New Space Opera 2 – Dozois Gardner a Strahan Jonathan (eds.)

Editorská dvojice Gardner Dozois a Jonathan Strahan nám ve svém výběru podruhé dávají ochutnat to nejreprezentativnější z povídkové tvorby moderní space opery. Dostáváme naservírované doslova „horké zboží“, žádné z publikovaných děl není starší více než dva roky, zvučná jména, ale nikdo z těch, kdo byl přítomen v „jedničce“. Nezbývá než posoudit, zdali je tato konstelace hvězd příznivá.

logo_kulate
New Space Opera 2

Své zastoupení má v antologii jak vážnější tvář space opery, tak i ta notně odlehčená, přičemž nechybí ani drobné pocty klasikům či klasikám žánru. Někdy s úctou, někdy spíše s blahosklonným úšklebkem. V povídkách nechybí ingredience, které od NSO očekáváme, chceme je tam mít a kvůli kterým máme tento subžánr rádi – vesmírné stanice, lodě s industriálně špinavými interiéry nebo naopak plavidla startrekovsky vypulírovaná, parádní technologie, časové skoky, piráti, špioni, udatní hvězdoplavci, dědičky galaktických impérií, zlobivé umělé inteligence, exotické planety, válčení i vyjednávání, nepředstavitelné vzdálenosti a časová rozmezí či mimozemšťani.

Ve vykreslování prostředí jede bezesporu autorům a autorkám fantazie na plné pecky a není těžké zažít okouzlující pocit ohromení s jedinou otázkou na rtech: Jak to sakra dokázali tak pěkně vymyslet? Až člověka srdce zabolí, že se jedná „jen“ o povídku. Univerza, která jsou nám představována, mají totiž potenciál pro román, někdy i více románů. Rozpracovat do hlubšího kontextu to, co je v povídce promítnuto jen v náznacích, o to si většina publikovaných děl přímo říká. Je to jako loknout si výborného nápoje, ale víc než jeden doušek nedostat. Týká se to však i postav, jejichž propracovanost je nezřídka opravdu výborná. V jednom se však všichni autoři shodují. Nátura lidí budoucnosti se od nás moc lišit nebude. I kdyby si sebevíc upravili tělo nebo se ho dokonce úplně zbavili, stále budou válčit a ze strachu ničit neznámé, řešit své osobní problémy na úkor služebních, vraždit, lhát a podvádět. Ale také milovat, soucítit, doufat a zvědavostí nebo spravedlivým vztekem přebíjet strach ze smrti. Bude jedno, zdali na vše budou mít jen okamžik, skromných pětasedmdesát let svého života nebo čas, za který na Zemi povstaly a zhynuly celé civilizace.

New space opera 2 je velice vyváženou antologií, ze které je cítit poctivá práce na každém kroku, jak editorská, tak samozřejmě autorská. Není možné, aby se kompletně celá antologie líbila všem čtenářům, potenciálem zaujmout však oplývá všech devatenáct prací. Možná do konce éry lidstva budeme vázáni jen na svou modrou planetu, ale díky fantazii a spisovatelskému umu jiných si aspoň na chvíli můžeme představovat, že kdybychom rodnou hroudu opustili a rozlétli se do vesmíru jako semínka z makovice, dokázali bychom úžasné věci. Je to lež? Byla by to pravda? Nikdo ještě neví. Ale právě v tom je ukryto to krásné tajemství, které provokuje spisovatele již po mnoho desítek let.

New Space Opera 2 – to je devatenáct nových a u nás dosud nevydaných příběhů, které znovu přinášejí barvitá dobrodružství z dalekého i blízkého vesmíru. Opět jde o povídky, jež tvoří samotné jádro žánru science fiction a jistě nezklamou žádného z jeho příznivců. Kdo by si ostatně nechal ujít dramatické výpravy do dosud neprozkoumaných oblastí, v nichž se krása pojí s všudypřítomným nebezpečím a jediná chyba vás může stát to nejcennější – život. Nouze nebude ani o setkání s mimozemskými druhy a opomenout nelze ani vesmírné bitvy, záhadné artefakty a řadu dalších atraktivních motivů, bez nichž by se správná space opera jednoduše neobešla. Proslulá editorská dvojice Gardner Dozois a Jonathan Strahan skvělým způsobem navázala na úspěch antologie New Space Opera a stejně jako u předchozího svazku, si i tentokrát po zásluze odnesla prestižní ocenění Locus pro nejlepší antologii daného ročníku. Na stránkách této knihy se navíc neobjevuje žádný z přispěvatelů předchozího výběru, naopak jde o zcela novou skupinu spisovatelů, ačkoli jejich věhlas ani kvalita odvedené práce není o nic menší, což ostatně dokazuje i cena Hugo, nejvyšší žánrové ocenění, pro jednu ze zde publikovaných prací. (anotace)

Povídky:

• Robert Charles Wilson: Utriusque Cosmi (Utriusque Cosmi)
  • Peter Watts: Ostrov (The Island)