Nahý Bůh I: Útok – Úsvit noci 5 – Hamilton Peter F.

Čtenářům, preferujícím spíše epickou, dobrodružnou science fiction, jistě neunikla série „Úsvit noci“ anglického spisovatele Petera F. Hamiltona. Po roce a půl a více než dvou tisících přečtených stranách se sága konečně dostává do finále. Poslední díl s názvem „Nahý bůh“ je zde a tentokrát je rozdělen hned do tří(!) částí.

Hamilton Peter F. - Nahý Bůh I: Útok - Úsvit noci 5Kdybych si chtěl ušetřit práci, mohl bych napsat, že tahle kniha přímo navazuje tam, kde skončil předchozí díl, děj se v ní posune zase o kousek kupředu, ale na finále si musíme ještě chvíli (respektive do okamžiku, kdy ho Triton vydá) počkat. To by mi však zřejmě u šéfredaktora neprošlo, takže budu muset být trochu podrobnější.

Na konci minulé části zaútočili posedlí na ohrožený vesmírný habitat Tranquillity, jenž se zachránil hyperprostorovým skokem do sluneční soustavy. Tento manévr, u tak velkých těles nevídaný, pochopitelně všechny značně překvapil. Bezpečí  však může být jen značně iluzorní. Lidé dál vedou nerovný boj s invazí posedlých duší a i přes dílčí úspěchy není k optimismu důvod. Posedlí už dorazili i na Zemi a vedou si více než zdárně. Zdá se však, že lidé mají ještě šanci. Někde daleko ve vesmíru by se mohla nalézat odpověď na otázky, které si vědci zkoumající posedlé kladou. Cesta je však daleká a cíl se navíc nalézá v soustavě, kterou ovládají mimozemští Tyranthové. Tito xenoci sice nejsou za normálních okolností příliš agresivní, ale jejich psychologie je od té lidské hodně odlišná a své teritorium si tvrdě brání. Hazardní výprava představuje ideální úkol pro našeho starého známého, kapitána Jozue Calverta a jeho loď… Vzhůru na palubu, dobrodružství čeká!

Pochopitelně nejde o jedinou dějovou linii, paralelně můžeme sledovat osudy více známých z minulých dílů, leč jde o linii nejdůležitější, která nejvíc ovlivňuje děj a proto dostává nejvíc prostoru. Musím také dodat, že první část hlavně připravuje půdu pro další díl s názvem Utěk , takže si na rozřešení musíme ještě počkat. A jsem opravdu zvědavý, jak to dopadne. Po výborných prvních dílech totiž  Peter F. Hamilton neztratil tvůrčí invenci a sílu, takže si pokračování drží až překvapivě vysokou úroveň. Což vůbec není málo, na delších ságách si už vylámali zuby jiní borci, ale Hamilton zatím děj kočíruje se zručností zkušeného matadora. Bůh ví, jak se v tom babylónu postav a paralelních dějových linií dokáže neztratit…

Hamiltonovým silným místem je schopnost čtenáře překvapit náhlým obratem děje. Člověk si už už myslí, že ví, co se stane, ale v tom spisovatel s bravurou estrádního kouzelníka vytahujícího z klobouku už po tisící králíka postaví celou situaci na hlavu nějakým zvratem a čtenářův domeček z karet jde k zemi. Nejlepší je, že Hamilton příliš nepodceňuje jeho inteligenci, takže nejde o nějaké deus ex machina, ale o poměrně logickou (v daném kontextu) věc. Je tedy velice těžké odhadnout, jak sága skončí. Bodové hodnocení pod recenzi berte s rezervou. U první třetiny jedné knihy lze jen těžko dojít k nějakým závazným závěrům.

1. souhlas, mam za sebou uz sestej dil (takze tak cca 3500 stranek z celkovych cca 4000) a opravdu netusim, jak by to mohlo dopadnout….jenze tohle taky muze byt nejvesti problem…no uvidime…

2. Nemam rad nenazrane vydavatelstva, ktore delia knihu na viac dielov, len aby na tom zarobili. Hanbite sa, FUJ!!!

3. jo ja uz jsem tu o tom psal, hlavne o tom, nakolik vyjde tohle v originale a na kolik v prekladu (kdyz srovnam ceny Luxoru http://www.neoluxor.cz, kde maji/meli obe verze, pak je ta ceska vic nez 2x tak draha jako originaly)…bohuzel tohle je standardni politika Tritonu- vydavaji opravdu kvalitni tituly…ale skoro vse deli do vice svazku (Reynolds je na tom uplne stejne). Nevim proc se neda jit cestou jako jinde- mensi pismo, tenci papir… ten posledni Hamilton (Naked God) je jedna tlustsi bichle v originale…a my budeme mit tri za 2,5* tolik penez a jeste to zbytecne pak zabira v knihovne spoustu mista…coz mne taky stve pri poctu knih co doma mam…

4. Osobne mi rozdeleni do vice svazku vubec nevadi, pokud ma jedna kniha cca 500 stran. Kdyz mam paperback s tisicovkou stran, tak ho dlouhym nosenim v batonu dost zdevastuji, hrbet take trpi atd. Tlusty papir neni jen o tom, ze se kniha opticky nafoukne, ale take o vydrzi a kvalite, mam doma nejakeho Kinga, ktery je tisteny na blankytne prusvitnem papire, aby se do te knihy veslo pres 1000 stran. Muzu rict, ze kniha vydrzela jen dve precteni a vypada jak bible na stolku hodinoveho hotelu. 500ti strankova kniha v podani Tritonu je pro mne to prave orechove. Pokud vezmu v potaz klubovou (!) cenu, zjistim, ze to je v soucasnosti jedna z nejlepsich koupi. Pochopitelne ve vztahu ke kvalite zpracovani a edicniho planu, ktery mi osobne velmi vyhovuje. Spolecne se Strakama na vrbe to je pro mne nejlepsi vydavatelstvi na soucasnem trhu.

5. jenže papir co tenkrát použili v “To” od SK, se s tím, co má např. britské Golanz (vydává Reynoldse) nedá vůbec srovnávat… jediné co není tak kvalitní je trochu “měkčí” vazba…

6. Bohuzel u nas ty zahranicni papiry k dispozici nejsou. Tiskarny ho nenabizej. A lepidlo… to kazdy fanousek komiksu vi, ze ceske lepidlo je uplne naho… Tim se nechci nijak zastavat Tritonu, taky bych radej, kdyby to nebylo rozdeleny.

7. Petr Caslava – souhlasím, společně se Strakami a Laserem, dodal bych, protože i ti mají ten svůj kredit, neboli klubové ceny. I já bych byl radši, kdyby měly tritonovské knížky měkčí hřbet a tenčí papír (ačkoliv nejhrůznějším mně známým příkladem je z tohoto hlediska Gateway série od Laseru, tam ten papír nemá daleko ke kartonu a hřbet je jak prkno), ale rozumím důvodům, které nakladatel na svých stránkách uvádí. Přesto ale třeba FantomPrint s vynikající Hlubinou na nebi ukázal, že i supertlustý paperback jde udělat mimořádně user-friendly způsobem (i po téhle stránce to je pro mě kniha roku, ale to jen tak mimochodem).

8. Talpress se taky snaží vydávat 600 stránkové knihy s příznivou šířkou hřbetu. viz Kayovi nebo Eriksenovi knížky.

9. tak tohle absolvovat a sledovat je opravdu nad moje síly. a ouplně jsem ztratil nit a opravdu, ale opravdu ji už nehodlám navazovat. neb v těch moc dílech je ztráta přehledu opravdu snadná.si tak říkám, jsem v tom sám nebo nejsem? i když ságy já docela můžu ….

10. já čtu všechny díly téměř najednou, takže se neztrácím, ale kdybych to četl s odstupem jednoho dvou let tak věřím, že bych taky nevěděl která bije. Jinak tahle sága patří k tomu lepšímu, ale neškodilo by ji trochu proškrtat. První dva díly se mi zdály o něco čtivější a bylo v nich spousta zajímavých míst. Tenhle díl, hodnotím po první třetině, je trochu pomalejší a nových nápadů už tam tolik není. Příběh pomalu spěje ke konci. Takže ještě 1000 stránek a budu vědět jak to dopadne. 🙂 Jinak s hodnocením souhlasím.