Mark Stone 55 – Zkáza Tortugy – Rosenbaum Zdeněk

V obvyklém dvouměsíčním intervalu vychází nový díl dnes již klasického knižního seriálu Mark Stone. S příběhem „Zkáza Tortugy“ se na českou scifistickou scénu po dlouhé pauze (pomineme-li povídku ve sbírce „Anděl posledního soudu“) vrací Zdeněk Rosenbaum.

Rosenbaum Zdeněk - Mark Stone 55 - Zkáza TortugyMark Stone je vyslán na  záchrannou misi na planetu Girsa. Jeho úkolem je najít ztraceného agenta na planetě, jejíž vcelku pacifisticky založené obyvatelstvo je na úrovni doby kamenné a běžně používá mimosmyslovou formu komunikace. Krátce po příletu se Mark setkává se záhadou – kde se na primitivní planetě vzaly podivné (a dost nebezpečné) bytosti, které jsou výsledkem brutální genové manipulace? Proč je místní příroda nepřátelská k androidům? Velice rychle se ukazuje, že kritická oblast se nalézá poblíž místního moře. Mark vyráží pátrat do podezřelé lokality a z dosud relativně běžné mise se stává dramatický boj o přežití.

Zdeněk Rosenbaum se vrátil na scénu v plné formě a s vydařeným příběhem, kterému nechybí nic typického pro řadu „Mark Stone“ a zároveň zachovává všechny prvky typické pro Rosenbaumovy staré povídky. Samozřejmě zde nalezneme všechny atributy klasického dobrodružného díla – exotické prostředí, nezvyklou přírodu, záhady k rozluštění, lásky, souboje, opravdu nebezpečné nepřátelé, šíleného vědce či zrádce. Autor se však nenechal svázat danými rámci této řady čtiva, ale naopak je s dovedností sobě vlastní využil k vytvoření dosti osobitého díla (už obligátní zahájení v Khovově kanceláři nemá v jeho podání chybu!). Ve vyprávění není nouze o různé dějové zvraty, nechybí akční ani milostné scény, občas zazní i nějaká hutná hláška, ale v řadě českých „Stounů“ běžný drsný (a velmi často černý) humor se zde vyskytuje spíše v omezené míře a v pro Zdeňka Rosenbauma (nikoliv však pro čtenáře) typické formě.

Pro dnešní (zejména mladší) čtenáře poněkud nezvyklý styl vyprávění a z toho plynoucí ne příliš běžné podání za jiných okolností „tuctových“ situací, na které už jsme z dobrodružství nezničitelného kapitána zvyklí, zřejmě nenadchne přívržence Garénovské klasiky, ale skuteční čtenáři ho zcela jistě ocení.

Celkové zpracování je pro řadu „Mark Stone“ typické, tradiční obrázek Petra Bauera na obálce vcelku koresponduje s obsahem, úprava i rozsah textu je na běžné úrovni pro daný typ publikací.

Zatím poslední díl oblíbeného knižního seriálu je tudíž možno doporučit nejen sběratelům uvedené řady, ale i čtenářům klasické české sci-fi.