Star Wars – Nový průvodce vozidly a plavidly

Velkolepá barevná encyklopedie vozidel a plavidel z populárních Star Wars zhruba pokrývá období od E I po polovinu války s Yuuzhan Vongy (knižní série The New Jedi Order). Celá publikace je přehledně rozdělena na několik částí.

Po poděkování autora a výtvarníka následuje přehledný obsah, za kterým je zařazena úvodní pasáž, sestávající z vlastního úvodu, „Průvodce technikou pro laiky“, ve kterém jsou definovány nejdůležitější pojmy z oborů „třídy plavidel“, „motorové technologie“, „zbraňové technologie“ a „technologie dalšího vybavení“. Úvodní pasáž uzavírá stať „Hlavní výrobci“, seznamující čtenáře se stručnou historií a logy nejdůležitějších výrobců techniky v galaxii Hvězdných válek. Na jejím konci nalezneme loga několika méně významných či zaniklých výrobců.

Hlavní část knihy tvoří velká vyobrazení a vcelku výstižný popis cca 170 (tudíž zdaleka ne všech zajímavých) vozidel a plavidel, doplněných o stručné klasifikace spídrů, swoopů a závodních kluzáků. Na každý popisovaný stroj vychází jedno celostránkové barevné vyobrazení se základními TTD (rozměr/y, rychlost, výrobce, příslušnost), náčrt s popiskami a stručná historie typu. Textová část je vždy doplněna o nějakou „autentickou hlášku“(je graficky zvýrazněná a nalézá se uprostřed textu), vztahující se k danému typu (kde to bylo možné, překladatel tyto „hlášky“ citoval z českých vydání SW literatury).

Závěrečnou část knihy tvoří nejrůznější přílohy a dodatky. Kapitola „Stručná historie války“ obsahuje popisy hlavních bitev, známých z filmů spolu s jednoduchými náčrtky taktické situace a charakteristických bojových formací bojujících stran. Název kapitoly „Další významná vozidla a plavidla“ mluví sám za sebe. Jsou zde zmíněny a v některých případech i vyobrazeny další zajímavé či důležité stroje ze světa SW (v jednom případě i vyobrazení bez popisu). Po této kapitole je zařazena tabulka „Klasifikace hyperpohonů“a knihu uzavírají navýsost stručné medailony autora a ilustrátora.

Celková úprava knihy je znamenitá, obálka s ilustrací Stevena D. Andersona je dostatečně akční a více než lákavá, jednotlivé stránky jsou upraveny do vzhledu jakéhosi displeje. Zajímavostí je stránkování – úvodní pasáž je stránkována římskými čísly, vlastní encyklopedie a navazující přílohy pak mají klasické číslování arabskými čísly (od jedničky). Textové části jsou občas nadmíru mnohomluvné a i přes definování jednotlivých pojmů v úvodu bývají některé pasáže (zejména o výzbroji a pohonu) dost nepřehledné. Překlad je vcelku vydařený, ale je evidentní, že některé technické výrazy (pumovnice, pumový závěsník) překladateli ani dalším lidem v redakci nic neříkají. Když jsem narazil na popisku „otvor pro bomby“(str. 33), nevěděl jsem, jestli mám řvát smíchy, nebo plakat. Naštěstí není v textu podobných úletů mnoho a dnešní generaci vojnou nedotčených čtenářů takovéto přehmaty zcela uniknou. Osobně bych uvítal minimálně klasické třípohledové náčrty místo dvoupohledových, ale vzhledem k tomu, že po dokončení série The New Jedi Order a premiéře E III se nejspíš dočkáme dalšího, čerstvě doplněného „Nového průvodce“ tento drobný „nedostatek“ (v zásadě důležitý jen pro malíře, ilustrátory a modeláře) oželím.

Jak je naznačeno výše, kniha není (ani si nedělá nárok být) kompletní encyklopedií všeho, co létá, plave a jezdí v galaxii Star Wars. Přesto je důležitým zdrojem informací z daného světa a snaží se co nejlépe pokrýt vymezenou oblast i přes zjevnou skutečnost, že nemůže být nikdy skutečně uzavřeným dílem. I přes svou značnou cenu (599,- Kč) by si měla najít cestu do knihoven příznivců,  fanů a hlavně překladatelů Star Wars.