Pán chaosu 3 – Kolo času 6 – Jordan Robert

Tak už máme kompletní i šestou knihu, řekl jsem si, když se na pultě knihkupectví objevil třetí díl Pána chaosu. Nakladatelství Návrat dostálo svým slibům a knihu vydalo. Jak mamutí příběh dál pokračuje?

Jordan Robert - Pán chaosu 3 - Kolo času 6Tak především po dvou předchozích dílech, jenž byly v poklidnějším rytmu, a vlastně nic moc důležitého se nedělo, zakončení překvapivě zachycuje mnoho přeměn i bleskových akcí. Kdo se nechal ukolébat zdánlivým klidem předchozího textu, bude zřejmě příjemně potěšen. Protože nyní dojde jak na úklady a lsti, tak i na krvavé boje, uprostřed kterých samozřejmě stojí Rand al´Thor jako Drak znovuzrozený i jeho společníci z Dvouříčí.

První ze změn, kterou už naznačily poslední stránky předchozího dílu, je naprosto nečekané ustavení Egwain jako amyrlin odštěpené části Aes Sedai v Salidaru. Její volba je jistým kompromisem, který by měj jednotlivé frakce Aes Sedai sjednotit alespoň v těch základních věcech. Přitom každá z těchto frakcí si myslí, že právě ona bude mladou a zdánlivě poddajnou amyrlin ovládat. Ovšem Egwain se u Aielů naučila být tvrdá, přesto mezi nimi balancuje na ostří nože. Povýšení Elain a Nyneivy mezi plnohodnotné Aes Sedai na sebe nenechá dlouho čekat.

Rand je zase „obšťastněn“ přítomností hned dvou poselstev už zmíněných žen ovládajících jedinou sílu, jedněmi Aes Sedai v Caemlynu a druhými v Cairhienu. Žonglování mezi nimi by se mu mohlo pěkně nevyplatit. Mazrim Taim mu vychovává vlastní vojsko nadané jedinou silou –Asha´many, ovšem vztah mezi oběma muži je napjatý, ačkoli Rand nemá žádný viditelný důvod mu nevěřit. A Luis Therin Telamon (nebo snad jeho myšlení) se v Randově hlavě projevuje stále více.

Pán chaosu 3 je poměrně akční, některé útržky informací a událostí, načrtnuté v předchozích dílech, do sebe zapadají a konečně dávají smysl. Všechny hlavní postavy ale vycházejí při plánovaní, co dál, jaksi z naprosto mylných předpokladů. A to zapříčiňuje spousty zmatků a nedorozumění. Tak Nyneiva i Egwain Mata v čele vojska dále pokládají za nevycválaného kluka, kterého je nutné vodit za ručičku. Na oplátku Mat nechápe, proč se k němu chovají tak, jak se chovají. Rand také vychází z mylných úvah o Elain a snaží se nevidět, že ho miluje i Min. Aes Sedai Randa podceňují… a tak dále.

Po delší době v příběhu získává jednu z hlavních pozic Perrin spolu s ním jeho žena Faile. „Rozhovor“ který spolu v Caemlynu vede Perrin s otcem a posléze zejména matkou své ženy, patří k nejzábavnějším částem knihy. Rozhodně doporučuji nevynechat!

Jordan do děje stále přivádí nejen nové postavy, ale i národy. Tím, že popisuje spousty drobností: zvyky, oblékání, historii i myšlení, dodává jim živost stejně jako uvěřitelnost. Jeho Kolo času je rozsáhlým příběhem vinoucím se v mnoha liniích a směrech. Přesto si ale vždy najde čas a prostor na detaily a maličkosti. Jak u aielských zvyklostí, tak třeba i při popisu života v Ebú Daru způsobí, že čtenář na tahle místa prostě uvěří. Mimochodem v Ebú Daru mají překvapivé vztahy mezi muži a ženami o svatebních obřadech ani nemluvě.

Autor také dokáže lehce čtenáře vtáhnout do děje a přinutit ho, aby obracel stránku po stránce až na konec knihy. Je jen trochu škoda, že jednotlivé díly vycházejí v takové časové odstupu. V Americe to bývá jedna uzavřená kniha, a tak je samozřejmě i autorem koncipována.

Překlad Dany Krejčové je jako obvykle velmi čtivý a je velmi potěšující, že se Návrat drží u Kola Času jediné překladatelky. Už se těším na další díly, jen doufám, že přijdou co nejdříve. A doslechl jsem se, že by snad Meče na koruně (díl 7) měly být rozděleny jen do dvou knih.

Abych to shrnul: Zakončení Pána chaosu je jen dalším pokračováním rozsáhlého cyklu, a kdo nečetl předchozí díly si v něm asi moc nepočte. Ale pro všechny, kdo Kolo času sledují, je tím pravým.