Městské války 1 – Zlatý kříž – Renčín Pavel

Zlatý kříž, nový román Pavla Renčína, je úvodním dílem trilogie Městské války. Tato městská fantasy se odehrává na území České republiky, největší část příběhu v hlavním městě Praze. Vypráví o obyčejném člověku, jenž je proti své vůli vtažen do světa, který se skrývá ve stínu toho, v němž žijeme, do světa, o jehož existenci nemá většina smrtelníků ani tušení. O muži, který se má stát hrdinou a zachránit Matku měst.

Renčín Pavel - Městské války 1 - Zlatý křížVáclav Vran žije všední život. Sám je s ním spokojený jen tak napůl. Díky práci finančního analytika má slušné příjmy, ale ty jsou vykoupeny nervy a stresem. S přítelkyní Marcelou, která je pracovně ještě vytíženější než on, se doma spíše míjejí. Je zvyklý chodit v přepychových oblecích od Hugo Bosse a potrpí si na dobrou společnost, obzvláště dámskou. Život mu běží v předem určených kolejích.
Když se jednoho dne vrací domů z práce, je přepaden v Havlíčkových sadech. Ďábelská černá bestie by z něj nadělala hromádku sekané, kdyby s ní o Václavův život nesvedl souboj neznámý hrdina v kroužkové zbroji.
Václav sice přežije, jeho starý život je však už jednou provždy mrtev. Vašek objevuje svět, který se nenápadně skrývá ve stínu všední reality. Pražany, pro něž čest není jen prázdné slovo. Muže a ženy nosící pod kabáty skryté meče; meče, které zosobňují jejich občanské právo. Svět mající mnoho vrstev a ještě více tajemství. Tajemství, která zná jen hrstka bytostí. Město je živé, dýchá, tepe mu srdce a má svou duši. A také značnou moc. Praha ale krvácí a pomalu o svou sílu přichází a slábne. Potřebuje hrdinu, který ji zachrání. A k údivu všech je tím vyvoleným právě Václav.
Dokáže ale překonat svou zbabělost, lenost a sobeckost, aby to dokázal? A chce vůbec? Na dlani se mu skví černá skvrna, která k němu neustále přitahuje nebezpečného černého démona. V dalších střetech s ním padnou i Václavovi noví přátelé. Jak se zbavit této neustálé smrtelné hrozby? Kdo chce oslabit a zničit Prahu? Existuje pro ni pomoc? Jakou roli v tom všem má vlastně sehrát on sám? Václav musí nalézt odpovědi na celou řadu otázek. Mimo to musí ještě jedno. Přežít.

V prvním díle Městských válek, Zlatém kříži, jsme spolu s hlavním hrdinou Václavem poodhrnuli oponu a vstoupili do nového světa a reality. V tomto světě se odehrává také děj Labyrintu, Renčínova online románu, jenž byl na pokračování uveřejňován na jeho internetových stránkách. Zlatý kříž, jako správný úvodní díl, otevřel děj a spoustu otázek nachystaných pro rozvedení a vyřešení v dalších dílech trilogie. Uvidíme, čím nás v nich autor překvapí a jak se bude linie příběhu dále rozvíjet.

V Městských válkách vidím jisté protknutí autorových předchozích dvou románů. Ne snad, že by se zde objevovala návaznost na děj, příběh či postavy z jedné či druhé knihy. Renčínovu prvotinu Nepohádku připomíná prostředí Prahy jako města s magickými a fantastickými prvky a jeho prolínání s pohádkovým světem Utopie. Podobnost druhé knihy, Jména korábu, se Zlatým křížem je v jazyce, jímž jsou obě díla napsána, jazyce, jenž je stejně barvitý jako svět Městských válek. Má v sobě něžnou a hravou poetiku, jakož i krutý a ostrý břit. Jazyk je velkou předností Zlatého kříže, umocňuje a dokresluje atmosféru, svět se díky němu jeví mnohem skutečnější, plastičtější. Některé pasáže mohou dokonce připomínat báseň převedenou do prózy. Autor rád používá vlastní, nezvyklá slovní spojení. Jako názorná ukázka poslouží tento úryvek z knihy:

“Pokoj plul v mlze ranního smogu. Za oknem bušily tisíce ocelových koní do asfaltu magistrály. Vzduch přetékal jejich provokujícím řevem a pískáním nespokojených brzd. Na semaforu chrochtali jako v boxech před startem závodu. Polis se slastně zaposlouchal do jejich písní. Červená za pár sekund pohasne. Teď. Ozvalo se oranžové túrování, a než stačila vzplanout zelená, strop podzemního pokoje se zatřásl, jak dravci vyrazili. Polis přivřel okénko těsně nad hradbou chodníku a ono osleplo, jako by jím nikdy nenahlížely nohy kolemjdoucích. Spokojeně si pročísl vous. Dnes měl vzduch plnou chuť, to znamenalo slušnou zácpu na Nuselském mostě, která se nejspíš táhla už od Pankráce. K tomu se navíc od Holešovic blížila bouřka.”

Žánr městské fantastiky je zase bohatší o jedno dílo a jeden, nejenom městský, svět. Svět nám velmi blízky, neboť příběh se odehrává v Praze a na dalších místech naší republiky; vystavěný a vytvořený s velkou pečlivostí. Realita s fikcí jsou zde namíchány do zajímavého koktejlu. Místa nám důvěrně známá, kolem kterých denně chodíme, a tak pro nás zevšednělá, nám autor ukazuje z jiného úhlu pohledu. Jakoby nám podával kouzelné kukátko, v němž vidíme, co tato místa skrývají za šedou maskou, jež halí jejich skutečnou tvář. Město a jeho okolí tímto získávají nový rozměr.

Hned na začátku příběhu nás autor nekompromisně vtáhne do děje, stejně jako hlavního hrdinu. Děj románu je svižný a unáší nás s Václavem rychle a dravě jako řeka. Zpočátku se zdá, že se spolu s Vaškem topíme, točí s námi proud, pohazují vlny a my nevíme, kde je nahoře a kde dole. Žádné dlouhé zdržování, rovnou na věc, pořádně čtenáři zamotat hlavu, ať ho to vtáhne do děje. Ať ho svět knihy pohltí a přečte ji na jeden hodně dlouhý nádech, aby se na poslední straně vynořil spokojený a zvědavý na další jízdu v druhém díle.

85%

1. recenze Městských válek
    Bravo Sally, velmi výstižná recenze, která zachytila všechny aspekty,jimiž Renčínova kniha Zlatý kříž působí na čtenáře! Snad by tam ještě chyběla zmínka o dalších postavách, z nichž některé jsou vskutku jedinenčné. Například lord Itivan, šéf špionážní služby Paní Prahy, který má podobu tradičního “kocoura v botách” – a je prostě neodolatelný! Nebo major Ziffernik, bizarní průzkumník a potápěč z pražských kanálů, jenž může hrdě konkurovat starému odbojáři Kořínkovi či veliteli ponorky Kraksny Vúdymu z paralelního Pavlova románu Labyrint. Zajímavá je také v Městských válkách spousta různě zašifrovaných literárních odkazů na jiná díla fantastiky, od Mozarta až po D. Lynche, která tam poučený čtenář pro své pobavení objeví. A v neposlední řadě mě nadchlo i propojení s dávnými mýty přírody skrze lesního démona Žďára, Plivníka a “mytága” pravěkých lovců. Tak tolik snad na doplnění. Moje recenze vyjde v lednové Pevnosti, tam ovšem člověk nemá tolik prostoru, rozsah je striktně daný, a tak musím vybírat, co zmíním a co pominu.

2. to Otomar
    To Otomar: Původně jsem tam taky chtěla zmínit některé z těchto postav, protože jsou opravdu jedinečné, ale zase jsem nechtěla obrat ty, co Zlatý kříž ještě nečetli, o překvapení. Kdybych třeba hned od začátku dopředu věděla, že Itivan je kocour, tak by mi pak při čtení u příslušné pasáže nespadla čelist až na knížku. Nemám ráda prozrazovat dopředu příliš.Propojení s mýty mě nadchlo taky, moc se mi líbila Swrotka i Žďár.To víš, Otomare, recenze se teprve učím, tohle je moje premiéra 🙂

3. Doufám, že tahle recenze zabere a konečně někoho osloví, protože tahle knížka potřebuje podporu jak “sviňa drbání”… Od 18.11. byl u nás prodán toliko JEDEN kus – to je vážně děsné!!! :-/

4. Problém je, že tady na FP vždycky přesvědčuješ přesvědčené… Vím to podle Tiny i Psí zimy… největší efekt má propagace mezi lidmi, kteří o fantastiku ani nezakopnou… Ostatně, o tom jsme mluvili u Brisingra.

5. Propagace
    S tím přesvědčováním přesvědčených je to sice pravda, na druhou stranu knihkupec (vlastně ani nevím, jak se jmenuješ křestním 🙂 ) říkal, že i diskuze tady, na FP, může prodej určitým způsobem ovlivnit. Že? 🙂

6. Pro paní Alraune: …od 21.11. (včetně) bylo u nás prodáno – Past 8 ks., (k tomu 2x 1 díl, 3x 2 díl), 4 x Psí zima…tisíce to nejsou (Wievega se ve stejném období jen u nás prodalo přes 245 ks. :-/), ale o něčem to taky svědčí… ;-)Pro Pavlu: …říkal jsem to, ale možná jsi to přeslechla … slyším na Dušana nebo na DAXe 😀

7. A ano, ovlivňuje to prodejnost. A má to ještě jeden vedlejší efekt – stávám se díky účasti na zdejších stránkách známou “postavičkou” – už asi tři lidé se mě ptali, zda jsem to já…a bylo to vždy příjemné krátke poklábosení.

8. to jsou prodeje opravdu neveselé 🙁 My však známe své hrdiny a idoly a nenecháme je padnout!!! -)

9. To Fenris
    ..tak pravil pán! Staniž se… 😛

10. Otomar, Sally: No minimálne jedného ste presvedčili.:-) Uvažoval som o kúpe, ale chcel som počkať na nejakú podrobnejšiu recenziu. Priznám sa, že Labyrint mi nejako moc nesadol. Našťastie idem na Fénixcon, takže v piatok “prepadnem a vyplením” Arrakis (alebo ich stánok na FXC).

11. Knihkupče, jáje, díky za info. To v našich poměrech nejsou špatné prodeje, zvlášť když vezmu, že hodně prodal Triton v akci 50% -. kdyby to takhle šlo všude. A ta Psí zima se dobře drží.Ad Fíveg – nojo, holt musím počkat, až mi Týnu zfilmujou 🙂

12. Knihkupče, jáje, díky za info. To v našich poměrech nejsou špatné prodeje, zvlášť když vezmu, že hodně prodal Triton v akci 50% -. kdyby to takhle šlo všude. A ta Psí zima se dobře drží.Ad Fíveg – nojo, holt musím počkat, až mi Týnu zfilmujou 🙂

13. To Alraune
    Už se těším na těším na titulek-stužku-nálepku na Vaší knize: “Scenář podle této knihy prodán na Barrandoow” 😀

14. Rád bych, ale nikdo za mě nechce vzít víkend…asi prostě nepůjdu do práce a BASTA! 🙂 Stejně jsem tu dnem i nocí…

15. To Aramon: Tak to jsem moc ráda, že má recenze splnila svůj účel 🙂 Přeju Ti příjemné počtení!

16. To Aramon
    Na Fénixovi s největší pravděpodobností odchytneš v sobotu odpoledne i autora na podpis. 🙂

17. Do Brna přijedu, na Fénixconu se objevím v sobotu odpoledne. Mám ještě nějaké další povinnosti, mimo jiné bych se rád setkal se znalci brněnského podzemí, abych načerpal nějaký materiál pro MV2. 🙂 Rád bych taky stihl všechny ty křty knížek JWP, Petry, atd. takže to bude nabité. 🙂

18. Knihkupče *brněnský*
    A kolik byste chtěl na Joštově prodat knížek o tom, že cajzli potřebují zachránit, he? To dá rozum, že Brněnské metro šlo líp.A nemohl byste si tu “paní Alraune” nechávat od cesty? Budí to ve mně asociace, které bych radši neměl 😉

19. Pane Vaňku
    Pane Vaňku, vy jste fakt vtipný :-)) proč píšete většinou takové suché faktografické komentáře, když umíte být tak vtipný?

20. To Jan Vaněk jr.
    …možná je to tím, že jsem slušně vychovaný -každému poděkuji, zdravím, k ženám se chovám slušně. To totiž člověka nic nestojí…Jen tak mezi námi – Brněnské metro nikdy žádný zázrak nebylo. A pokud se jedná o nějaké “asociace”, jsou zřejmě čistě Vaše – až PANÍ ALRAUNE řekne dost, nechám toho!

21. obalka
    Knihu jsem ještě nečetl, ale nepochybuju, že jako ostatní od Renčína bude stát za to. Na první pohled ale téměř zahání. Jedna z nejpříšernějších obálek, jaký jsem na knihách tohoto žánru viděl.

22. Kdo ví třeba prodejnost svědčí jen o špatném vkusu :))Jinak, tato recenze přesně vystihuje pocity jaké jsem měla při čtení já. A děkuji Sally, že už vím jak je převést do slov.

23. s tou prodejností je to ošidné. Já zatím vůbec netuším, jak si ZK stojí, a vlastně je to spíš starost nakladatele, ale třeba v knihkupectví v Londýnské jich prodali do dneška bez dvou třicet. Takže v této chvíli už vím i s Brnem o 29 kusech… :-)Jinak Alraune gratuluju a doufám, že v sobotu stihnu na Fénixconu křest její nové knížky 🙂

24. Čtu to už podruhé. Nejoriginálnější česká sci-fi za posledních deset let. Už se těším na pokračování!

25. Dyť je to skoro jedno. Někde tomu říkají magie, jinde zase sofistikované nanotechnologie.

26. Prodejnost Zlatého kříže
    Pracuji v knihkupectví Luxor na Václavském náměstí a zatím se vaší knihy prodalo 43 kusů (včetně té, co jsem si koupil já :-).

27. Díky, to mě těší. 🙂 Hlavně ta, kterou jste si pořídil Vy. Snad tedy nebudete zklamaný.

28. docetl jsem dneska, rozhodne dobre utracene penize 🙂 libilo se mi to moc a na dalsi dil se tesim. byly tam sice momenty ktere uz na me byly trochu moc “pohadkove” ale jinak super.

29. Dočetl jsem těsně před Vánocemi, vážně to není špatné. Dost bylo kulhánkoidních klonů, ať žije Zlatý kříž! Mimochodem – nechal jsem si naježit tohle, ještě ve výhodném kurzu :-)http://www.amazon.com/Complete-Aubrey-Maturin-Novels/dp/039306011X

30. Pavle, opět před Vámi smekám (a doufám, že ne naposled). Nikdykde s atmosférou Amerických bohů, to celé říznuté českým folklórem… Tohle je přesně dílo, které jsem si přečíst chtěl, ale obával jsem se, že si to snad nakonec budu muset napsat sám. Čili tímto taktéž děkuji, že nemusím. Alespoň nebude mít Michael šediny navíc ;)Jak to vidíte s pokračováním? 🙂

31. Pokračování
    Na pokračování intenzivně pracuji. Určitě vyjde příští rok, ale kdy přesně zatím netuším. Nechci to uspěchat a také samozřejmě záleží na nakladateli. Pracovní název zní zatím “Runový meč”, ale je dost možné, že se to ještě změní.Jinak moc díky. 🙂

32. pardon, samozřejmě jsem myslel letošní rok. Nějak jsem se zasekl vloni…

33. MV byly pro mne vedle Jména větru nejpříjmnějším překvapením posledních měsíců, jen tak dál. Jen ta nešťastná obálka…i já jsem odolával měsíc. Mno nic, jak bude chvilka, vystavím je zase “čelem”, za 3 měsíce se prodali žel bohu jen tři…