Ohlédnutí: Neváhejte a vstupte na palubu živé lodi

Čas od času není na škodu vyhledat si nějaký top seznam fantasy literatury, protože v něm lze nalézt řadu zajímavých kousků. Příkladem budiž první díl trilogie Živé lodě, Magická loď, od americké spisovatelky Robin Hobb (vlastním jménem Margaret A. Lindholm Ogden), která se proslavila hlavně trilogií Farseer – též uvedena v seznamu Top 100 fantasy books na internetových stránkách fantasybookreview.co.uk.

Hobb Robin: Živé lodě 1 - Magická loď Hlavní jsou postavy

Bingtown, významné přístavní město, je již po dlouhá staletí sídlem starých kupeckých rodů, jež zbohatly díky obchodu s exotickým zbožím a živým lodím – magickým stvořením. Zlatý věk těchto významých rodin se však pomalu blíží ke konci. Výjimkou nejsou ani Vestritovi, jež má z této svízelné situace vyvézt čerstvě probuzená loď Vivacie, která čeká, kdo se po smrti kapitána Ephrona Vestrita ujme jejího kormidla. Dědičkou se měla stát Vestritova mladší dcera, Althea. Situace se ovšem zkomplikuje poté, co na uvolněný post nastoupí Ephronův zeť (manžel straší dcery Keffrie), Kyle Haven. Ten plánuje předat Vivacii do rukou svého syna Wintrowa, jehož násilím donutil opustit kněžskou dráhu. Althea, která byla mezitím vykázána z lodi, se rozhodne své rodině dokázat, že se může stát schopným námořníkem, a že si otcovu loď oprávněné zaslouží.

Přibližně takto by se dala popsat, i když poněkud zjednodušeně, stěžejní část příběhu. Kromě ní však Robin Hobb rozvíjí řadu dalších dějových linií, jež v knize postupně střídá. Čtenář se tudíž seznámí téměř se všemi členy rodiny Vestritů a jejich nesnázemi; kapitánem Kennitem, hlavním padouchem, a jeho snem stát se králem pirátů, či šílenou živou lodí, Paragonem. A aby to nebylo tak jednoduché, rozhodla se rozvést i některé z vedlejších charakterů a přimíchat do dění trochu politiky.

Robin Hobb staví primárně na postavách, které lze od prvního setkání lehce roztřídit na dobré a zlé. V žádném případě se ale nejedná o postavy ploché, jelikož téměř každý se dopustí nerozumného rozhodnutí, a ve své minulosti skrývá nějaké tajemství. Díky tomu čtenáři nezbývá nic jiného než svůj pohled na ně pomalu měnit. Je poněkud škoda, že se spisovatelka nerozepsala trochu více o Kyleovi Havenovi, aby bylo možné lépe pochopit jeho chování – především v posledních kapitolách.

Něméně důležitou součást příběhu představuje také samotná myšlenka oživlých lodí. Každá z nich má vlastní povahu a temperament, poněvadž na sebe prostřednictvím magického dřeva – z něhož jsou lodě vyrobeny – přebírají některé rysy a vlastnosti svých kapitánů.

Kvalitní, ale v žádném případě dokonalá

V době vytváření Magické lodi nebyla Robin Hobb žádnou začátečnicí. Předně o tom svědčí její styl psaní, talent dávkovat informace ve správném množství, nadání na vytvoření správné atmosféry nebo schopnost zakončit vyprávění ve vhodný okamžik tak, aby čtenář s očekáváním sáhl po pokračování.

Magická loď nicméně i přes mnohá pozitiva trpí jistými nedokonalostmi. Jednou z nich je absence map, které lze sice dohledat na internetových stránkách autorky, avšak osobně bych preferovala jejich tištěnou formu. Druhou je pomalejší začátek knihy, jež ovšem není možné nazvat nudným – napínavější pasáže přicházejí po více než dvou stech stran. Slabší článek tvoří i akční scény. Nedostatek spočívá zejména v jejich krátkém popisu, což trochu zamrzí, neboť tématika živých lodí v sobě skrývá velký potenciál. Autorka se na některých místech bohužel nevyhnula předvídatelnosti. Naštěstí se tak ale neděje neustále, a v jistých okamžicích dokáže překvapit.

I přes své chyby však Magická loď stále představuje slibný začátek trilogie. Máte-li rádi příběhy z námořního prostředí či s důrazem na postavy a zároveň vám nevadí trochu rozvleklý úvod, pak se neváhejte společně s Vivacií vydat na dlouhou a zajímavou plavbu. Očekáváte-li ovšem několikastránkové popisy námořních bitev, detailní popis života na lodi a kvantum pojmů s tím spojených, pak raději sáhněte po jiné knize.

• Robin Hobb: Magická loď (Živé lodě I.)
  • Překlad: Jan Kozák
  • Obálka: Jan Patrik Krásný