Mosazňák – Asher Neal

Další Asherův příběh Iana Cormaca nám přináší nové reálie onoho podivného prostředí, kde se na obrovské vzdálenosti cestuje pomocí runsiblových bran a prakticky na vše dohlíží umělá inteligence.

Asher Neal - MosazňákZačátkem léta vyrukovalo nakladatelství Polaris další knihu Neala Ashera. Jmenuje se „Mosazňák“ a přináší další příběh agenta Iana Cormaca z vesmíru Řádu, společenství založeného na cestování runsibly (mimoprostorovými „branami“) a prakticky řízeného sítí umělých inteligencí. Obálka od Steva Rawlingse je ve stylu, který se pro knihy z vesmíru Řádu stal již tradičním.

Po sežehnutí Occamovy Břitvy se zdálo, že se situace znormalizovala. Řádové UI sbírají zbytky džainské technologie, nejzajímavější zkoumají a zbytek likvidují. Bohužel se ukazuje, že ničivý paprsek nebyl ničivý dostatečně – zavilý separatista Skellor přežil a vydává se na cestu za Drakem. Cestou oživuje zničeného vražedného mosazného golema, známého pod jménem „pan Jeřáb“ a zanechává za sebou smrt a zkázu. A Ian Cormac opět vyráží po jeho stopě (viz „Hranice Řádu“ a „V pavučině). Nezávisle na něm se na cestu vydává i několik lodí ovládaných UI, z nichž každá má své  vlastní cíle.

Na planetě Cull sídlí vedle primitivní kolonie záhadná entita, zvaná Drak. Pomáhá kolonistům v technickém vývoji a do jisté míry jim umožňuje přežít na planetě, které povětšinou vládne obří hmyz. Ani Drak ale nepředpokládal, že se stane tak brzy předmětem zájmu mnoha různých entit.

Další Asherův příběh Iana Cormaca nám přináší nové reálie onoho podivného prostředí, kde se na obrovské vzdálenosti cestuje pomocí runsiblových bran a prakticky na vše dohlíží umělá inteligence. Třetí akční detektivka sleduje další Cormacův vývoj. Zároveň uvádí čtenáře do nového exotického světa za hranicemi Řádu a dále zaplétá osudy postav, které se objevily v předchozích dvou dílech.

Řádové umělé inteligence (UI) byly kdysi vytvořeny lidmi, nyní je ve většině vlastností a schopností převyšují a řada z nich má díky svému prapůvodu až příliš lidské vlastnosti. Notné polidštění postihlo hlavně některé lodní UI a ty těď sledují vlastní cíle, kterých se snaží dosáhnout klasicky lidskými prostředky, jako jsou spiknutí či likvidace protivníků. Vedle UI, Cormaca a jeho spolupracovníků zde narazíme na tradiční panoptikum nejrůznějších bytostí, charakterů a podivných potvor, nechybí nějaké ty mordy a jiná lotrovství, pár soubojů na souši i ve vesmíru – zkrátka nic, na co jsme si u Ashera zvykli.

Celkově lze Asherovu knihu hodnotit jako velmi kvalitní dobrodružné čtení, které se ale nevymyká zavedenému vysokému standardu tohoto autora. Nový je zde Cull se svou přírodou a obyvateli, ale jinak tu není nic příliš překvapivého. „Mosazňák“ je velmi dobrý příběh, ale jako pouhý „další ze série“ opět mírně tratí na předchozí díly. I přes uvedenou výhradu mohu čtenářům knihu doporučit, neboť v žebříčku dobrodružného čtiva stojí vysoko nad běžným průměrem a bude skvělou koupí na dovolenou.

Neal Asher
Mosazňák

přeložil Petr Kotrle