Odvážíte se přiblížit k Domu na kopci?

Motiv strašidelného domu je nesčetněkrát uchopené, převrácené, otáčené, rozmazávané a především zpracované téma. Dům Shirley Jackson, konkrétně Dům na kopci, stojí příhodně úplně na nejvyšším kopci nad všemi ostatními domy, které kdy byly spisovatelskou hlavou vytvořeny. Jackson napsala svoji novelu před více než 55 lety, přesto její román i pro dnešní čtenáře působí nadmíru svěže. Disponovala totiž jazykem, který ani po tolika desetiletích nenese známky zastaralosti.

Jacksonová Shirley: Dům na kopci Na obálce knihy, kterou v letošním roce přináší v reedici nakladatelství Argo, se vedle dalších objevuje citát z recenze vyšlé v americkém časopisu Newsweek. Za povšimnutí stojí především první věta: „V umění i v životě byla Shirley Jackson naprostý originál.“ Ano, z této věty se dá vycítit patos pro podporu prodeje. Nicméně je pravda, že Shirley Jackson byla v mnoha ohledech průkopnicí. Vzpírala se zavedeným hodnotám, což promítala i do svých děl.

Například svůj špatný vztah s matkou projektovala právě v Domě na kopci, kde se hlavní hrdinka Eleanor musela dlouhá léta starat o svoji bezcitnou, nenávistnou a ke své dceři vždy kritickou matku. Eleanor je tímto vztahem hluboce poznamenaná, což ovlivňuje její chování především ve vypjatých situacích během pobytu v Hill House.

Do domu se Eleanor dostane díky pozvání doktora Montagua. Společně s ní obdrží nabídku zúčastnit se jistého experimentu zkoumajícího následky chování člověka, který je vystaven abnormálním jevům, i Theodora a Luke. Eleanor a Theodora se okamžitě sblíží, vytvoří se mezi nimi až sesterský vztah. Jackson do obou postav promítá své ambice, čímž vytvořila velmi silné ženské postavy, které jsou nekonveční, vzdělané, nezávislé. I další charaktery, jež svým vystupováním značně ovlivní děj, jsou ženy – služebná paní Dudleyová a především silně osobitá manželka doktora Montagua.

S přibývajícími dny strávenými v Hill Housu se Eleanořin vztah k Theodoře mění. Na postavě Eleanory se promítají negativní síly nadpřirozených jevů. Dům ji prostupuje do morku kostí. Zpočátku neškodná žárlivost přechází až po absolutní nenávist ke svému okolí a stihomam, všechny podporované vzpomínkami na tyranskou matku. Hill House Eleanor doslova dohání k šílenství a postupně ji pohlcuje.

Shirley Jackson je pro svůj spisovatelský um velkou inspirací pro mnohé slavné spisovatele dnešní doby. V Domě na kopci dokázala vytvořit plíživou hororovou atmosféru, kterou současní spisovatelé překonávají jen s velkými obtížemi. Vytvořila mrazivé prostředí strachu s psychologickými příkrasami, které na čtenáře fungují velmi účinně. Úspěšnost knihy dokládá fakt, že se stala předlohou několika filmů, nejznámějším a nejvíce oceňovaným je The Haunting z roku 1963.

Horor jako takový je od počátku řazen mezi brakovou literaturu. Díky časem prověřené novele Dům na kopci, která je pokládána za jeden ze základních pilířů hororové tvorby, je tento žánr povýšen blíže k titulům vážné literatury. Pokud je Edgar Allan Poe považován za otce hororu, Shirley Jackson si zasluhuje být nazývána jeho matkou.

80%
  • Shirley Jackson: Dům na kopci
  • Vydal: Argo, 2015