Osmnáct způsobů pocty Lovecraftovi

Zdá se, že se lovecraftovskému hororu u nás daří. Albatros vydal kompletní Lovecraftovu tvorbu v hardbacku. Laser-books zvolil levnější paperbackovou podobu jeho díla, a první knihu V horách šílenství dokonce vyprodal. Nyní Laser-books přichází již s druhým svazkem povídek, které jsou odkazem a poctou Lovecrafovu dílu, a antologie je řízena taktovkou uznávaného lovecraftologa S. T. Joshiho.

ed. Joshi S. T.: Černá křídla Cthulhu 2 Předně je třeba se zmínit, že tuhle knihu charakterizuje obálka. Jason Van Hollander přišel s originální nadčasovou grafikou, která by i bez uvedení názvu jasně vypověděla, že se kniha týká Lovecraftovy tvorby. Navíc, na tu obálku prostě člověka baví dívat se, a dlouho, velmi dlouho se neokouká. Ale konec povrchnosti, pojďme se podívat, co je uvnitř.

Antologie obsahuje úvod editora S. T. Joshiho. V něm se mimo jiné dočtete, na jaká díla Lovecraftovy tvorby se autoři povídek odkazují. Dále se dozvíte o tom, že některá díla čerpají také z obsáhlé korespondence Lovecrafta. Tyto poznatky jsou tak trochu dvojsečné. Z jedné strany vás může uhranout sofistikovanost přístupu k dílu, na druhou stranu může mít neznalý čtenář pocit, že mu něco důležitého při čtení uniká, což ho však může podnítit k tomu, aby Lovecraftovo dílo více prozkoumal.

Kniha je pojata jako soubor osmnácti povídek v rozsahu od deseti do třiceti stran. Jejich zpracování je různé. Některé povídky jsou decentním hororem nastiňujícím nebezpečí a hrůzu (Výhled Toma Fletchera, Ten druhý Nycholase Royla, Jiřiny Melanie Temové). Právě u těchto povídek pro svůj neurčitý konec máte pocit, že vám něco důležitého uniká. Jsou zde však i povídky, kde se kosmické hrůzy odehrávají naplno. Ať už jsou to násilné scény v závěru povídky Prázdná tvář Donalda Tysona nebo postupný chorobný rozklad příběhu Rozkvět. U těchto povídek má čtenář pocit, že jsou Lovecraftově tvorbě nejblíže.

I když je pojetí povídek rozmanité, dají se u některých najít společné motivy. Wilcoxův odkaz začíná v psychiatrické léčebně a hlavní postava díky získání zvláštní sošky zažívá pocit vyšinutí. V úvodní povídce Když se smrtí probudím Johna Shirleyho je hlavní postavou psychiatr, který léčí muže, jenž se cítí být někým jiným. A nebyla by to tato kniha, kdyby se léčený nevnímal jako samotný H. P. Lovecraft. A není se čemu divit; vždyť Lovecraftovo dílo se často zaměřuje na ono šílenství postupného vnímání přeměny reality v něco hrůzného. Na oba texty můžeme navázat Rickem Dakanem, v jehož příběhu Usouvztažněná bezobsažnost je Lovecraft oživen pomocí počítačového programu.

Další společný motiv lze najít u povídek A moře vydalo své mrtvé a Historie jednoho dopisu. Zde autoři umocňují text tím, že popisují události pomoci fiktivních nalezených písemností. Zatímco první z nich je přímočařejší a v deníku Cookových mořeplaveckých objevných výprav po Jižním kontinentu zažíváme nevšední setkání s domorodci ztracených ostrovů, druhý z nich používá k vyprávění neurčitost nevyřčeného v nalezených dopisech. Vyprávějící se domýšlí událostí poznámkami pod čarou. Je to sice trochu náročnější na vnímání a čtivost, ale o to víc bude čtenář třeba při druhém čtení obohacen.

Antologie Černá křídla Cthulhu 2 je výborným počinem. Přestože knihu asi plně docení jen znalci Lovecraftova díla, i čtenáři neznalí si v ní mohou najít to své. Editorovi se podařilo sborník vygradovat výjimečnými čtyřmi texty v závěru, takže po dočtení knihy máte velmi dobrý pocit. I tak si ale lze představit dílo ještě lepší. Lovecraftovi prospívá délka. Podobně tlustý sborník obsahující jen sedm, osm prací by byl tou pravou třešinkou na dortu. To už ale za editora tvoříme jinou knihu.

80%
  • S. T. Joshi (ed.): Černá křídla Cthulhu 2
  • Vydal: Laser-books, 2015