Mark Stone – Peggy v nesnázích – Ríša, Vlado

Po tradičně dlouhé odmlce se objevil další Mark Stone. Tentokrát ho první víkend Festivalu fantazie prakticky vlastnoručně distribuoval autor a (zřejmě hlavní) nakladatel v jedné osobě – Vlado Ríša. Na pultech obchodů se nový díl objevil až později.

Ríša, Vlado - Mark Stone - Peggy v nesnázích Mark Stone je opět na „dovolené“, tentokrát ale služebně. Z pověření generála Khova pátrá po jeho zmizelé sekretářce Peggy. Ta se na stará kolena zamilovala do ekologického aktivisty, načež si vzala dovolenou a na ní se ztratila. Za vším jsou evidentně zájmy několika průmyslových korporací, a tak se Mark s Rayem vydávají na válečnou stezku, na níž budou použity lsti, lasery, kulomety a dojde i na meče a pěsti. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že Khovova nová sekretářka pracuje zároveň pro jednu z výše zmíněných korporací.

Nový příběh patří k dobrodružné klasice, byť řada prvků vychází z reálu – zelení teroristé a aktivisté propojení s nejrůznějšími korporacemi, vydírání na objednávku ze strany aktivistů, nátlak, výhrůžky…. Vesmírných bitev v klasickém rozsahu se tentokrát nedočkáme, přestřelek, rvaček a nějakých těch bitek je tu ale relativně dost, stejně jako osobitého humoru. Na sex tentokrát hrdinům prakticky nezbývá čas (i když úplně nechybí), protivníci rozhodně nespí na vavřínech a rozvíjejí svou podvratnou činnost jak na průmyslových, tak na primitivních světech.
Zdálo by se, že jde o jeden z lepších dílů série, což je z hlediska vlastního příběhu i pravdou. Což o to – napsané je to svižně, děj odsýpá, postavy se prakticky ani na chvilku nezastaví, čtenář se baví. Také obálka Milana Fibigera nevypadá špatně. Sedí dokonale k jedné epizodě v ději a pozorní čtenáři s dobrým zrakem si při jejím detailním zkoumání přijdou na své.
Je zde však několik vad na kráse. Zaspali korektoři – pokud tedy nějací dostali text do ruky. Množství překlepů je tentokrát větší než malé a jeden luxusní podnik dokonce v průběhu děje změní jméno, aniž by to měl autor v úmyslu.
Jde sice o zdánlivé banality, ale i ty mohou posloužit jistým funkcionářům fandomu k neomalenému paušálnímu očerňování tuzemských autorů.

I přes výše zmíněné nedostatky je Peggy v nesnázích v řadě Mark Stone po obsahové stránce jedním z těch lepších kousků a rozhodně bude zatím poslední díl zajímavý pro sběratele a příznivce dané knižní řady.

Tradiční řada vlakového čtiva přežívá hlavně díky speciální péči Vlada Ríši a snahám obou nakladatelství (Golem a Poutník) a nezbývá, než doufat v její další přežití.

1. Výsměch
    “Jde sice o zdánlivé banality, ale i ty mohou posloužit jistým funkcionářům fandomu k neomalenému paušálnímu očerňování tuzemských autorů.”Tak tomuhle se říká profylaktická obrana. :-)) Nechápal jsem proč Ikarie zařadila nesmyslný a místy až stupidní článek o MS a ono to bylo PROMO. 🙂 Akorát bývalo zvykem, to ve slušných periodikách i takto označit. Směju se na celé kolo, jak se všichni dopředu obrňují proti jakýmsi intelektuálským odsudkům. Toto by totiž nikdo nekritizoval. Byla by to naprostá ztráta času. MS je totiž tak špatný až je mimo kategorie. :-))

2. Problém je,
    že Rampasův jarní útok v Interkomu, primárně mířený proti JWP a Mírovi Žambochovi (a využívající přehlédnuté chyby v textu), leč v reálu očerňující všechny autory “konkurenční” řady JFK, způsobil vážnou zdravotní újmu Honzovi Hlávkovi. Ten rozhodně špatně nepíše, ale byl paušálně zahrnut mezi (český) odpad. Šutrák má všeobecně kolísavou kvalitu, ale v kategorii “rodokapsů” a jiného vlakového čtiva je pořád alespoň v průměru. A že pár cvoků klasicky česky vychcaně volá po Jaguáru za cenu Trabanta? To není problém nakladatele. Je problém Rampase a spol, že programově škodí tuzemským autorům – včetně Kadlečkové, kterou tahle grupa prosazuje přes “mrtvoly” ostatních.

3. Interkom nečtu
    Aby bylo jasno, mně nevadí, že to někdo píše a spousta (možná) čte. Mně vadí, že se to oslavuje a okecává jako by to bylo rodinné stříbro.

4. Ve svý kategorii
    to rodinný stříbro je. Aspoň místama. Pro dost lidí jsou obě série startovací rampou, pro jiné se můžou stát útočištěm na starý kolena. A pro někoho jsou důvodem paušálně zatratit celou tuzemskou tvorbu bez ohledu na následky.

5. Marka Stonea sice ignoruju už nějakých 16 let, ale kombinace tohoto názvu a obálky by mě v knihkupectví spolehlivě přinutila obejít knížku štítivým obloukem.

6. takže zdravím od terakotové armády
    Byla fakt ohromná, větší je už jen Velká zeď a řada JFK 🙂 Pro Janu a Isaaca – už před lety jsme s Mirkem v několika rozhovorech jasně řekli, že JFK má být čistá dobrodružka pro lidi, kteří chtějí číst dobrodružné příběhy z různých paralelních světů. Issacu, stejně jako inťouši okecávají a oslavují v podstatě nečitelné knížky typu new weird (jen se to bojí říct nahlas), tak nám se prostě líbí psát akční příběhy a pokud se nás někdo ptá v rozhovorech na JFK, tak na to (logicky, slušně) odpovídáme…A už jsem to říkal stokrát, ale zřejmě marně: to, že nás čtou naši milí “mlaďasové”, ale i lidé podstatně starších ročníků, kluci, holky, chlpay, ženy, to je jedna věc. (To se moc knížkám nestává.) Druhá věc je to, že aby člověk začal vnímat literaturu od lidí jako papá Hemingway nebo depkoidní Dostojevskij, musí logicky někde začít. No a my jim nabízíme naše příběhy. Co je na tom proboha tak hrozného? Fakt jsem nepochopil celou tuhle přiblblou válku, rozpoutanou pár neschopnými mindráky v čele s držitelem Černé Ďury, samozvaným prezidentem Fandomu, proti československé původní dobrodružné tvorbě… Přísahám na podpis objevitele terakotové armády, který mám v knížce přímo ze Xianu, že jsem to opravdu a vážně nepochopil. Jen vím, že závist, tupost, neschopnost a “umění” pomluvy jsou u nás ceněny jako ctnosti. Což je smutné…Toť vše – a těším se se všemi na mé padesátiny (sms pošlu, bude to i na facebooku) – a s těmi co nepřijdou, páč jsou zdaleka, se uvidíme v Brně nebo v Chotěboři. Mějte se. Váš terakotový JWP.

7. Re: takže zdravím od terakotové armády
    A proč se s příspěvkem obracíš na mě, jwp? Nenapsala jsem ani slůvko o JFK, mně se jen nelíbí název ani obálka tohoto konkrétního dílu Marka Stonea (pravda, nelíbí se mi skoro žádná obálka z této série:-)). Do nějaké války jsem se nezapojila, oddychovky čtu a neodsuzuju (včetně JFK;-)).

8. to jwp
    stejně jako ty se fandom opírá do jfk a MS stejně ty se opíráš do new weirdu. Sorry chlape, ale říct o New weirdu, že je nečitelný může říct jen naprostý ignorant. Myslím, že si kapánek moc zahleděnej do dobrodružné literatury, naopak si myslím, že kdyby jsi si přečetl pár knih z new weirdu, mohl by si třeba serii jfk něčím ozvláštnit. Tvůj kyberpunk je skvělej, tvoje představa fantasy (ken wood) taky, věř mi mohl by to být přínos pro tvé tvůrčí schopnosti.

9. jana677 a sicco
    Přijďte koncem září do Zapomenutýho času a poplkáme… Datum bude ještě určené přesněji. Sicco, snad jsem toho o new weird zas toho tolik neřek :o) Jen jsem naznačil, že různou literaturu mohou různí lidé vnímat různě. Kromě Perdida mě holt nic jinýho moc nevzalo, ale nepíšu o tom přiblblý články ani hnidopišský recenze…. A tohle byl můj jediný jednovětý příspěvek k new weird za 5 let a hned jsem ignorant, kurnik šopa, to je rychlý šuplíkování! No co, jdu si zas pustit Plan 9 from outer space, jedinej pořádnej sci-fi film…

10. Tyhlety urputný hádky o jeden pšouk mě berou. Já čtu New weird, něco (spíš povídky) mě naprosto vezmou, něco nedokážu ani dočíst… To samý platí i pro “vlakové čtivo”. Jirko, Tvůj kyberpunk “žeru i s navijákem”, povídka v Robotech a lidech je vrcholem té sbírky (a to říkám, byť v ní jsem sama zastoupena :o)), ale do Ken Wooda jsem se nedokázala začíst. Plyne z toho něco, ptám se. Do Zapomenutého času přijdu ráda, myslím, že zoči voči se plká lépe než po mailu :o))

11. osobní názor
    ….Rampasův útok na JFK jsem nečetl, ale už jen z principu si myslím, že Prezident českého Fandomu má jako svůj svatý úkol propagovat a velebit SF/Fantasy (aspol) knihy, filmy a lidi kolem…před všemi co jsou “mimo” fandom. Pokud si dovolí kritizovat část SF je to stejný trapas, jako když náš prezident kecá do ekologie a poučuje zahraniční ekonomy o “zázraku českého hospodářského růstu”.

12. 2 Martina
    Martino, plyne z toho (z tvého nezačtení se do KW), že… a) KW jako takový zřejmě není tvůj šálek čaje.b) jsem to nenapsal tak dobře, aby tě to baviloc) máš holt raději větší drsárny a ironii, než je pohádkový KW.A do Času přijď, datum vidím tak na konec září, ale ještě dám přesně vědět.

13. Roberte
    100% souhlas, problém je jen v tom, že tihle dva rozumprdové si o sobě vážně myslí, že všemu rozumí a mhou každého poučovat. Malý příklad za všechny: Rampas mi kdysi zkritizoval to, že v JFK 02 zní bronzové zvony, že to je nesmysl, vyrábět zvony z bronzu.Kromě toho, že jsem ho odkázal na odbornou literaturu i na třeba známý fakt, že Němci ke konci války zabavovali kostelní zvony (právě proto, že byly z bronzu) na výrobu děl, jsem se ho optal: “A podle tebe, z čeho se teda vyrábějí zvony?”A tenhle nadčlověk s titulem (pozor, podle něj lidé bez titulu nemohou psát SF! To řekl v televizi.) sebejistě: “No přece ze zvonoviny!”A já na to řekl: “Jo, a šípy se vyrábějí z šípoviny a střely ze střeloviny”, a od té doby beru jeho rádoby recenze – (což jsou jen vytrhané věty z kontextu a sem tam objevený překlep, nad čímž se tenhle “znalec” rozepisuje na půl strany) – stejně jako jeho, tedy… Nemusím to snad rozvádět dále 🙂