Pán Chaosu 2 – Kolo času 6 – Jordan Robert

Megacyklus Kolo času Roberta Jordana, který se díky dělení jednotlivých dílů nakladatelstvím Návrat ještě více rozrůstá, pokračuje pro českého čtenáře druhou částí šestého dílu. Bohužel se panu Suchánkovi nepodařilo naplnit svou představu, že by v letošním roce mohl vydat celé dvě knihy. Nakonec se už letos zřejmě nedočkáme ani celého Pána chaosu.

Jordan Robert - Pán Chaosu 2 - Kolo času 6Tato recenze je určena zřejmě jen pro užší okruh čtenářů, protože málokdo při zdravém rozumu si koupí knihu, která je někde uprostřed obrovitého cyklu, kdy bez znalostí předchozího děje nemáte ani „šajn“, o čem se v ní píše.

Jordan to bere pěkně zostra. Hned na počátku se čtenář setkává s Nyneivou a Elain v Salidaru, aby po několika kapitolách přeskočil k Randovi, jenž se díky schopnosti cestovat s pomocí jediné síly objevuje hned tu a hned zase naprosto jinde. Mat vytáhl se svojí Bandou a Rand ho pověřuje úkoly. Zatím je boj mezi dvěma skupinami Aes Sedai stále veden ve skryté rovině a obě skupiny by chtěly ovládat Draka znovuzrozeného. Do víru intrik a lstí se zapojují jak Moudré Aielů, tak i Zaprodanci a Temní druzi…

Na první pohled je to pěkný galimatyáš, avšak Jordan má svůj příběh precizně promyšlený. Vede čtenáře poklidnými pasážemi, kde se zdánlivě nic neděje, aby ho mohl vzápětí překvapit bleskovou akcí, při níž se vše odehrává během mrknutí oka. Občas poodhalí něco překvapivého a nechá čtenáři nějaký ten drobek informací, jen aby tím vzniklo ještě více otázek. Jak děj zamotává, nutí čtenáře stále více přemýšlet a uvažovat. Typickým příkladem je Rand. Z adoptivního syna sedláka z Dvouříčí se stal dítětem Děvy oštěpu (členky Aielského společenství válečnic). To už Jordan odhalil dříve. Teprve teď však čtenáři předkládá další perličku. Ona zmíněná Děva není vlastně rodilá Aielanka, ale dědička trůnu Andoru. Takže z bezvýznamného sedláčka by se vlastně podle volání krve měl stát králem Andoru, protože má k trůnu původem blíž než Elain. To je překvapení! A rozhodně není poslední.

Naprosto kouzelné jsou pasáže s Egwain. Ta se natolik ztotožnila s Aiely, že dokonce začíná uvažovat jako oni. A pro většinu naprosto nesrozumitelné příkazy cti a závazků se jí přenášejí do krve. Čtenáři to přibližuje aielské pojetí života.

Jordanovi hrdinové se postupně vyvíjejí, nejpatrnější je to samozřejmě na Randovi jako nosné postavě celého příběhu. Mají své nedostatky – občas jsou nejistí a nechápaví. (Například vztah Randa k Aviendze, Elain i Min. Která ho nakonec získá? Nebo že by všechny tři?) To vše jim dodává na živosti a příběhu na barvitosti. Autor se nebojí pohlížet na děj i očima té „zlé“ strany. I záporné postavy prokresluje stejně dobře a dělá z nich hodnotné protivníky „klaďasů“.

Jordan vytváří rozsáhlý cyklus, kde spojuje příběhy mnoha hrdinů a tvoří z nich jediný celek. Zaplétá čtenáře do intrik a vášní, lásek a nenávistí, válek a kouzel. Každá z postav, jež se třeba jen mihne v ději, má své tužby a snaží se je naplnit. (Mnohdy za jakoukoli cenu a jakýmkoli způsobem.)

Celé Kolo času je řemeslně velmi dobře zpracováno a Jordan má vše do detailů promyšleno. Mezi zápory bych ale řadil, že se rozepsal příliš do šířky a počet postav v cyklu neustále narůstá, takže bez slovníčku je čtenář ztracený a jen uvažuje: „Kdo to vlastně byl ten XXX, který tady kuje pikle?….Není to tedy kniha do tramvaje či autobusu. Je třeba si s ní sednout a vychutnat ji. Pak přinese ten správný požitek.

Překlad Dany Krejčové je čtivý, jak už je u této překladatelky zvykem. Stejně tak práce redakce je stabilně dobrá. Obálka je stejná jako u první knihy Pána Chaosu, takže co k ní víc říkat?

Abych to shrnul, Pán Chaosu 2 je jen pro ty, kdo už v knihovničce spousty Jordanů mají. Myslím, že budou spokojeni jako já a budou se těšit na další pokračování.