Rudá královna přináší něco pro každého

Rudá královna od Victorie Aveyardové se stala velice očekávanou novinkou v rámci knih pro mladé. A rozhodně se vyplatilo si na ni počkat.

ruda kralovna V žánru young adult vychází stále více „kopií“ veleúspěšných děl. Přijít s něčím originálním a novým se daří už jen málokomu, a to je bohužel trochu případ i této knihy. V mnoha jiných recenzích a kritikách si přečtete odkazy na podobné předchůdce, a musím říci, že s některými těmito názory jednoznačně souhlasím. Rudá královna je opravdu inspirovaná Selekcí či nedávným Skleněným trůnem – některé společné prvky jsou vidět na první pohled. Ale tentokrát mi to vůbec nevadí, protože jsem se při čtení rozhodně nenudil.

V tomto příběhu se vyskytují dvě společenské třídy. Rudí jsou prostí občané většinou sužovaní chudobou, kteří mají velice okleštěná práva. Mnoho z nich umírá ve válkách a zbytek si nežije o moc lépe. Oproti tomu Stříbrní si žijí na vysoké noze, jsou vzdělaní a výborní válečníci. Každý z nich má nějakou nadpřirozenou schopnost. Jeden čte myšlenky, druhý vyvolává oheň, třetí je léčitel… Díky tomu téměř nemohou zemřít.

Mare Barrowová patří mezi Rudé a žije si svůj nepříliš kvalitní život. Ale jednoho dne se všechno změní. Dostává práci ve stříbrném paláci, získává možnost žít v přepychu a zároveň objevuje i svou nadpřirozenou schopnost a učí se ji ovládat. Samozřejmě nemůže chybět nějaká ta romantická chvilka – a kandidátů bude hned několik.

Abych byl upřímný, málem jsem se k psaní této recenze nedostal. Má předchozí recenze nedopadla příliš dobře, kniha mi příliš nesedla a uznávám sám, že jsem nebyl spokojen ani se svým výtvorem. Ale nakonec jsem přesvědčil šéfredaktorku, že žánr young adult u mě má určitě šanci na úspěch. A Rudá královna mi to potvrdila.

Nejdříve začnu se zmiňovaným srovnáváním. Už podle anotace mi na mysl okamžitě přišel Skleněný trůn, což je paralela, která mě opravdu příjemně překvapila. Obě knihy spojuje královské prostředí, velice akční děj a svým způsobem podobný osud hlavní hrdinky. Určitá podobnost se najde i se Selekcí a několika dalšími tituly.

Ale podívejme se na hlavní hrdinku. Mare pochází z chudé rodiny a krade na ulici, aby vypomohla svým bližním. Nenávidí bohaté a namyšlené Stříbrné, kteří jen využívají její lid. Jednoho dne se ovšem dostane do paláce a musí se snažit s nimi vycházet. Dokonce si mezi nimi najde i přátele a učí se žít v luxusu. Tato situace trochu připomíná i populární film Deník princezny, ale v trochu ostřejší verzi. Nakonec se na první pohled nevinná dívka z chudého prostředí naučí manipulovat lidmi a čtenáři se promění před očima.

Hlavní zápletka je o boji skupiny jménem Šarlatová hlídka proti mocným Stříbrným. Rudí už se totiž nechtějí jen nechat využívat, a proto podnikají nečekané „teroristické útoky“. I když v současné době je téma teroristů velice aktuální, v tomto příběhu je právo alespoň částečně na jejich straně. Zároveň ale platí, že nechávat po sobě oběti nikdy není správné. V rámci celého příběhu tedy musí čtenář bojovat s rozhodováním, která strana je vlastně ta dobrá. Nakonec možná ani jedna.

Kniha neustále mění svůj tón. Najdeme v ní romantické chvilky i akční scény. Na samotném konci děj příjemně graduje a dočkáte se velice nečekaného, téměř detektivního zvratu. Autorce se podařilo vytvořit dílo, od kterého nebudete moci odtrhnout oči. Nabízí kombinaci toho nejlepšího z daného stylu s opravdu grandiózním koncem.

Jedná se teprve o první díl této nové série. Konec je díky tomu otevřený a přímo láká k touze po dalších příbězích hlavní hrdinky a jejích přítel i nepřátel. Tak nějak jsem od Rudé královny očekával něco podobného. Kniha mě rozhodně nijak nezklamala, naopak mě její čtení opravdu bavilo. Patří mezi ty kvalitnější kousky žánru young adult, které uspokojí mladé kluky i holky. A možná i ty starší.

90%
  • Victoria Aveyardová: Rudá královna
  • Vydalo: CooBoo (Albatros media), 2015