Mlhy věčnosti – John C. Wright

Johna C. Wrighta sice na našem trhu neprovází žádná velká pompa, ale jeho knihy vychází, takže je lidi snad i čtou. U nás se uvedl úvodním svazkem trilogie Zlatý věk, jejíhož završení se snad dočkáme již letos. Ještě dřív jsme se však dočkali završení dilogie Války snů, jež se nazývá Mlhy věčnosti.

Mlhy věčnosti

Začíná krátce potom, co skončila předchozí kniha. Vlastně se dá říct, že celý příběh byl rozdělen do dvou knih. Malá skupina hrdinů vedena strážci věčnosti je rozprášena. Hrozba vynoření bájného Acheronu z moře stále trvá. Hrdinové se tak musí znovu spojit, aby mohli čelit nepříteli. Jejich zbraněmi je jen nezlomný duch, výjimečný původ, jenž je předurčuje k hrdinství, a několik kouzelných artefaktů.

Autor při tvorbě příběhu použil mytologie různých národů. Je to především mytologie artušovská, křesťanská a antická. Právě toto, kdy je těžké odhadnout, odkud autor čerpal a kde začíná jeho tvůrčí invence, tvoří knihu pozoruhodnou. Stejně tak v tom ale spočívá její úskalí – můžete ji odvrhnout jako nestravitelný blábol. Čtenáři se tak podle mě rozdělí na dvě skupiny: jedni budou nadšeni a ke knize se budou vracet, druzí ji ani nedočtou.

John C.Wright na nás v knize vrhá nápady se zběsilostí Chiny Miévilla. Při tom je schopný vytvořit příběh, který zaujme. Jen struktura příběhu trochu vázne. Posledních dvě stě stran je zběsilou jízdou nápadů a snových slovních přestřelek. Wright zapomíná chvilkami trochu zvolnit, což ale můžou někteří počítat za klad. Tak trochu mimo je scifi vsuvka ke konci knihy, ale když se nad ní zamyslíte, má své opodstatnění.

Mlhy věčnosti jsou příběhem, kterému neschází jistý filozofický přesah. Je to příběh, na který se nezapomíná. Příběh, kdy sníte za bílého dne při otáčení stránek. Doufejme tak, že přepestrost příběhu nezabrání, aby vyšly i další tituly tohoto talentovaného objevu nového století.

Mladý Galen Waylock je posledním strážcem snové brány, za níž vyčkává prastaré zlo lačnící po světě lidí. Galenova rodina ji střežila po tisíc let a snášela posměch světa, který tuto hrozbu pustil z hlavy coby pouhý mýtus. Dokonce i Galenův otec se zřekl svého postu. Vzdal se víry v jiný svět, opustil Věčnost i liduprázdné mainské pobřeží a cestoval po světě jako voják. * Ale ve snovém světě zazněl bez povšimnutí varovný zvon. Nyní se v hlubinách probudili přisluhovači Temnoty a dlouhé, předlouhé roky služby dospěly ke konci. Do našeho světa vtrhlo vojsko bájných nestvůr a Galen s přáteli s nimi začali bojovat. Kvůli bitvě s nesmírnou temnotou se vrátil dokonce i jeho otec. Síly světla se shromáždily ve Věčnosti, a ta musí nápor ustát, jinak bude vše ztraceno. * John C. Wright je jedním nejvýznamnějších talentů nového století a jeho debutová SF trilogie Zlatý věk si vysloužila nadšené recenze. Nyní v Mlhách Věčnosti navazuje na výjimečný fantasy román Poslední Strážce Věčnosti, vzrušujícím příběhem, který nadchne všechny své čtenáře. (anotace)

• Mlhy věčnosti
  • Autor: John C. Wright
  • Překlad: Toman Tilcer