Pevnost 09/2010 – PVS

Velkolepé oslavy stého čísla časopisu, které vyšlo v srpnu, pokračují v září – jak prozrazuje šéfredaktor Tomáš Němec v úvodníku (který jako předzvěst velkých grafických změn už před měsícem přesídlil do bubliny k obsahu), a tak se můžeme po výborném příběhu George R. R. Martina z minulého čísla těšit na spoustu dalších povídek s tématikou pevnosti, které budou v časopise po určitou dobu vycházet. Žezlo po Martinovi v tomto vydání převzal Jiří W. Procházka…

PVS - Pevnost 09/2010Po výborné historické fantasy přichází rozsáhlá military scifi Pevnost. Ovšem nečekejte fádní vesmírnou přestřelku. Autor nám naservíroval vskutku originální příběh, v němž na jedné straně stojí armáda a na té druhé nárůdek maličkých lidí obývající pětimetrový hrad z písku. Připravte se na typickou procházkovinu, tedy na nekončící akci prodchnutou černým humorem a značnou dávkou originality.

Povídkovou sekci doplňuje krátký příběh Davida Šenka Emzáci všech světů, táhněte! Odehrává se na mimozemšťany zničené a ovládnuté Zemi, kde živoří poslední zbytky lidského pokolení. Povídka sbírá body především díky dobře vykreslené pochmurné atmosféře.

Pevnost Jiřího W. Procházky je tedy první důvod, proč byste po tomto čísle měli hodit minimálně jedním očkem. Tím druhým je František Kotleta, který tu dostává prostor, který si jako nová hvězda české fantastiky rozhodně zaslouží. Nenechte si ujít recenzi na autorovu prvotinu, román Hustej nářez (hodnocení: 200%, rubrika Unikátní projekty), anketu (aneb co na to Františkovi přátelé a známí), a hlavně rozhovor, při jehož sestavování redaktor Jiří Popiolek projevil neobyčejnou odvahu, když se za autorem vydal až do jeho řeznictví v Bruntálu. Snad to na něm nezanechalo újmu, protože přijít o jeho výborné články a recenze by byla rozhodně škoda.

A do třetice všeho dobrého – z obálky se nám chystá dát do zubů Maska, o níž (a dalších komiksových omnibusech, které vydává nakladatelský tandem BB/art – Crew) píše v hlavním tématu Filip Gotfrid. Konečně si tedy v těchto luxusních lahůdkách (pevná vazba, přebal, barevné křídové stránky) uděláte pořádek, dozvíte se, co dalšího v této oblasti nakladatelství pečou, a v tematickém testíku si rovnou o nějaký ten omnibus můžete zasoutěžit. Další soutěže se přestěhovaly na www.pevnost.cz, čímž dostaly větší prostor aktuality z fantastického světa, v tomto čísle jich najdete hned pět.

Komiksové téma pak proniklo i do černobílé části, kde Vojtěch Čepelák a Robert Mareš představují další dva úspěšné komiksové tituly – Kůstka a italského Dragonera.

Literární fajnšmekři by pak určitě neměli vynechat článek o slavné sérii Honor Harringtonová a rozhovor s jejím autorem Davidem Weberem.

Na zbylých stranách dostanete vše, na co jste z Pevnosti zvyklí (literární a filmové novinky a recenze, minirozhovor z Pohledu za scénu, tentokrát s Václavem Pravdou, magii, v níž Petra Neomillnerové zavítala na svých toulkách magickými místy na Moravu, herní a anime rubriku, larpařský koutek a další články), včetně jednoho milého bonusu – Martin Šust vyhodnotil literární minisoutěž (Vyfoťte svou knihovnu!) vyhlášenou v některé z předchozích Pevností a v listárně se můžete podívat na vítěznou fotku a přečíst si o dalších čtenářských knihovničkách.

Zářijové číslo je zkrátka až po rožky našlapané zajímavým a kvalitním čtením. Pevný papír časopisu vysloveně svědčí, první drobné změny v grafice prozrazují, že se máme na co těšit, a i když pevnostní web by potřeboval ještě výrazně učesat a redakce má jisté resty (anketo, anketo, kde je tvůj konec?), chcete-li si začínající podzim zpříjemnit fantastickým čtením, směle do trafiky. A nezapomeňte, že máte možnost koupit si i „pluskovou“ verzi, k níž je tentokrát přiložen upíří román Jany Rečkové Věčný čas zubů.

Pavla Lžičařová (šéfredaktor)

pavla.lzicaro­va@fantasypla­net.cz