Mark Stone 68: Absolutní spravedlnost – Linc Míla

Po již tradiční roční odmlce se objevil další Mark Stone a s ním vstoupil do této řady další autor – Míla Linc. Čtenáře na první pohled upoutá depresivní obálka Milana Fibigera, která je dokonale „k věci“. A co nás čeká uvnitř?

Linc Míla - Mark Stone 68: Absolutní spravedlnost Mark Stone je opět je v těžkém průs…, pardon – před soudem. Ten mu tentokrát spočítal všechny jeho hříchy včetně těch, které ještě nestihl spáchat, a poslal našeho hrdinu do chládku. Tedy do chládku – ve skutečnosti na třináct let na krajně nepřívětivou vězeňskou planetu Sardak. Vzápětí končí za katrem i plukovník Parker, odstaveni jsou generál Khov i admirál Neuman. Lidským vesmírem se šíří podivné drahokamy a situace se stává zoufalou. Poradí si statečný kapitán i v této krajně nepříznivé situaci?

Nový příběh patří k dobrodružné klasice a až na pár detailů se celkem drží zavedených pravidel a reálií této konkrétní knižní řady. Najdeme zde sice poněkud větší porci spiknutí, než je obvyklé, na cizí planetě narazíme na velmi pěknou ukázku z prostředí třicetileté války. Dostane se nám i přehršle intrik, soubojů a bitek na všechny myslitelné způsoby a navrch i nějaké to poučení – třeba že „sliby se maj plnit – nejen o Vánocích“. Textu se nedostává humoru, ať již klasického, nebo poslední dobou obvyklejšího černého.

Čtenáři jsou servírovány veškeré obvyklé složky „šutrákovských“ příběhů, ale vzhledem k omezenému rozsahu publikace působí spíše dojmem hutného extraktu, než klasického lehkého příběhu. Na příliš barvité líčení zde prostě nezbylo místo a přes obligátní průběh působí výsledné dílko velmi stroze a depresivně. Autorovi nelze upřít profesionalitu a dobré zvládnutí tématu i jazyka, zdá se ale, že na tuto řadu koncipoval svůj příběh až příliš temně.

Samozřejmě by se v textu našlo i pár much, ale ty nepůsobí příliš rušivě a nemají vliv na celkový dojem. I přes výše zmíněné nedostatky je „Absolutní spravedlnost“ v řadě Mark Stone po obsahové stránce jedním ze zajímavějších kousků a rozhodně bude tento díl přitažlivý pro sběratele a příznivce nezničitelného kapitána Vyvstává ale otázka, kdy vyjde další díl a v jaké bude kvalitě. Že by „do roka a do dne“?

Michael Střelec Pešťák (redaktor)

Strelec.M.P@sez­nam.cz