Mršina – Thurman Rob

Kaliban Leandros a jeho bratr Niko se po jízdě z předchozího dílu mohou uznale plácat po zádech – pokud by na to měli čas. Jejich dobrodružství za sebou následují jako na běžícím páse a pro české čtenáře je teď připraveno už páté z nich. Mršina. A věřte, že s přejetými ježky na silnici nemá tohle ani zdaleka nic společného.

Mršina - Rob Thurman

Pamatujete si na starou prohnanou cikánku Abelii-Roo z jednoho z předchozích dílů? Pokud jste si ji oblíbili, budete mít radost. Právě tahle „dáma“ totiž přichází do New Yorku za bratry Leandrosovými s jistým úkolem. Její klan měl po tisíciletí za úkol střežit cikánského antiléčitele Suyolaka, přezdívaného Mor světa. Jenže Suyoalaka jim teď kdosi ukradl a pokud se prastarý ďábel dostane z Pandořiny skříňky, dopadne to se světem bledě. Ano, tohle je práce, která se neodmítá – ono totiž zachránit svět a ještě za to dostat tučně zaplaceno člověku zvedne kredit.

Při honbě za Suyolakem se hrdinové vydávají na vcelku zábavný road-trip, při kterém o akci není nouze. Suyolak není snadný protivník a hází hrdinům pod nohy jeden klacek za druhým – většinou v podobně různých stvůr a autorčiných oblíbených „legrácek“ typu zavražděné děti, mrtvé těhotné ženy a podobně. Krev a další tělesné šlichty stříkají ve velkém, možná je jen trochu škoda, že se hrdinové ničeho nebojí a drží se zavedeného hesla „Vymlátit!“, protože to knize trochu ubírá na atmosféře. Třeba takové pohybující se „hřbitovy“ byl zajímavý motiv, který mohl do knihy vnést trochu hrůzy, bohužel byl však v zárodku udupaný těžkýma Leandrosovic podrážkami.

Děj má spád a připomíná lehkost prvních dvou dílů, kdy ještě Kal netrpěl únavnými depresemi ze sebe sama. Na konci se to bohužel trochu zvrtne, nicméně je to asi důležité pro vývoj v dalších dílech. Každopádně by však ty Kalovy plačtivé scény nemusely zabírat tolik místa. I zarytému fanouškovi to po čase začne lézt krkem.

V minulém díle zavedla Rob Thurmanová inovaci v podobě střídavého vyprávění z pohledu Kala a Niko. Niko jde tentokrát stranou, ale na řadu přichází jiná nečekaná postava. V Mršině totiž hrají velkou roli vlkodlačí bratranci Rafferty s Chňapalem a druhým vypravěčem je právě Chňapal. Jedná se o postavu uvězněnou ve vlčím těle, což je dobrým zdrojem mnoha zajímavých, vtipných (například scény s notebookem) i dojemných situací. Jeho vztah s Raffertym je skvěle prokreslený, a i když Thurmanová trošku opakuje schéma Nika s Kalem (rodinná láska až za hrob), vůbec ničemu to neškodí a naopak knize dodává další citový rozměr. Chňapal jako vypravěč stojí za to a škoda, že ho tam není víc.

I Robin má opět světlé chvilky a jedny z nejlepších hlášek v knize. Nad Kalem se stahují genetická mračna a ke slovu se čím dál častěji dostává jeho ólfí polovina (je třeba si ho správně nachystat do další knihy). Dobromila tu vůbec nevystupuje, její místo osudové femme fatale zabírá Dalila, bohužel její role nemá pro tuhle knihu žádný přínos a kdyby se její linka úplně vyškrtla, nikdo by slzy neronil.

Pátá kniha o bratrech Leandrosových je tedy prakticky stejná jako předchozí díly. Jednoduchá akční trashovka do vlaku, u které můžete vypnout mozek a spolu s hlavními hrdiny jít vymlátit tlupu krvežíznivejch bastardů, co by si na vás pošmákli. Je to sázka na jistotu pro každého, komu se tahle série líbí. Servíruje sice úplně ty samé pamlsky jako vždycky, ale člověk se ke starým kamarádům vždycky rád vrací.

Kdysi, když Kal a jeho bratr Niko pracovali na případu, je stará cikánská královna pořádně podrazila. Sotva se z toho dostali živí. A hádejte, kdo se najednou objevil teď, když se jejich detektivní agentuře moc nedaří, a nabízí jim práci. Stará cikánka chce, aby našli ukradenou rakev. Kal by jí raději do nějaké pomohl, ale v téhle rakvi je zavřené zlo známé jako Mor světa – a Černá smrt proti němu vypadá jako vzpomínka na nedělní piknik. Jenže zloděj už zmizel z města, a tak se bratři musí vydat na cestu. A jestli budou mít hodně velké štěstí, možná se z ní i vrátí zpátky. (anotace)

• Mršina
  • Autorka: Rob Thurman
  • Překlad: Anna Janovská