Nikdykde – Gaiman Neil

Jedinečný román z bizarního světa pod Londýnem,kde slovo nemožné neexistuje, byl pro mne největší literární událostí v roce 1998 ve fantastice.

Gaiman Neil - NikdykdeBritský autor N. Gaiman patří k osobnostem, které se proslavily především v oblasti comicsů, a s jeho dílem se mohli seznámit i naši čtenáři. Z jeho temných comicsových příběhů čerpá i tento román, který psal souběžně s televizním scénářem pro BBC. (Většina lidí ale souhlasí, že kniha je ohodně lepší.) Je těžko zařadit knihu k jednomu žánru. Je to jak fantasy, tak horor i thriller, to vše okořeněno bizarním humorem a jedinečnou schopností Britů pro nonsense.

Svět mladého Richarda Mayhewa, začínajícího obchodníka z Londýna, který už má načrtnutý graf svého života – kariéra, peníze, sexy ženuška, dovolená na Mallorce, děti – se začne hroutit jako domek z karet během jedné noci po setkání se zraněnou homelessačkou. Z hromady špinavých a zakrvavených hadrů se vyhrabe mladá dívka „Dvířka“, která ho zavede do jedinečného světa Podlondýna. Zaplete ho do absurdní hry, která pro poraženého znamená pouze smrt. Je to jeden z nejbizarnějších světů v fantastické literatuře. Svět pod Londýnem, říše bytostí žijících v jeho kanálech, stokách a v tunelech mimo náš pojem tří rozměrů. Neplatí zde žádné sociální jistoty, není tu policie a zdravotní stav je vaše soukromá záležitost. Richard zjistí, že pro normální lidi se stal po této noci neviditelný a jako by prostě neexistoval. Propadl se do stínů Podlondýna. Seznámí se tu z podivnými bytostmi i zvířaty. Např. s Markýzem de Carabasem, velkým podvodníkem a cynikem, se Starým Baileym, milovníkem ptáků živých i vařených, s Hunter, mýtickou bojovnicí, s obyčejnými krysami, které zde jsou něco jako šlechta. Osobně mne ale nejvíce nadchli pánové Croup a Vandemar, největší zabijáci světa. Croup jako hlava dvojice a věčně hladový Vandemar jako výkonné ruce, které vždy potěší nález rozkousaného kotěte ze snídaně v kapse vlastního kabátu. Zabíjení není jen jejich povolání, je to hlavně jejich největší rozkoš, při které se chovájí jako děti pod vánočním stromkem. Vydejte se s hrdiny na bizarní cestu za vrahy rodiny mladé „Dvířky“, při níž narazíte na věci, o kterých se vám ani nezdálo.