Ovčákova dcera – Paksenarrion I. – Moon Elizabeth

Ovčákova dcera, co to pro boha je za fantasy? Není to pohádka? Holčička, co chce být hrdinkou, takových tu bylo. A když se ještě podíváte na vnitřní část obálky, kde se dozvíte o zloduchu Kocourkovi, to už je moc, co? Ani netušíte, jak jste všichni vedle. Protože ty samé myšlenky jsem musel velmi rád po přečtení přehodnotit.

Moon Elizabeth - Ovčákova dcera - Paksenarrion I.

Bohužel i na mě prostě působí ty elementy, které by neměly. Obálka, anotace, předsudky… Ale protože jsem zrovna byl v obchodě a měl v plánu si něco odnést, koupil jsem. Původně jsem jel pro Feista, ale změnil jsem plán (přeci jenom Feista je už opravdu dost) a zeptal se, co je nového kvalitního. No a přes mou nedůvěru v knihu, ale důvěru v prodejce, jsem zaplatil za mírnou nejistotu :-).

Bylo nebylo, za sedmero horami, sedmero řekami… To asi ne, ale začátek tak působí. Paksenarrion, pro všechny zúčastněné prakticky zkráceno na Paks, se nechce vdávat a uteče z domova ve svých osmnácti letech ke skupině žoldnéřů. Skupinka pracuje pro Vévodu a každý rok nabírá rekruty, aby doplnili padlé kamarády. Tak se z Paks stane pohledný, vysoký a vcelku šikovný rekrut. Přes zimu cvičí nástupy, pochody, práci se zbraněmi a všechno potřebné pro přežití v boji i mimo něj.

Tady ale už nastává změna od podobných knih. Teda fantasy. Sci-fi a současnou literaturu neberu v potaz, protože tam je to v militaristicky zaměřených knihách zcela samozřejmé. Mluvím o autorčině působení ve Vietnamu, kde se stala i poručíkem a své zkušenosti zde více než zdatně převedla do slov a vymyšleného světa. Jednoduše se zelenáči učí stlát správně postel, mít kolem sebe vše do posledního puntíku v pořádku, získávají modřiny po celém těle při trénování se zbraněmi, setkávají se s kamarády, kteří jim budou v boji krýt záda a také často zemřou, disciplinární problémy atd. Prostě se vším, s čím se lze v armádě potkat.

Po zimním výcviku se celá jednotka vydá přes hory do svého stálého útočiště ve Valdaire, kde se setkají s veterány a začlení se do „běžného“ života. Nemá smysl, abych vám tady povyprávěl celý děj, jen ještě dodám, že brzy se Paks ocitne ve víru bitev, bude často zraněná, ale vcelku úspěšně si vybuduje reputaci jako dobrý válečník. Co jiného se taky od hrdinky dá očekávat, že?

Ovšem je na místě, abych se zmínil o celé knize trošku jinak. Především, je to pravá military fantasy. Celý děj se sice točí kolem Paks, ale také kolem neustálých bojů a života jedné velké skupiny žoldnéřů. Ale vše je velmi kvalitně spojeno a o nic jiného se ani nechcete zajímat. Jelikož Elizabeth Moon byla u válečného námořnictva, má více než dostatečné bojové zkušenosti, které zde snadno poznáte. Bitvy jsou popsané a vyprávěné do nejmenšího detailu. Sem tam sami nevíte, co se vlastně přesně na bojišti děje, ale ani vám to moc nevadí, protože čtete rychle dál odehrávající se bitvu. Na druhé straně jsou určité lidské elementy trošku osekané. Často se setkáte s hrdinovou neschopností srovnat se se zabitím protivníka, mrtvolami a z nich vypadávajícími vnitřnostmi na zem apod. Tady se nic takového vůbec nekoná. Paks od úplného začátku prostě seká a píchá do každého, který jí jde po kůži, a nemá v sobě ani to nejmenší zakolísání nebo nějaké pochybnosti. Prostě bojuje proti těm zlým, co má na dosah meče, a když to neschytají oni, tak to schytá ona. Jasné a bezproblémové.

Co je na této knize charakteristické, je velmi snadná věrohodnost veškerého dění. Najde se pár situací, kdy se sice trochu ušklíbnete a poznáte, že knihu psala žena, ale rozhodně to není tak zřetelné, spíše mnohokrát převyšuje své mužské kolegy. Svět je vytvořen velmi jednoduše. Menší země mezi horami a mořem, na ní města, baroni, vévodové a kdesi daleko král. Ti se pořád hašteří, chtějí další pozemky, nová města, peníze, daně. Takže vznikají menší či větší potyčky, a protože téměř nikdo si nemůže dovolit vlastnit dostatečný počet vojáků (města mají jen domobranu), najímají si žoldnéře. Skupin k najmutí je hodně, některé kruté, jiné bojující sice za peníze, ale pod svou čest a úroveň nikdy neklesnou. A v tom všem se ocitá Paks, která se snaží ze situace vytěžit dobrý život, který jí vyhovuje. Kniha se odehraje v období tří let, a i když je Paks hlavní hrdinkou, pořád zůstává nadprůměrným řadovým vojákem a až na konci je na chvíli desátníkem. Takže žádné zázračné postupy, žádné „Právě zemřel kapitán, ty jsi skvělá, ať žije nový kapitán.“. Zkrátka realismus ve fantasy :-). Sice doplněn klišé od trpaslíků po elfy a hrdiny, ale v minimální míře. Do všeho je zapleteno i trochu té magie, jak kněžské, tak kouzelnické. Sem tam je vidět podobnost spíše s pohádkou, kdy Paks sní o vysněném rytířském životě, ale hned v zápětí je tento sen vyvracen jeho neuskutečnitelností.

Ze začátku se sice příběh mírně vleče a akce nikde, ale později je to spíše naopak. Není to přímo hotový akční román, kdy čtete tak rychle, že slova vám do mysli pronikají pomalu až na další stránce, ale velmi příjemně dravě se deroucí příběh, který má pomalejší pasáže, kde se většinou hrdinka uzdravuje a zjišťuje zajímavé informace, přecházející do rychlých částí.

Tip FP jsem dal i při hodnocení 8/10, protože military fantasy takto věrně napsaných je na trhu setsakramentsky málo, takže určitě pro milovníky bojů není toto upozornění od věci. Pro milovníky mladistvých hrdinů, kteří se narodili obdařeni nesmírnou mocí, která se právě probudila a dokáží s ní změnit celý svět jak nic, no tak těm tuto knihu můžu také doporučit, jen buďte připraveni na reálnější svět a hrdinku, která máváním rukama netrhá obranné valy, i když určitou moc má a v další části se o ní určitě dozvíme víc.

Dle mého názoru v poslední době jedna kniha, která by neměla uniknout pozornosti. Důkladně promyšlená a napsaná militaristická fantasy, ve které nechybí realismus, ale i pravá esence fantasy, kdy se ze zelenáče stává hrdina a nakonec i legenda. Jen ještě jednou upozorňuji, příběh se přímo neřítí vpřed, nezažijete asi tu úplnou nedočkavost při obracení  na další a další stránky, ale spíše rozumově pěkně odsýpající příběh, kterému toho mnoho nechybí. Ze začátku jsem přemýšlel o 7/10, ale po přečtení je 8/10 více než adekvátní. Trošku chyběla ta dravost, která vám nedá knihu odložit, dokud v pět ráno nepřečtete poslední stránku. Ale v konkurenci na trhu je velmi zdatným protivníkem, který by vám neměl uniknout. Snad jen trošku zarazí ten název, obálka a spoilery v anotaci. Ale to vše se dá snadno odpustit, zvlášť při poměru stran, formátu, kvality a ceny :-).