porcí černého humoru. Pomineme-li tedy jistou (tradiční) svévoli v nakládání s reáliemi  původního seriálu, máme v ruce celkem podařené pokračování oblíbené řady vlakového čtiva, při jehož čtení se slušně pobavíme.

Obrázek na obálce je tradičně od Petra Bauera a přes své až nemístně naivistické pojetí věrně vystihuje jednu z klíčových scén příběhu. Chyb v textu je tentokrát poněkud více než bývá v téhle „knižní“ řadě zvykem, bude tudíž zapotřebí zlepšit práci korektora. Celkové provedení jinak nevybočuje z ustáleného průměru, pouze se zvedla cena na 79,- Kč ve volném prodeji.