Once Upon a time, Bylo nebylo

Bylo nebylo… že jste to už někde slyšeli? Začíná tak spousta klasických pohádek, které sledujeme na televizní obrazovce, nebo o nich čteme v knihách. Knižní podoba Once Upon a time vznikla na motivy stejnojmenného amerického seriálu. Asi si říkáte, že vás titul už nemůže ničím překvapit, opak je však pravdou. Je načase vydat se do světa dětských snů…

cover_71673

Příběh má dvě roviny. Pohádkovou, kterou znají ti, kdo se alespoň trochu orientují ve světě Walta Disneyho, a reálnou, odehrávající se v městečku Storybrooke. Emma Swanová nikdy nepoznala své rodiče. V osmadvaceti letech stále žije sama. Život se jí změní v den, kdy na dveře zaklepe desetiletý Henry, který tvrdí, že je jejím synem. Přesvědčí ji, aby ho odvezla do města Storybrooke, které se s příjezdem Emmy probouzí z dosud poklidného života.

Sněhurka, nejkrásnější z princezen, nás seznamuje s Říší pohádek. Její příběh měl sice šťastný konec, ale Zlá královna se nehodlá vzdát bez boje. Najde se zachránce, který osvobodí zakleté pohádkové postavy? A skončí jejich příběh konečně šťastně?

„Protože vždycky, když se zmíním o svém otci, vojáci naprosto spolehlivě přispěchají s kondolencí. Vy jste ale někdo jiný, viďte? Jste ten, koho si vybrala. Máte mě zničit. Odklidit mě z cesty.“ Sněhurka se zhluboka nadechla a připravila se. (str. 113)

Svět, který otevírá kniha Once Upon a time, je zčásti reálný a zčásti pohádkový. Setkáme se zde například s Rampelníkem, Kráskou a dalšími postavami z pohádkových příběhů. Dozvíme se také, proč je Zlá královna tak sžírána nenávistí.

Kniha je vyvážená, ani jedna z jejích částí nepůsobí rušivě, společně vytvářejí příjemný celek, v němž odhalujeme různé důvody pro jednání postav. Vytkla bych místy až příliš zjednodušené pasáže, pár drobných překlepů a také to, že v knize nedostaly víc prostoru i některé další zajímavé postavy, které jsou zde pouze zmíněné. Uvítala bych také odhalení některých skrytých motivů, zanechávajících po sobě nejeden otazník.

Potvrzeno. Ten muž zešílel. Co to vypovídalo o ní? Byla s ním venku. Dotkla se toho stromu v naději, že něco spatří. Toužila uvěřit. Jenomže z touhy uvěřit nikdy nic dobrého nevzejde. Jen se kvůli tomu minete s pravdou. (str. 259)

75%
  • Odette Beanová: Once Upon a Time – Bylo nebylo
  • Nakladatelství: CooBoo, Praha, 2014
  • Překlad: Alžběta Kalinová
  • Obálka: Anton Markous
  • Počet stran: 296, Cena: 300 Kč

Once Upon a Time – Bylo nebylo

Život Emmy Swanové nebyl zrovna pohádkový. Nikdy nepoznala své rodiče, žila v pěstounských rodinách a byla sama až do svých 28. narozenin. V ten den na ni ale zazvoní neznámý kluk, jenž tvrdí,……

Život Emmy Swanové nebyl zrovna pohádkový. Nikdy nepoznala své rodiče, žila v pěstounských rodinách a byla sama až do svých 28. narozenin. V ten den na ni ale zazvoní neznámý kluk, jenž tvrdí, že je její desetiletý syn Henry, kterého dala ihned po narození k adopci. A toto překvapení jí převrátí život naruby. Emma Henryho odveze domů, do města Storybrooke, v němž podle Henryho žijí opravdové pohádkové postavy, které ale zapomněly, kým byly, protože je zaklela Zlá královna. A pokud má Henry pravdu, tak jeho milá a osamělá učitelka Mary Margaret je Sněhurkou, tou nejkrásnější princeznou… a také ztracenou matkou Emmy. Nejdříve Emma nevěří Henrymu ani slovo, ale rozhodne se v městečku zůstat a postupně začne zjišťovat, že normální město Storybrook rozhodně není. Na to se v něm děje až moc zvláštních věcí. Uvěří Emma, že všichni ve Storybrooke jsou začarováni mocnou kletbou, a naplní osud, o kterém Henry tvrdí, že je jí předurčen? Zachrání všechny pohádkové postavy a odkryje tajemství tohoto místa? Pokud se jí to podaří, splní se jí její největší sen – shledá se s celou svou rodinou.