Muž v labyrintu – Silverberg Robert

Recenze z cyklu “Naše staré kamarády nehodíme do smetí”. Muž v labyrintu – nejlepší kniha Roberta Silverberga?

Silverberg Robert - Muž v labyrintuKniha „Muž v labyrintu“ se podle některých pramenů považuje za první román tohoto amerického spisovatele v češtině. Jestli je to tedy pravda, nic lepšího redaktoři z AFSF nemohli pro českého čtenáře vybrat. Kniha patří k tomu nej, co se u nás dá ze science fiction číst. Jde o dílo se všemi prvky akční sci-fi, zajímavým problémem, atraktivním prostředím a k tomu se skvěle vypracovanými charaktery trojice hlavních hrdinů.

Děj příběhu se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kdy už lidstvo kolonizovalo mnoho planetárních systémů. To s sebou přináší samozřejmě mnoho problémů. Ale to nejtěžší při lidské expanzi přichází v podobě prvního kontaktu s mimozemskou civilizací. Tento úkol čeká na průzkumníky – vyjednávače. Tito lidé pocházejí ze speciálních diplomatických služeb, kde jsou vycvičeni k nenásilnému (hlavně zdárnému) řešení meziplanetárních rozkolů, a v případě setkání s mimozemskou civilizací k navázaní kontaktu a zjištění prvních poznatků. Hrdina č. 1 je tzv. „muž v labyrintu“ Dick Muller. Tato bývalá hvězda světové diplomacie získala po historicky prvním setkání s mimozemskou civilizací psychickou vlastnost, která ho vyřadila z lidské společnosti. V okruhu několika metrů kolem sebe vyzařuje všechny své duševní emoce, které ostatní lidé cítí, a nejsou proto schopni v jeho společnosti ve zdraví vydržet. Stala se z něj psychicky zničená troska, trpící depresemi a sebevražednými sklony. Proto si vyhledal dobrovolný exil v Lemnosského labyrintu, tajemném pozůstatku po neznámé civilizaci na konci galaxie. Je to město, které svými skrytými mechanismy zabije pomalu každého vetřelce, který se v něm objeví. Nikdo se do něj nedostal, kromě jediného člověka, Dicka Mullera. Po několika letech se lidstvo setkává tváří v tvář s novou dobyvačnou rasou, která lidi považuje za něco primitivního a nedůležitého. Jedinou nadějí je právě Muller, který by svou psychickou nemocí mohl dokázat, že jsme více než zvířata. Na scénu se dostává speciální jednotka, které má za úkol jediné – vytáhnout ho ze smrtelné pasti Lemnosského labyrintu a dovézt ho zpátky na Zem. Vede je Charles Boardman, nekompromisní člověk, který se drží hesla „účel světí prostředky“. Jeho pomocníkem je Ned Rawlins, mladý začínající vyjednávač, charakterový opak Boardmana – čestný a spravedlivý, plný ideálů a naprosté naivity. A konfrontace těchto tří naprosto rozdílných charakterů dělá z této vynikající knihy něco více než další akční příběh.

Překladu se ujal Mirek Valina, který v rychlém sledu přeložil pro AFSF i Loď od J. Williamsona a Stvořitelé boha od F. Herberta. Pak pro mne jeho stopa končí. Ilustrace je od tehdejší české hvězdy Petra Bauera, který už dnes asi nepatří ke špičkám našich ilustrátorů. Přiznám se, že jeho ilustrace nemám příliš v oblibě, ale k této knize se hodí. I když i tady mám jednu výhradu. Jeho vykreslení labyrintu jako zdevastovaného a zarostlého zbořeniště vůbec nekoresponduje s knihou. Kniha je opravdu skvělé čtení a je škoda, že Robert Silverberg se stal pro naše nakladatele poněkud nepopulární.

Knihu zapůjčil SF klub Knihovny m. Ostravy, největší veřejná knihovna sci-fi, fantasy a hororu na Ostravsku.